پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۹۶۳۸
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
دکتر مجید لیاقت با اشاره به طرح انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران گفت: اطلاعات زیادی از این طرح در دسترس نیست اما به طور کلی می‌توان گفت که قطعاً انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران بی ضرر نیست و آسیب‌های محیط زیستی را به دنبال خواهد داشت.
شعار سال:تابستان سال گذشته آب منطقه‌ای البرز از تصمیم وزارت نیرو برای آغاز کار تونل انتقال آب رودخانه کرج به تهران در اسفندماه خبر داد اما مدتی بعد اعلام شد که این کار به تعویق افتاده است؛ حال که به نظر می‌رسد این طرح به مراحل نهایی نزدیک شده بسیاری از شهروندان البرزی منتظر توضیحات وزارت نیرو در خصوص سرنوشت رودخانه کرج هستند.

دکتر مجید لیاقت استاد دانشکده مهندسی و فناوری کشاورزی دانشگاه تهران با اشاره به طرح انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران گفت: اطلاعات زیادی از این طرح در دسترس نیست اما به طور کلی می‌توان گفت که قطعاً انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران بی ضرر نیست و آسیب‌های محیط زیستی را به دنبال خواهد داشت.

لیاقت ادامه داد: یکی از اشتباهاتی که طی چند سال اخیر رخ داده این است که سعی شده با هر روشی آب شرب تهران از مناطق مختلف تأمین شود، مهاجرت به تهران و جمعیت ۱۶ میلیونی پایتخت نتیجه همین کار است.

وی خاطرنشان کرد: از نظر زیست محیطی، انتقال تونلی آب رودخانه کرج از پشت سد امیرکبیر منجر به خشک شدن ۲۵ کیلومتر از رودخانه خواهد شد، خشک شدن این ۲۵ کیلومتر به معنای از بین رفتن حجم وسیعی از باغات و مزارع البرز است و اثرات سو زیادی به دنبال خواهد داشت.

این استاد دانشگاه تهران در خصوص اینکه گفته می‌شود آلوده شدن آب رودخانه کرج توسط رستوران‌ها و مسافرین عبوری از جاده چالوس دلیل اجرای این طرح برای حذف مسیر ۲۵ کیلومتری آب تا بیلقان است گفت: اگرچه بحث آلودگی وجود دارد اما خشک شدن این ۳۰ کیلومتر را توجیه نمی‌کند.
 اجرای طرح تونل انتقال آب از سد کرج به تهران از سال ۸۴ آغاز شده و هدف از اجرای آن حذف مسیر رودخانه کرج از خروجی سد تا بیلقان که خطوط انتقال آب رودخانه کرج به تهران در آن قرار دارد، ذکر شده است؛ این تونل ۳۰ کیلومتر طول و حدود چهار متر قطر دارد و طبق آخرین خبرهایی که از آن در دست است مراحل پایانی ساخت را نیز پشت سر گذاشته است.

پیش از این رئیس شورای شهر کرج هم نسبت به عدم شفاف‌سازی متولیان این طرح در خصوص اینکه سرنوشت رودخانه کرج با انتقال تونلی آب چه خواهد شد گلایه کرده و به ایسنا گفته بود: این طرح مردم را نگران کرده است.

عباس زارع خاطرنشان کرده بود: منطقه کرج و پایین دست سد امیرکبیر با جریان آبی که از سد به سمت بیلقان جریان دارد زنده است و کاهش این آب آثار بسیار سوئی برای این محدوده خواهد داشت.

وی با بیان اینکه مردم حق دارند نسبت به چنین پروژه‌هایی بدبین باشند اعلام کرده بود: قطعاً کاهش آب از خروجی سد کرج تا ۲۵ کیلومتر پایین دست آثار منفی به دنبال خواهد داشت؛ متولیان این موضوع باید اطلاع‌رسانی کنند که با انتقال تونل آب سد کرج به تهران چه بر سر رودخانه کرج خواهد آمد.

فردین حکیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز هم گفته بود: پیش از این عنوان کردیم موضوعی که در این بین مورد تاکید ما قرار دارد تأمین حق‌آبه زیست محیطی رودخانه کرج است تا آن میزان آب که برای ادامه حیات رودخانه لازم است در آن جریان داشته باشد و همچنان بر اهمیت اختصاص و رعایت این حق‌آبه تأکید می‌کنیم.

تابستان سال گذشته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز از تصمیم وزارت نیرو برای آغاز کار تونل انتقال آب رودخانه کرج به تهران در اسفندماه خبر داد اما با نزدیک شدن به پایان سال اعلام شد که این کار به تعویق افتاده است؛ حال که به نظر می‌رسد این طرح به مراحل نهایی نزدیک شده است بسیاری از شهروندان البرزی منتظر توضیحات وزارت نیرو و آب منطقه‌ای تهران در خصوص سرنوشت رودخانه کرج پس از انتقال تونلی آب این رودخانه هستند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار:4خرداد1398،کدخبر:98030401344،www.isna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین