پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۹۷۰۹
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۶
آخرین اطلاعات به نقل از مرکز آمار نشان می‌دهد ۸۸ میلیون تلفن همراه در کشور مشغول به کار است. به عبارت دیگر، ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور از مرز ۱۱۰ درصد گذشته و هر چند با نرخ کم در حال رشد است. همه این ارقام از یک بازار گسترده موبایل برای فعالان حوزه اپلیکیشن حکایت دارد. در این میان کافه بازار، به‌عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه اپلیکیشنی توانسته تا پایان فروردین سال ۹۸، تقاضای بیش از ۴۰ میلیون کاربر اندرویدی به برنامه‎های موبایلی را تامین کند. میزان نصب اپلیکیشن کافه‎بازار مانند سال‌های گذشته همچنان روند رو به رشدی داشته به‌طوری که تعداد کاربران آن در فروردین ۹۸ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۱ درصد افزایش یافته است.

شعار سال: بیش از ۵۲۰هزار کاربری که این اپلیکیشن را نصب کردهاند، خارج از ایران هستند. همچنین بالغ بر ۲۲ هزار توسعهدهنده بر بستر این فروشگاه موبایلی فعالیت دارند. گزارش اخیر کافه بازار که صنعت برنامه‌های موبایلی ایران را در سال ۹۷ بررسی کرده، نشان میدهد حدود ۱۳۲ هزار برنامه موبایلی و ۳۱ هزار بازی موبایلی وجود دارد.براساس آمار منتشره از سوی این شرکت، روزانه بیش از ۲/ ۸ میلیون کاربردر اپلیکیشن آن فعالیت دارند. همچنین آمار حاکی از آن است که تعداد کاربران فعال در ماه از مرز ۳۱ میلیون فراتر می‌رود. سال گذشته، بیش از ۶/ ۱ میلیارد بار کاربران، برنامه موبایلی دانلود و بهروزرسانی کرده‌اند. به این ترتیب، متوسط تعداد برنامه‌های روی هر دستگاه اندرویدی به ۶۲ برنامه رسیده‌است.

گزارش از صنعت برنامه‌ها و بازی‌های موبایلی در سال ۹۷ نشان میدهد روند تعداد تراکنش‌های موفق در سالهای گذشته مثبت بوده به‌طوری که در سال ۹۷ بیش از ۱۵ میلیون تراکنش موفق برای خرید برنامه‌ها، اشتراک و پرداخت‌های درون برنامه‌ای صورت گرفت. این در حالی بود که در سال ۹۶ تعداد تراکنش‌های موفق حدود ۵/ ۱۴ میلیون بوده است. البته بیشترین رشد تعداد تراکنش موفق مربوط به سال ۹۵ بوده که با نرخ افزایشی ۶۰ درصدی در سال ۹۵ به ۸/ ۱۳ میلیون رسید.

توسعه‌دهنده

این گزارش اشاره به فعالیت ۲۱ هزار و ۶۶۸ توسعه‌دهنده در این برنامه دارد که حدود ۲۸ درصد آنها در تهران فعالند. در این میان، استان خراسان‌رضوی با یک هزار و ۷۳۳ توسعه‌دهنده و اصفهان با یک هزار و ۵۱۸ توسعه‌دهنده، پس از تهران بیشترین سهم را از بازار توسعه‌دهندگان دارند.

همچنین براساس گزارش مذکور، مجموع درآمد خالص این توسعهدهندگان تا پایان سال گذشته بالغ بر ۲۵۸ میلیارد تومان بود تا فعالان این بخش از صنعت اپلیکیشن کشور شاهد رشد درآمد ۸۹ درصدی در سال ۹۷ باشند. توسعهدهندگان برنامههای موبایلی در تهران با کسب درآمد حدود ۱۸۵ میلیارد تومان بیش از توسعه‌دهندگان سایر استانها از رشد این درآمد منتفع شدند. سهم توسعهدهندگان استان خراسان‌رضوی از این بازار ۳۰ میلیارد تومان بوده است.

توسعهدهندگان ساکن در استان البرز هم توانستند در سال گذشته ۴/ ۶ میلیارد تومان درآمد کسب کنند تا به این ترتیب، در کنار توسعه‌دهندگان تهرانی و اهالی استان خراسان‌رضوی در این بازار پیشرو باشند. البته توسعهدهندگان استانهای اصفهان، فارس، گلستان، آذربایجان شرقی و غربی نیز توانستند در رقابت کسب درآمد در بخش توسعه برنامههای موبایلی از رقبای خود در سایر استان‌ها موفق‌تر باشند. در پایان سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۱۶۲هزار و ۸۷۰ برنامه و بازی در دسترس کاربران بازار قرار داشته است که بیشترین آنها به ترتیب تهران، گیلان و خراسان‌رضوی بودهاند.

تا پایان سال ۱۳۹۷ بیش از ۱۶۰۰ توسعه‌دهنده ایرانی توانسته‌اند برنامه‌هایی تولید کنند که بیش از ۱۰ هزار نصب فعال داشته‌اند. این آمار در سال گذشته حدود ۱۴۹۳ توسعه‌دهنده بود که بر این اساس به رشد ۷/ ۱۰ درصدی آنها در یک سال گذشته اشاره دارد. علاوه بر این، ۳۴۵ توسعه‌دهنده ایرانی بازیهای با بیش از ۱۰ هزار نصب فعال داشته‌اند که تعداد آنها با رشد ۷/ ۸ درصدی در سال ۹۷ به ۳۷۵ توسعه‌دهنده رسیده است.

برنامه‌ها

گزارش اخیر درباره صنعت اپلیکیشن‌ها در ایران نشان میدهد در سال گذشته ۱۳۲ هزار برنامه موبایلی فعال بوده است. در این میان، پرنصب‌ترین برنامه موبایلی یا به تعبیری محبوبترین برنامه ایرانی در بین کاربران، برنامه «دیوار» بوده که محل انتشار انواع آگهی‌ها و نیازمندی‌های خریدوفروش کالاهای نو و دست‌دوم است. البته بیشترین رشد نصب فعال مربوط به اپلیکیشنهای مالی است که خدمات بانکی، پرداخت قبوض یا خرید شارژ ارائه میکنند. تعداد نصب فعال این برنامه‌ها در سال گذشته حدود ۴۳ درصد رشد کرده است. همچنین بهترین برنامه به انتخاب کاربران، قصه‌های قرآنی بود. برنامهها در کافه بازار، برحسب خدمات و کاربردهایشان، در دستههای متفاوتی قرار می‌گیرند. پس از برنامههای مالی، بیشترین رشد به ترتیب، برای برنامههای پیامرسان، خرید و سفر بوده است. در حالی که برنامههای خبرها و نشریات، سبک زندگی و سرگرمی در این مدت با بیشترین کاهش حجم کاربران مواجه بودند.

بنابر گزارش منتشر شده، در پایان سال ۱۳۹۷ بیش از ۱۲۰۰ برنامه مربوط به برنامههای دسته امور مالی دردسترس کاربران این فروشگاه اپلیکیشن قرار داشت. به عبارت دیگر، به‌صورت متوسط، هر کاربر بازار ۶/ ۱ برنامه از این دسته نصب کرده است. البته شهروندان ساکن استانهای کهکیلویه و بویراحمد، اصفهان و تهران بیش از سایر استانها از این اپلیکیشنها استقبال کردند. در حالی که ساکنان استانهای چهارمحال و بختیاری، بوشهر و آذربایجان‌غربی کمترین تمایل به برنامه‌های دسته امور مالی کافه بازار را دارند. علاوه بر این، بیشترین سهم از این بازار به برنامه آپ تعلق داشته که تعداد نصب‌های آن نسبت به سال ۹۶ حدود ۵۰درصد رشد کرده است. پس از آن سهم برنامه هفتهشتاد و همراه‌بانک ملت از بقیه بیشتر بوده است. البته اپلیکیشنهای همراه بانک تجارت، ایوا و شصت نیز در سال گذشته بیشترین میزان رشد نصب فعال را داشتند.

یکی دیگر از برنامههای موبایلی محبوب، اپلیکیشنهای خرید بود؛ یعنی برنامههایی که به خرید اینترنتی کالا و خدمات کمک می‌کنند. در پایان سال ۱۳۹۷ بیش از دوهزار برنامه از دسته خرید دردسترس کاربران قرار گرفت. در واقع، کاربران به‌صورت متوسط یک برنامه از این دسته روی تلفن‌همراه خود نصب دارند. البته بیشترین کاربران این برنامهها در میان ساکن استانهای تهران، سمنان و البرز بودند. در میان برنامههای دسته خرید، نصب بیش از ۱۷ میلیون‌بار برنامه دیوار نشان داد که چرا این برنامه در نظر کاربران محبوب است. این در حالی بوده که تعداد نصب فعال برنامه دیوار در سال گذشته ۲۰درصد رشد کرده است. پس از آن، برنامههای موبایلی شیپور و دیجیکالا پرنصبترین برنامههای خرید در لیست هستند. در دسته اپلیکیشنهای خرید، برنامههای رفاه من، هفتادسی و باشگاه مشتریان کوروش توانستند عملکرد خوبی در جذب کاربر و افزایش تعداد نصب فعال داشته باشند.

و اما اپلیکیشنهای سفر که برای سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری استفاده می‌شود و تمامی‌ تاکسیهای آنلاین، برنامههای خرید بلیت و برنامه‌های مسیریابی را در برمیگیرد، یکی دیگر از دستههای محبوب در بین کاربران کافه بازار است. به‌طور میانگین، هر کاربر ۴/ ۲ برنامه از برنامه‌های این دسته را روی تلفن‌همراه خود نصب دارد. البته تعداد برنامههای سفر نصب‌شده روی گوشی شهروندان تهرانی، البرزی و اهل خراسان‌رضوی بیش از سایرین بود. اما این برنامه در جلب رضایت شهروندان ساکن استان‌های سیستان و بلوچستان، کهکیلویه و بویراحمد و ایلام موفقیت چندانی نداشتند. در بازار رقابت این دسته اپلیکیشنها، پرکاربرترین برنامهها به ترتیب اسنپ، تپسی، نشان و بلد هستند. البته در بین آنها، برنامههای مسیریاب بلد و «وی» اقبال بلندی در افزایش تعداد کاربران خود داشتند. در پایان سال ۱۳۹۷ بیش از دوهزار برنامه در دسته شبکههای اجتماعی دردسترس کاربران قرار داشت. برنامههای این دسته تمامی پیام‌رسانها و شبکههای اجتماعی را شامل می‌شود. به‌طور میانگین، هر کاربر بازار ۷/ ۸ برنامه از دسته شبکههای اجتماعی را روی تلفن‌همراه خود نصب کرده است. با این حال، شهروندان استانهای کردستان و کرمانشاه بیش از سایرین جذب این برنامهها شده‌اند و شهروندان استانهای سه‌گانه خراسان از آنها استقبال چندانی نکردند. در دسته شبکه‌های اجتماعی پرنصبترین برنامهها اینستاگرام، واتسآپ و طلاگرام بوده است.

همچنین بیش از ۱۲ هزار برنامه مانند ایرانسل من، همراه من و تقویم فارسی نیز در دسته کاربردی در دسترس کاربران بوده است. به‌طور میانگین، هر کاربر بازار ۱۶ برنامه از دسته کاربردی را روی تلفن‌همراه خود نصب دارد که در این بخش استان‌های کردستان و کرمانشاه پیشرو بودند و یزدیها و اهالی سیستان و بلوچستان خیلی استقبال نکرد. البته راه‌اندازی اپلیکیشن دولت‌همراه برای بهرهمندی از برخی خدمات دولتی باعث شد این برنامه کاربردی دارای بیشترین رشد از نظر تعداد در سال گذشته باشد. همچنین بیش از چهارهزار برنامه در دسته ورزش و تغذیه سالم نیز در دسترس کاربران قرار داشت.

به عبارت دیگر، هر کاربر ۸/ ۰ برنامه از دسته ورزش و تغذیه سالم روی گوشی خود نصب کرده که بیشتر آنها از اهالی استان کردستان و کرمانشاه بودند. در این میان، محبوبترین برنامه این دسته Abs workout، Home workout و برنامه کرفس بوده است. البته برنامه‌های بدنساز آنلاین و برنامه رژیم کرفس هم توانستند در جذب کاربر عملکرد خوبی داشته باشند.

بازیها

براساس گزارش کافه بازار، دسته بازی‌ها، با بیش از ۳۱ هزار برنامه، از مهم‌ترین بخش‌های صنعت برنامه‌های موبایلی است. سال گذشته رشد بیشتر درآمد بازی‌های ایرانی را شاهد بودیم به‌طوری که در این سال بازی‌های ایرانی درآمد خود را ۵۹ درصد افزایش دادند. همچنین گزارش دیگری درخصوص بازیهای موبایلی نشان میدهد حداقل یک‌سوم جمعیت ایران فارغ از اینکه در چه رده سنی باشند، روی گوشیهای خود حداقل یک بازی دارند و در برخی از آنها این تعداد حتی به ۵۰ بازی هم میرسد.

به عبارت دیگر، ۲/ ۶۵درصد کاربران جزو مشتریان اپلیکیشنهای بازی هستند. در این میان، ۶ میلیون نفر از کاربران ترجیح می‌دهند فقط بازی خارجی انجام دهند و ۶ میلیون نیز طرفداران پروپا قرص بازیهای داخلی هستند. در عین حال، ۱۴ میلیون نفر از کاربران نیز روی گوشیهای خود همزمان بازیهای داخلی و خارجی را دارند. بررسی‌ها حاکی از آن است که بهترین زمان عرضه معمولا در ساعات پایانی شب است به‌طوری که براساس رصد نصب اپلیکیشن‌های بازیها، ساعت اوج خرید این اپلیکیشنهای سرگرم‌کننده ١٠شب است. براساس آماری که منتشر شده، ۲/ ۰ درصد کاربران حداقل ۵۰ بازی موبایلی روی گوشی خود نصب کرده‌اند. در این میان، بازیهایی که اپلیکیشن آنها در کافهبازار عرضه شده، بیش از همه موردتوجه کاربران بوشهری قرار گرفته است، به‌طوری که ۴/ ۰ درصد کاربران در بوشهر بیش از ۵۰ بازی روی گوشی خود دارند. همچنین پرنصبترین بازی ایرانی «آمیرزا» و برترین بازی به انتخاب کاربران «آهنگتو» بود. همچنین بیشترین رشد نصب فعال با نرخ ۳۴ درصد مربوط به بازیهای کلمات و دانستنیها است. در بین بازیهای خارجی محبوب‌ترین بازیهای موبایلی، بازی استراتژیک کلش آو کلنز (Clash of Clans) و بازی Swipe Brick Breaker معرفی شدند. آمار نشان می‌دهد هر کاربر بازار ۸/ ۲ بازی روی تلفن‌همراه خود دارد. البته میانگین تعداد بازی‌های موبایلی نصب شده روی گوشی یزدیها، سمنانیها و کرمانیها بیش از سایرین است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 4 خرداد 98، کد خبر: 3529213، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین