پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۸۹۶۰
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳
نشست اقتصادی درباره فلسطین در حالی قرار است در منامه پایتخت بحرین در اوایل تابستان آینده برگزار شود که مخالفت گسترده فلسطینی ها سخت برگزارکنندگان این نشست را به وحشت انداخته است.
شعار سال : دولت دونالد ترامپ قصد دارد با همکاری بحرین یک کنفرانس اقتصادی برگزار کند که هدف آن جذب سرمایه‌گذاری در مناطق فلسطینی‌نشین است. کاخ سفید روز یک‌شنبه ۲۹ اردیبهشت (۱۹ مه) با اعلام این خبر، کنفرانس بحرین را بخشی از طرح آمریکا برای برقراری صلح در خاورمیانه و خاتمه دادن به مناقشه در این منطقه عنوان کرد!

تا کنون درباره جزئیات این کنفرانس و شرکت‌کنندگان آن خبری منتشر نشده است. کاخ سفید و پادشاهی بحرین در بیانیه مشترکی اعلام کرده‌اند که این نشست ۲۵ و ۲۶ ژوئن (۴ و ۵ تیر) در منامه برگزار خواهد شد. آمریکا و بحرین ابراز امیدواری می‌کنند که کنفرانس منامه امکانی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های بالقوه‌ای باشد که طرح صلح خاورمیانه زمینه انجام آن را فراهم می‌کند.

تاکنون جزئیات طرح صلح خاورمیانه که رئیس جمهوری آمریکا آن را معامله قرن خوانده به طور رسمی اعلام نشده است. جرد کوشنر، مشاور و داماد ترامپ در زمینه‌سازی برای پیشبرد این طرح نقشی محوری بر عهده دارد.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان اعلام کرد که قرار است مسائل سیاسی مورد مناقشه، از جمله بیت‌المقدس و تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی در کنفرانس بحرین به بحث گذاشته نشود.

مطابق این گزارش نشست منامه در سطح وزیران خارجه برگزار نمی‌شود و فقط وزیران امور دارایی و نمایندگانی از حوزه اقتصادی در آن شرکت خواهند داشت. کاخ سفید از اعلام نام شرکت‌کنندگان در این کنفرانس خودداری کرده و اعلام کرده است که پیش از نشست منامه فهرست کسانی که در آن مشارکت می‌کنند منتشر خواهد شد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند اسرائیل دعوت نامه رسمی برای مشارکت در کنفرانس اقتصادی بحرین را دریافت کرده است.

**ضربه مهلک فلسطینی‌ها به شوی جدید داماد ترامپ:

اما فلسطینی‌ها که اصلی‌ترین مخاطب این نشست هستند، تقریباً به صورت متفق‌القول گفته‌اند که به بحرین نخواهند رفت. بسیاری نیز به دیگر کشورها در خصوص شرکت در نشست منامه هشدار داده‌اند. نشستی مشابه نیز در مارس ۲۰۱۸ در آمریکا برای بهبود اوضاع اقتصادی ساکنان غزه برگزار شد اما از فلسطین کسی حاضر به شرکت در این نشست نشد.

احمد المجدلانی، وزیر توسعه اجتماعی و عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) تصریح کرد: فلسطینی‌ها هیچ مشارکتی در نشست منامه نخواهند داشت و هر فلسطینی که در نشست منامه مشارکت کند مزدوری برای آمریکا و اسرائیل به حساب خواهد آمد هر فلسطینی که در نشست منامه مشارکت کند مزدوری برای آمریکا و اسرائیل به حساب خواهد آمد.

از سوی دیگر، جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در بیانیه مطبوعاتی خود نسبت به برگزاری این نشست اقتصادی که در ماه آتی در بحرین برگزار می‌شود، ابراز نگرانی کرد.

حماس تاکید کرد، این کارگاه اقتصادی که نخستین فعالیت آمریکا برای اجرای طرح صلح موسوم به معامله قرن است، با هدف نابودی آرمان فلسطین انجام می‌شود.

جنبش حماس نسبت به اهداف خبیث پشت هر اقدام و یا فعالیت‌هایی که به مثابه مقدمه‌ای برای عادی سازی روابط با اسرائیل است و نیز پیوستن کشورهای عربی به اجرای معامله قرن و همچنین پذیرش رویکرد اسرائیل – آمریکا موسوم به صلح اقتصادی برای پایان دادن به پرونده فلسطین هشدار داد.

این جنبش همچنین ابراز امیدواری کرد که دولت بحرین با میزبانی از این نشست مخالفت کند.

«نبیل ابوردینه» سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: «کنفرانسی که آمریکا آن را اعلام کرده و اولین گام در راستای طرحش برای صلح در خاورمیانه موسوم به معامله قرن به شمار می‌رود، عقیم است».

«محمد اشتیه» نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در نشست کابینه خود، با بیان اینکه در خصوص برگزاری نشست مذکور با مقامات فلسطینی مشورتی نشده است گفت: «راه‌حل بحران در فلسطین سیاسی است و مساله اقتصادی از راه سیاسی نشأت می‌گیرد و فلسطینیان به دنبال بهبود اوضاع زندگی خویش در شرایط اشغال نیستند مسأله اقتصادی از راه سیاسی نشأت می‌گیرد و فلسطینیان به دنبال بهبود اوضاع زندگی خویش در شرایط اشغال نیستند».

وزارت خارجه تشکیلات خودگردان نیز با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد: «صلح اقتصادی بدون صلح سیاسی میسر نمی‌شود؛ صلحی که بر مبنای مراجع قابل اعتماد بین‌المللی و تشکیل کشور فلسطینی در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی باشد».

«نبیل عمرو» مشاور محمود عباس نیز «راه‌حل سیاسی» را مقدم بر برگزاری نشست اقتصادی برای حمایت از فلسطین دانست و گفت که مسأله اصلی در بحران فلسطین رسیدن به یک راه‌حل برای پایان دادن به نزاع و درگیری است.

«جبهه دموکراتیک آزادی فلسطین» نیز برگزاری نشست اقتصادی منامه را گام اول آمریکا برای اجرای طرح معامله قرن دانست و در بیانیه خویش آورد که این طرح در راستای از بین بردن مسأله ملی فلسطینیان و حقوق ملی و مشروع آن‌ها است.

در ادامه این بیانیه آمده است که کنفرانس اقتصادی بحرین مقدمه‌ای برای صلح است و صلح حقیقی با اشغالگری اسرائیل بر سرزمین‌های فلسطینیان و جولان و مزارع شبعا نشدنی است.

«جبهه مردمی آزادی فلسطین» هم در بیانیه خود، خواستار موضع واحد فلسطینیان برای رد هرگونه مشارکت در نشست منامه شد. این گروه همچنین خواستار مجازات هر کسی که بخواهد در نشست منامه شرکت کند، شد.

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین، فرماندهی کل تاکید کرد کنفرانس اقتصادی بحرین یکی از حلقه‌های توطئه علیه مساله فلسطین است.

«ریاض المالکی» وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد: «هیچ فلسطینی را پیدا نمی‌کنید که طرحی که در آن قدس شرقی پایتخت کشور فلسطین نباشد را بپذیرد هیچ فلسطینی را پیدا نمی‌کنید که طرحی که در آن قدس شرقی پایتخت کشور فلسطین نباشد را بپذیرد و اگر آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که با موضوع اقتصادی می‌توانند فلسطینی‌ها را تطمیع کنند تا از قدس و کشور فلسطینی کوتاه بیایند، در اشتباه به سر می‌برند.»

او در این خصوص گفت، هنگامی که کشور فلسطینی تشکیل شود، فلسطینی‌ها نیازی به یک درهم و نه هیچ حمایت مالی و مادی بین‌المللی ندارند و می‌توانند با امکانات داخلی خود اقتصادشان را توسعه دهند.

اما آنچه درباره نشست منامه می‌توان گفت این است که طرح‌ها و نشست‌های بین المللی قبلاً برگزار شده است که از جمله آنها می‌توان به طرح مارشال آمریکا برای بازسازی اروپا پس از جنگ جهانی دوم می‌توان نام برد اما اینکه نشستی به سرپرستی آمریکا و رژیم صهیونیستی برای نابودی هویت یک ملت برگزار شود را در نشستی که قرار است که جرد کوشنر داماد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و مشاورش در منامه بحرین برگزار کند، می‌توان خلاصه کرد.

برگزارکنندگان نشست از آن به عنوان از صلح به سوی شکوفایی نام می‌برند که در آن مقامات و بازرگانان عربی و خراجی و اسرائیلی شرکت می‌کنند. اما آنچه پرواضح است اولاً این است که این نشست اقتصادی نشستی است که کاملاً اهداف سیاسی دارد و هدفش بازارگرمی برای معامله قرن و به عبارت دیگر رونمایی عملی از آن است و در ثانی صلح اقتصادی بدون صلح سیاسی امکان ندارد.

**نشست منامه؛ نشستی آکنده از دروغ و تزویر:

عنوان این نشست مانند اهدافش همه دروغ و کذب است. برگزار کنندگان نشست منامه از کدام صلح سخن می‌گویند؟ کدام شکوفایی برای فلسطینی‌ها؟ مگر اصلاً کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی به رسمیت شناخته شده است؟ مگر به کمترین مطالبه فلسطینی‌ها توجهی شده است؟

از نشست منامه می‌توان به عنوان تیرخلاص به آرمان فلسطین، تثبیت یهودی سازی مقدسات و حذف نام فلسطین از نقشه و تبدیل ملت فلسطین به عنوان برده اسرائیلی‌ها نام برد. هدف این است که هویت ملی و قومی فلسطین نابود شود و بحرین تحت حاکمیت آل خلیفه در این زمینه نام خود را در تاریخ ماندگار خواهد کرد و لکه ننگی برای آل خلیفه که همواره در راستای اجرای طرح‌های اسرائیلی-آمریکایی حرکت می‌کند و پیشگام عادی سازی روابط با تل آویو و نابود کننده موضوع اصلی جهان عرب یعنی فلسطین است، خواهد بود. اما همه به خوبی می‌دانند که که مردم بحرین با طرح‌های سازشکار مخالفند و بارها این را نشان داده اند و حساب آنها از آل خلیفه جداست.

آنچه دردناک است برگزاری این نشست در کشوری عربی است و دردناک‌تر این است که پولی که برای نابودی آرمان فلسطین به بهانه صلح پوشالی اقتصادی هزینه خواهد شد از سوی اعراب خلیج فارس پرداخت خواهد شد.

آل خلیفه با آتش بازی می‌کند و همه خطوط قرمز ملی و عربی را نادیده گرفته است آل خلیفه با آتش بازی می‌کند و همه خطوط قرمز ملی و عربی و اسلامی را پشت سر گذاشته است. جای بسی تأسف است که در حالی که اسرائیلی‌ها در مقابل مقاومت فلسطین در غزه مستاصل شده اند و صهیونیست‌ها از موشک‌های مقاومت در شمال و جنوب اراضی اشغالی در وحشت به سر می‌برند، چرا آل خلیفه ساز دلخواه تل آویو را می‌زند و آب به آسیاب اسرائیل می‌ریزد. شاید آل خلیفه برای حفاظت از خود به رژیم صهیونیستی دلبسته است که خود برای تأمین امنیتش به دیوار کشی روی آورده است.

**طرحی که مرده به دنیا آمده است:

این طرح مرده به دنیا آمده است زیرا با مخالفت کوبنده فلسطینی‌ها و بازرگانان و شخصیت‌های اقتصادی روبرو شده است. موضوعی که سبب شوکه شدن جرد کوشنر معمار معامله قرن هم شده است. از نگاه کوشنر مخالفت تشکیلات خودگردان موضوعی بود که انتظار آن می‌رفت اما اینکه بازرگانان فلسطینی با شرکت در آن مخالفت ورزند قابل پیش بینی نبوده است.

عدم شرکت بازرگانان فلسطینی به ویژه بشار المصری بازرگان مشهور فلسطینی، ضربه مهلکی به این نشست خواهد بود به ویژه که همه تلاش‌های کوشنر قبلاً شکست خورده است و اینبار هم راه به جایی نخواهد برد. منامه و دیگر پایتخت‌های سازشکار باید بدانند که مشوق‌های اقتصادی و طرح‌های پوشالی آنها مشکل گشا نیست. سخن گفتن از توسعه اقتصادی در سایه اشغال مضحک است به ویژه که صهیونیست‌ها به فلسطینی‌ها به عنوان برده و کسانی که با بهای کم باید کار کنند و بازارهای این رژیم را رونق بخشند، می‌نگرند.

آمریکا در حالی که همه کمک‌ها به فلسطینی‌ها را قطع کرده است دم از کمک به طرح‌های اقتصادی فلسطینی می‌زند.

واشنگتن و متحدانش که تاکنون از راههای دیگر نتوانستند فلسطین و آرمان آنرا نابود کنند این بار از راه صلح اقتصادی وارد شده اند. مگر احدی از فلسطینی‌ها از آل خلیفه خواسته است که این کارگاه اقتصادی و نشست اقتصادی را برپا کند؟ آل خلیفه باید از ورود به طرح‌هایی که دخلی به آن ندارد، پرهیز کند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ 1 خرداد 98، کد مطلب: 4622859: www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین