پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۹۵۴۳
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹
این اولین بار نیست که شاهد چنین اتفاقی از تلویزیون هستیم. چون کمتر از یک سال از توهین های فوتبالیست مداح می گذرد، این تصور در می گیرد که انگار دستی در کار است که به اختلافات دامن بزند.وقتی در بخش های مختلف خبری بر روی مداحان تمرکز می کنند و یک جریان سیاسی حساب ویژه ای برروی مداحان باز کرده احتمال تکرار این اتفاق همچنان وجود دارد و اگر تلویزیون در ادعای عذرخواهی خود صادق است تریبون زنده را از مداحان کم سواد بگیرد و با عقل مردم هم سر و کار داشته باشد نه صرفا با احساسات آنان.

شعار سال: مداحان کم سواد و بی سواد یا بی توجه به گستره مخاطبان همین اند و از آنها انتظاری نیست. انتظار از آنانی است که به آنان تریبون مستقیم و زنده می دهند.

وقتی در بخش های مختلف خبری بر روی مداحان تمرکز می کنند و یک جریان سیاسی حساب ویژه ای برروی مداحان باز کرده احتمال تکرار این اتفاق همچنان وجود دارد و اگر تلویزیون در ادعای عذرخواهی خود صادق است تریبون زنده را از مداحان کم سواد بگیرد و با عقل مردم هم سر و کار داشته باشد نه صرفا با احساسات آنان.

وقتی حتی آیت الله مکارم شیرازی هم از شبکه سه حذف می شود آنتن و تریبون را به مداحانی می سپارند که جز تحریک احساسات ، هنری ندارند و اصرار دارند اشک جماعت را با هر سخنی درآورند.  چون در مولودی نمی توانند به گریه بیندازند رو به ناسزا گویی می آورند تا احساسات منفی را به جریان اندازند. هر قدر صدای نخبگان را از تلویزیون کمتر بشنویم ناگزیریم سیمای این گونه مداحان را ببینیم. عذرخواهی تلویزیون را هنگامی می توان باور کرد که این قدر به بی سوادان میدان ندهد. یکی به اینها بگوید بس نیست این همه نفرت پراکنی ؟

در دنیای امروز که هر تصویر در فضای مجازی بازنشر می شود اشتباهاتی از این دست یک خطای صرف نیست و هر چند تلویزیون در بخش های غیر سرگرمی بیننده زیادی ندارد اما به خاطر باز پخش در سایت ها و کانال های تلگرامی و شبکه های ماهواره ای بارها و بارها در معرض دید قرار می گیرند و از این رو می توان گفت چه بسا تعمدی در کار است و کسانی درصددند به خصومت جاری میان ایران و سه کشور عربی منطقه (عربستان، امارات و بحرین) رنگ و بوی مذهبی بدهند و از این رو از منظر امنیتی هم می توان این اتفاق را بررسی کرد.

اگر چنین اشتباهی در یک نشریه کاغذی کم شمارگان رخ داده بود آیا برخی رسانه ها این موضوع را بهانه ای برای برخورد نمی ساختند؟ چگونه است که تلویزیون اگر فیلم مستهجن پخش کند یا احساسات مذهبی هم میهنان را تحریک کند با یک عذرخواهی رفع و رجوع می شود اما از رسانۀ چاپی یا برخط سربزند داستان به قرار دیگری رقم می خورد؟

چند نکته به بهانه اهانت های صورتپذیرفته به اهل تسنن در مولودی خوانی :

هر چند شبکه پنجم سیما به خاطر پخش مستقیم سخنان اهانت آمیز یک مداح در مولودی خوانی امام حسن مجتبی ع از اهل سنت عذرخواهی کرده و از برخورد قاطع با عوامل این رفتار خبر داده اما به این بهانه می توان 10 نکتۀ گفته یا گفته نشده را یادآور شد:

1. این اولین بار نیست که شاهد چنین اتفاقی از تلویزیون هستیم. چون کمتر از یک سال از توهین های فوتبالیست مداح می گذرد، این تصور در می گیرد که انگار دستی در کار است که به اختلافات دامن بزند.

2. قریب هفتاد سال قبل یک زایر ایرانی در کنار مزار پیامبر در مسجد النبی به خلیفۀ دوم اهانت کرد و کم مانده بود گردن زده شود. پدر بزرگ من که از جمله کسانی بود که این صحنه را از نزدیک ناظر بوده تعریف می کرد آن بندۀ خدا فرد ساده دلی بود که در واقع از این که خلیفۀ دوم کنار پیامبر اسلام مدفون است، شگفت زده شده و معترض بود وبر پایه آنچه همواره شنیده بود، می پنداشت به ساحت پیامبر اهانت شده است. بعید نیست این مداح هم این قدر این گونه شنیده که تکرار می کند.

3. آنتن تلویزیون به هر رو باید پر شود و برنامه سازان رضایت رییس خودشان را مهم تر از رضایت مخاطب می دانند.

4. اگر توهین به خلفا شیوه حسنه ای بود از امامان ما سر می زد یا این کار را امام سجاد در آن وضعیت عمیقا دردآور و در آن خطبه زیبا انجام می داد. اما اهانت نمی کند بلکه بر اشتراک بر پیامبر تأکید می ورزد.این لعنت فرستادن را در کدام یک از آثار شاعران درجه اول مان می بینیم؟ سهل است که گاه دربارۀ سه خلیفه در کنار امام علی ع شعرهم دارند.

5. یکی از دلایلی که امام خمینی مدیریت کشور را بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به اعضای انجمن حجتیه نسپرد همین تعصبات بود. تازه انجمنی ها آدم های باسواد و غالبا متقی یی هستند و چه کار به شماری از مداحان دارند که جز آنچه از رو می خوانند و صدای خوشی که احیانا دارند هنری ندارند.

6. اگر امام خمینی می خواست بر اختلافات انگشت بگذارد انقلاب و جمهوری را شیعی می خواند. درست است که مذهب رسمی در قانون اساسی، شیعه اثنی عشری است اما انقلاب و جمهوری به صفت اسلامی متصف اند که فراتر از تشیع است.

7. در دورۀ صفویه متفکرانی برای درامان داشتن ایران از هجوم عثمانی بر آتش اختلافات می دمیدند. اگر هم آن برخی غلوها توجیه سیاسی داشت اکنون و پس از 500 سال و در حالی که در ایران حکومت شیعی بر سر کار است این رفتارها چه توجیهی دارد؟ نه تنها در ایران که در عراق هم اگرچه دولت ماهیتا سکولار است اما به صفت شخصی افراد شیعیان صاحب منصب هستند و امپراتوری عثمانی هم قریب 100 سال است که فروپاشیده است.

8. پس از اهانت های سلمان رشدی نویسنده انگلیسی هندی تبار یا کارتونیست دانمارکی به پیامبر یکی از استدلال ها که برای غربی ها هم قابل فهم بود این بود که خاطر بیش از یک میلیارد مسلمان آزرده شده اند. به مداحانی که نمی دانند یا می دانند و عامدانه می گویند باید یادآور شد اگر جمعیت شیعه را از کل مسلمانان کسر کنیم این الفاظ جمعیت کثیری از مسلمانان را می رنجاند. درست است که مرتبه ای هم سنگ پیامبر قایل نیستند اما جانشین پیامبر می دانند و چه بسا مانند همان اهانت ها تلقی کنند.

9.مگرشیعه، امام علی و فرزندش حسن مجتبی علیهم السلام را به خاطر 5 سال و 9 ماه خلافت دوست دارد واطاعت می کند که خلفای دیگر را رقیب بپندارد؟ منظور این است که باور شیعه به مفهوم «امامت» بسی عظیم تر از «خلافت» است.

10.مشکل اصلی البته در صداسیمایی است که نگران دو کلمه حرف درست و حسابی از آدم های باسواد و غیر متملق است و تریبون زنده را به مداحی می دهد که به لحاظ سیاسی هم سوی آنها باشد. مشکل در رسانه ای است که در سال 98 خورشیدی هم در فضای دهه 60 سیر می کند و نمی داند برنامه های آن در لحظه ضبط و تکثیر می شوند و مانند قبل نمی تواند کنترل کند. در رسانه ای است که فرهنگ را همان ایدیولوژی می داند و ایدیولوژی را هم قرائتی خاص و تنگ.

تا درهاشان براین پاشنه می چرخد هم از این اتفاق ها رخ می دهد و هم باز باید عذرخواهی کنند.این حجم از واکنش را هم به حساب این نگذارند که دیده می شوند. به حساب انتشار در شبکه های اجتماعی بگذارند...

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تحلیلی خبرآنلاین، تاریخ ۳ خرداد ۹۸، کد مطلب: ۱۲۶۳۱۹۴: www.khabaronline.ir / سایر منابع.

اخبار مرتبط
برچسب ها: مداحان ، مداحی و نوحه خوانی ، مداحی سیاسی ، فوتبالیست مداح ، آیت الله مکارم شیرازی ، فیلم مستهجن ، مخاطرات دادن تریبون زنده به مداحان تندرو ، مداحان هیجانی ، مداحان سنتی ، مداحان جهت داده شده ، مداحان توهین کننده ، علل عدم پیگیری توهین توسط مداحان ، مداحان غلو کننده ، مداحان کم اطلاع از تاریخ ، مداحان کم اطلاع از دین ، مداحان روایتی ، مداحان خوش صدا ، مداحان صاحب کرامت ، مداحان حرفه ای ، صاحب ویژه یک جریان سیاسی روی مداحان ، خصومت جاری میان ایران و سه کشور عربی منطقه ، توهین و تحریک احساسات مردم ، گریاندن یا تحریک احساسات منفی مرم ، قرارگاه مداحان کجاست ، شبکه بندی مداحان ، مداح پروری ، کنترل سرشاخه مداحان و پیشرفت به شرط تمکین از سرشاخه ها ، عدم دغدغه توسعه در مداحان و تاکید بر سبک و شور مذهبی ، مداحی و تحریفات دینی ، مداحی و تربیت دینی ، آداب مداحی و حرفه ای گری در مداحی ، مداحی آوازه خوانی مذهبی یا ایجاد نهضت دینی ، داماد احمدی نژاد ، توهین داماد احمدی نژاد ، مداحان نوظهورر آفت رسانه و سیاست و امنیت ، چالش های امنیتی مداحان ، ضرورت کنترل امنیتی مداحان ، چارچوب مدار کردن حرفه ای مداحان ، چارچوب مدار کردن قانونی و حقوقی صحبت های مداحان ، توهین مداحان ، انتخاب مداحان ، مداحان کم سواد در تلویزیون ، مداحان سیاسی ، اهانت در مولودی خوانی ، توهین های فوتبالیست مداح ، معادل پنداری فرهنگ با ایدئولوژی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین