پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۸۸۸۴
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۷
مشهد بزرگترین شهر زیارتی و یکی از توریستی‌ترین شهرهای ایران است. حضور حرم امام هشتم شیعیان، امام رضا(ع) در این شهر بزرگ هرسال میلیون‌ها نفر را روانه مشهد می‌کند. در کنار حرم امام رضا، آثار تاریخی، طبیعی و موزه‌ها هم به گردشگری این شهر کمک کرده‌اند. با فلایتیو همراه باشید تا موزه‌های مشهد را به شما معرفی کنیم.

شعار سال: مشهد کلان‌شهری در شمال شرقی ایران و مرکز استان خراسان رضوی است. این شهر در زمان افشاریان، پایتخت ایران بود. مشهد با ۳۵۱ کیلومتر مربع مساحت، دومین شهر پهناور ایران پس از تهران است. براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ مشهد با ۳٬۰۰۱٬۱۸۴ تن جمعیت، دومین شهر پرجمعیت ایران پس از تهران و صد و یکمین شهر پر جمعیت دنیا به‌شمار می‌رود. این شهر به واسطهٔ وجود حرم علی بن موسی الرضا (ع) سالانه پذیرای بیش از ۲۷ میلیون زائر از داخل و دو میلیون زائر از خارج از کشور است. بهترین فرصت برای خرید بلیط هواپیما مشهد را از دست ندهید.

موزه مرکزی آستان قدس رضوی

یکی از معروفترین موزه‌های مشهد موزه آستان قدس رضوی است که محل نگهداری هدایایی است که به حرم امام رضا(ع) تقدیم شده است. این موزه خود از یازده موزه با موضوعات مختلف تشکیل شده است. همین امروز با خرید بلیط قطار مشهد برنامه سفر و بازدید از موزه‌های مشهد را بریزید.

گنجینه تمبر و اسکناس، گنجینه تاریخ مشهد، گنجینه سکه و مدال، گنجینه صدف، حلزون و نرم‌تنان دریایی، گنجینه هنرهای تجسمی، گنجینه نجوم و ساعت، گنجینه سلاح و گنجینه ظروف، موزه‌های این مجموعه هستند. اما یکی از مهم‌ترین بخش‌های موزه گنجینه قرآن است که تعداد زیادی قرآن نفیس در آن وجود دارد. البته جاهای دیدنی مشهد کم نیستند، فقط کافیست حسابی در کوچه و بازار این شهر مذهبی بگردید.

 

موزه مردم شناسی رباط ویرانی

این موزه در حقیقت موزه صنایع دستی بومی خراسان و ساختمان آن از بناهای تاریخی دوره تیموری است.

این موزه بخش‌های مختلفی دارد؛ بخشهایی مثل فیروزه تراشی و هرکاره تراشی، زین‌سازی، گاری‌سازی، جاروبافی، حصیربافی، عطاری و گیاهان دارویی، پوستین‌دوزی و حلاجی، کفاشی و... 

موزه فردوسی و شاهنامه (توس)

این موزه در محوطه آرامگاه فردوسی قرار دارد و اشیایی همچون شاهنامه‌های قدیمی، نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای، ظروف قدیمی و ادوات جنگی نگهداری می‌شوند.

 

موزه مردم‌ شناسی حمام مهدی قلی بیک

ساختمان این موزه که یک حمام تاریخی به نام مهدی قلی بیک و مربوط به دوران صفوی بوده، وقف آستان قدس رضوی است و ادوات مربوط به حمام و ظروف و همچنین عکس‌هایی از مشهد قدیم در آن برای بازدید موجودند.

 

موزه آرامگاه نادری

این موزه در محوطه آرامگاه نادرشاه افشار واقع شده است و در آن اشیای مختلفی همچون ادوات جنگی و سوارکاری از ادوار مختلف تاریخی در آن برای بازدید موجودند.

 

موزه بنیاد شهید

این موزه در بلوار مدرس مشهد قرار دارد و محل نگهداری یادگاری‌های شهدا همچون قرآن، قمقمه، لباس، چفیه و اسلحه آن‌ها و همچنین هدایای خانواده‌های آن‌ها به موزه است.

 

موزه علوم و تاریخ طبیعی خراسان

ساختمان موزه علوم و تاریخ طبیعی خراسان در مرکز تربیت معلم شهید بهشتی واقع شده است و در آن بخش‌های حیات وحش، جانورشناسی، گیاه‌شناسی، زمین‌شناسی فعالیت می‌کنند.

 

موزه علوم زمین

این موزه به منظور بالا بردن اطلاعات در خصوص زمینی که روی آن زندگی می‌کنیم تاسیس شده است. سنگ‌ها، کانی‌ها، فسیل‌ها و هر آن‌چه که به زمین مربوط می‌شود در این موزه به نمایش درآمده است.

 

موزه تاریخ طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی

این موزه نیز همچون موزه زمین و تاریخ طبیعی محل نگهداری مشتقات طبیعت است. زیستگاه‌های مصنوعی دریایی، جنگلی، کویری، کوهستانی، باتلاقی و... در این موزه ایجاد شده‌اند و گونه‌های زیادی از موجودات به صورت تاکسیدرمی شده به نمایش گذاشته شده‌اند.

 

گنجینه آب

هرآن‌چه که مربوط به آب و تاریخ استفاده از آن است را در این موزه می‌توانید ببینید. درواقع این موزه نشان‌دهنده روند پیشرفت صنعت آب و آبیاری و لوازم و ادوات مربوط به آن است. موزه گنجینه آب در بلوار سازمان آب قرار دارد.

 

حوضخانه هزاردستان

ساختمان این موزه یکی از بناهای تاریخی محله قدیمی سراب است و فضای سنتی آن روایتگر تاریخ ایران است.

 

موزه اداره کل اوقاف و امورخیریه

این موزه محل نگهداری اشیایی است که در طول تاریخ وقف امام رضا(ع) شده‌اند. موزه اوقاف در کنار اداره اوقاف مشهد قرار دارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری کار ایران ، تاریخ انتشار 30اردیبهشت 98، کد خبر: 765148، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین