پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۹۳۶۰
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴
اعطای معافیت تحریمی به بغداد توسط ایالات متحده آمریکا به مثابه شکست استراتژی «اعمال فشار» این کشور به مقامات عراقی برای تبعیت از تحریم‌های ضد ایرانی است.اعلام معافیت عراق از تحریم‌های یکجانبه آمریکا در واردات گاز و برق از ایران، نشان می‌دهد که تاکید و پافشاری مقامات مختلف عراقی طی این مدت بر جایگزین نداشتن واردات از ایران، سرانجام واشنگتن را مجبور کرد به این شرایط تن دهد.

شعار سال: پس از کش و قوس‌های فراوان در خصوص تحریم‌های ضد ایرانیِ ایالات متحده آمریکا و تأکید مقامات عراقی بر عدم تبعیت از این تحریم‌ها، ایالات متحده آمریکا اخیراً تصمیم تازه خود در این خصوص را اعلام کرده است. درهمین ارتباط، «جوی هود» کاردار آمریکا در بغداد در کنفرانس خبری با حضور چند رسانه غربی و عراقی گفت: «عراق از تحریم‌های مربوط به واردات سوخت و نیز خرید برق از ایران معاف شده است».

وی افزود: «با این حال ما از خودکفایی عراق در زمینه تولید گاز و برق حمایت می کنیم». هود افزود: «عراق سرشار از منابع طبیعی است و نخست وزیر این کشور نیز بر رسیدن به استقلال در زمینه گاز و برق تاکید دارد». اظهارات کاردار آمریکا در حالی است که مقامات آمریکایی طی ماه‌های اخیر بارها خواستار قطع واردات گاز و برق از ایران شده‌اند اما مسئولان عراقی تاکید کرده‌اند که دست کم تا سه سال دیگر امکان بی نیازی از واردات این حامل‌های انرژی از ایران وجود ندارد.

اعلام معافیت عراق از تحریم‌های یکجانبه آمریکا در واردات گاز و برق از ایران، نشان می‌دهد که تاکید و پافشاری مقامات مختلف عراقی طی این مدت بر جایگزین نداشتن واردات از ایران، سرانجام واشنگتن را مجبور کرد به این شرایط تن دهد.

واقعیت آن است که مقامات عراقی همواره و در مناسبت‌های مختلف با اشاره به روابط همسایگی و برادری میان دو کشور از یکسو و نیاز متقابل اقتصادی از سوی دیگر بارها تاکید کرده‌اند که بخشی از نظام تحریمی علیه ایران نخواهند بود و تعاملات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران را ادامه می‌دهند. درهمین ارتباط، دولت جدید عراق به نخست وزیری «عادل عبدالمهدی» از همان ابتداء مواضع اصولی و هوشمندانه‌ای را در قبال تحریم‌های ضد ایرانی ایالات متحده آمریکا اتخاذ کرد؛ مواضعی که البته به پاس حمایت‌های بی دریغ تهران از بغداد در زمینه‌های مختلف به ویژه در عرصه مبارزه با تروریسم، اتخاذ شدند.

«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق بارها و در مناسبت‌های مختلف ضمن اتخاذ مواضع شفاف و راهبردی در قبال تحریم‌های ایران تأکید کرد: «عراق از تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا تبعیت نخواهد کرد؛ بغداد از پایبندی به این تحریم‌ها، معاف است». وی همچنین افزود: «عراق بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیست».

این مواضع اصولی در حال اتخاذ شد که رسانه‌های وابسته به محور غربی عربی پیشتر و به دنبال اعلام دولت العبادی مبنی بر پایبندی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، روابط دوجانبه تهران بغداد را هدف سنگین‌ترین هجمه‌های خود قرار داده بودند و عملاً از پایان این روابط سخن می‌گفتند.

با این حال، اتخاذ موضع هوشیارانه و به موقع نخست وزیر جدید عراق، تمامی نقشه‌های رسانه‌های تحت امر آمریکا و غرب برای ایجاد انشقاق در روابط و مناسبات تنگاتنگ میان دو متحد استراتژیک یعنی تهران و بغداد، نقش بر آب شد. عبدالمهدی با این مواضع خود ضمن به شکست کشاندن توطئه‌ها برای خدشه وارد کردن به روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق، نشان داد که روابط میان دو طرف نه تنها آسیبی ندیده است بلکه با حمایت‌های بغداد از تهران پس از اعمال تحریم‌های جدید ایالات متحده آمریکا، این روابط وارد مرحله تازه ای نیز شده است.

از سوی دیگر، علاوه بر واکنش‌های مقامات عراقی در سطوح رسمی، احزاب و جریان‌های مختلف شیعی در عراق نیز به حمایت از جمهوری اسلامی ایران برخاسته و مواضع شفاف و اصولی را در قبال این تحریم‌های ظالمانه اتخاذ کرده‌اند؛ مواضعی که نشان از عمق روابط دوستانه تهران با تمامی اقشار شیعی در عراق است.

به عنوان مثال، «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی در سخنانی ضمن محکوم کردن تحریم‌های ضد ایرانی ایالات متحده آمریکا تأکید کرد: «سیاست تحریمی در قبال جمهوری اسلامی ایران را سیاستی ظالمانه قلمداد می‌کنیم. تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران، غیرقانونی بوده و بدعتی خطرناک محسوب می‌شود». این در حالی است که پیشتر نیز دیگر گروه‌های شیعی عراق به تحریم‌های ضد ایرانی واشنگتن واکنش نشان داده و آن را به شدت محکوم کرده‌اند.

در همین راستا پیشتر جنبش نجباء با صدور بیانیه‌ای به صورت رسمی به تحریم‌های ضد ایرانی واکنش نشان داد و تأکید کرد: «جمهوری اسلامی با رهبری حکیم، فرزانه و شجاع در برابر نقشه‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران و منطقه می‌ایستد. تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران، با هدف بر هم زدن ثبات و استقرار در منطقه و به فقر کشاندن ملت‌ها اعمال شده است».

بر اساس آنچه که گفته شد، پر واضح است که ایالات متحده آمریکا در مقابل مواضع قاطعانه دولت عراق و همچنین احزاب و جریان‌های سیاسی مختلف این کشور در قبال تحریم‌های ضد ایرانی، چاره‌ای جز صدور معافیت تحریمی برای بغداد در مقابل خود نیافته است و می‌توان گفت که واشنگتن در قبال بغداد دست به عقب نشینی زده است.

آمریکایی‌ها پیش از این بسیار تلاش کردند تا یا معافیت تحریمی به بغداد اعطا نکنند و یا در ازای اعطای معافیت تحریمی، از آن باج خواهی به عمل آورند. در همین ارتباط، برخی منابع پیشتر اعلام کردند که آمریکایی‌ها اعطای معافیت تحریمی به بغداد را مشروط به انعقاد قراردادها و توافقنامه‌های هنگفت با شرکت‌های آمریکایی کرده‌اند.

این درحالی است که دولت بغداد ضمن مخالفت با باج خواهی‌های ایالات متحده، در این زمینه دست رد به سینه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا زد. مقامات عراقی در واکنش به شرط و شروط ایالات متحده برای اعطای معافیت تحریمی به بغداد در ازای ارائه تسهیلات به شرکت‌های آمریکایی از سوی عراق، صراحتاً اعلام کردند که چنین مسأله ای اتفاق نخواهد افتاد. بدین ترتیب بود که تلاش‌های بی‌وقفه ایالات متحده آمریکا برای باج خواهی از عراق به بهانه عدم تبعیت آن از تحریم‌ها علیه ایران، با شکست مواجه شده است.

بر اساس آنچه که گفته شد، از یک سوی آمریکایی‌ها سیاست باج خواهی از عراق در ازای اعطای معافیت تحریمی به این کشور را شکست خورده دیدند و از سوی دیگر، به این نتیجه رسیدند که مواضع دولت بغداد و احزاب و جریان‌های عراقی در حمایت از ایران بسیار قاطعانه بوده و تغییر نخواهد کرد. به همین دلیل، واشنگتن در نهایت شکست خود در وادار کردن بغداد به تبعیت از تحریم‌های ضد ایرانی را پذیرفت.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 3خرداد 98، کد خبر: 4624767، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین