پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۲۰۹۰۱۲
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲
رهبران حزب کمونیست چین این روزها دیگر همانند دوره ریاست جمهوری دموکراتی مثل باراک اوباما روزهای خوش و آسانی دربرابر آمریکای دوره دونالد ترامپ ندارد. این رییس جمهور مستقر درکاخ سفید از همان دوره تبلیغ برای حضور در بالاترین منصب سیاسی در آمریکا وعده داده بود که می خواهد کاری کند که شغل ها به آمریکا برگردند و دراین مسیر ممکن است چین ، آلمان ، مکزیک کانادا آسیب ببینند .
شعارسال: حالا چین به مخمصه افتاده است و مناسباتش با کشورهای دیگر نیز زیر ضربترامپ قراردارد. این داستان درباره ایران به دلیل وضعیت ویژه ایران به مناسبت تحریم ایران درمیدان خرید نفت ایران با التهاب و حالا نوعی پیچیدگی روزافزون رو به رو شده است. یک تحلیلگر دربی بی سی نوشته است : چین همواره یکی از مشتریان عمده نقتی ایران بوده است پس از برجام چین بطور متوسط روزانه ۸۰۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کرد پیش از ماه نوامبر سال قبل و اجرایی شدن تحریم‌ها واردات نفت چین از ایران به کمترین حد پس از برجام رسید. در ماه اکتبر چین روزانه بطور متوسط ۲۵۰ هزار بشکه نفت وارد کرد. در دوره معافیت شش ماهه هم چین توانست روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کند. ایران امیدوار است با فروش نفت از طریق همسایگان در بازار خاکستری بتواند بخشی از سهم نفت خود را در بازار نفت حفظ کند. بازار انرژی چین می‌تواند یکی از مقاصد فروش نفت ایران در بازار خاکستری نفت باشد.مقامات چینی هم در جریان دیدار ظریف مخالفت خود را با تحریم‌های یک جانبه آمریکا ابراز کردند و هم پس از خروج آمریکا از برجام و شروع تحریم‌ها بارها مخالفت خود را با این تحریم‌ها اعلام کرده بودند. ظریف در پایان سفر خود به چین از موضع مشترک ایران و چین مبنی بر حفظ برجام خبر داد و گفت که حفظ برجام با حفظ منافع ایران توام خواهد بود و منافع ایران در برجام موضوع مورد توافق ایران و چین بوده است. در جریان مذاکرات، طرفین توافق کردند طی روزها و هفته‌های آینده همکاری تنگاتنگی را برای رسیدن به روش‌های عینی تضمین منافع ایران دنبال کنند. طرف چینی در این دیدارها تاکید کرد که روابط چین با ایران، براساس توافق دو رئیس جمهوری، روابط جامع راهبردی است و این روابط متأثر از شرایط بیرونی نخواهد بود و روابط دو جانبه ادامه خواهد یافت .

چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف کننده انرژی، برای تداوم رشد اقتصادی نیازمند واردات انرژی از منابع مختلف و مسیرهای مطئمن است. چین در صدد افزایش نفوذ در منطقه نیز می‌باشد و حتی تمایل به مشارکت در حل برخی بحران‌های منطقه‌ای از جمله بحران سوریه دارد. ثبات و امنیت در مناطقی که چین از آنجا نفت و گاز وارد می‌کند در سیاست خارجی این کشور نقش مهمی دارد و دولت چین در نظر دارد با حضور و سرمایه گذاری در زیرساخت‌های این کشورها بتواند در حفظ ثبات و امنیت منطقه‌ای نقش ایفا کند.آمریکا تماس‌های ظریف را با دقت رصد می‌کرد بلافاصله پس از سفر ظریف به چین، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا با همتای چینی‌اش وانگ یی درباره این سفر گفتگوی تلفنی کرد. وزیر امور خارجه چین در جریان این گفتگو خواستار دوری جستن آمریکا از افراط و زیاده روی در منازعات تجاری اخیر بین دو کشور و حل جنگ تجاری و تعرفه بین دو کشور شد. به گفته وزیر امور خارجه چین این کشور امیدوار است آمریکا و ایران خویشتنداری خود را حفظ کنند و رفتاری محتاطانه و به دور از تشدید تنش‌ها داشته باشند. چین برای یافتن آلترناتیو برای نفت ایران در بازار انرژی خویش مشکل چندانی پیشرو ندارد. عربستان و روسیه می‌توانند نفت مورد نیاز چین را تا حد زیادی تامین کنند در ضمن امارات و عراق هم می‌توانند میزان نفت صادراتی به چین را افزایش دهند. چین یکی از مشتریان عمده ال ان جی آمریکاست. اگر مشکل تعرفه‌ها بین دو کشور حل شود امکان افزایش صادرات ال ان جی آمریکا به چین هم وجود دارد.چین می‌خواهد مشکلات موجود بین ایران و آمریکا از طریق مذاکره حل شود. این کشور روابط خوبی با عربستان دارد و عربستان در زیرساختار انرژی چین سرمایه گذاری کرده است.

هر گونه تنش و درگیری نظامی در منطقه در تضاد با منافع ملی پکن است. ایران نمی‌تواند انتظار زیادی از چین برای ایفای نقش فعال‌تر در بحران کنونی داشته باشد. در شرایط فعلی مذاکره و دیپلماسی بهترین روش حل بحران کنونی است تا خطر جنگ و درگیری احتمالی در منطقه رفع شود. دیپلماسی فعال انرژی و سیاست خارجی تنش‌زدا نیاز دستگاه دیپلماسی ایران برای حل مشکلات سیاست خارجی‌اش است. با تداوم سیاست کنونی ایران شانس زیادی برای ایفای نقش فعال در بازار انرژی چین ندارد و کشورهای عمده تولید کننده نفت به راحتی سهم ایران را در بازار نفت چین خواهند گرفت.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24 ، تاریخ انتشار: 1 خرداد 1398 ، کدخبر: 443375 ، www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین