پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۹۹۷۴
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۵
در حالی چندین ماه قبل ترامپ با تکیه بر تولید نفت سعودی ها دست به تشدید تحریم های نفتی ایران کرد که هنوز هم هیچ خبری از تولید بیشتر نفت منتشر نشده ؛ به نظر می‌رسد ریاض و ابوظبی تمایل دارند تا از اقدامات بی‌پروا و شتابزده اجتناب نمایند چرا که محافظت از منافع مالی در شرایط فعلی برای شیوخ عرب مهمتر است.

شعار سال: قیمت‌های بین‌المللی نفت از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون تحت تأثیر توافق کاهش تولید اوپک پلاس و تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران و ونزوئلا رشد قابل توجهی داشته است و در این اوضاع روشن است که عربستان سعودی طبق خواست و برنامه ریزی قبلی آمریکایی ها، بایستی تولید و صادرات نفتی خود را به حداقل یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد تا کل کمبودهای نفت ایران را پوشش دهد.
اما نکته ای که در این وجود دارد این است که ، برخلاف ادعایی که ترامپ درباره صعودی ها دارد، به نظر می‌رسد خود آنها تمایل چندانی به افزایش تولید نفت ندارند و نه حتی قدرتی برای افزایش این تولید.
سعودی ها ادعا می کنند که ظرفیت تولید انبوه آنها بین یک و نیم میلیون تا دو میلیون بشکه در روز است و این در صورتی است که براساس اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، عربستان هرگز بیشتر از ۱۰.۴۲ میلیون بشکه در روز براساس گزارش سالیانه (۲۰۱۶) یا ۱۰.۶۳ میلیون بشکه در روز در یک ماه (جولای ۲۰۱۶) در ۲۰ سال گذشته تولید نکرده است
در واقع مشکل این ادعاهیا تولید و سودای افزایش تولید عربستان درست زمانی مطرح میشود که این ادعا پیش از این هرگز آزمایش نشده است.
براساس اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، عربستان هرگز بیشتر از ۱۰.۴۲ میلیون بشکه در روز براساس گزارش سالیانه (۲۰۱۶) یا ۱۰.۶۳ میلیون بشکه در روز در یک ماه (جولای ۲۰۱۶) در ۲۰ سال گذشته تولید نکرده است.
اگرچه به صورت تئوریک، ممکن است اینطور به نظر برسد که ظرفیت اضافی کافی در عربستان سعودی و سایر کشورها برای جبران کمبود صادرات نفت ایران وجود دارد اما در عمل هنوز چیزی ثابت نشده و این خود به تنهایی دلیلی است برای بی توجهی و عدم اطمینان کشورهای خریدار نفت ایرانی برای لغو خرید نفتیشان، علی رغم فشارهای سیاسی و اقتصادی آمریکا.

از سویی دیگر به گفته کارشناسان افزایش تولید نفت عربستان ممکن است در کوتاه مدت میسر شود اما در وطلانی مدت موجب افت فشار در میدان نفتی خواهد شد که می تواند در دراز مدت منجر به آسیب به مخازن شود و معلوم نیست که آیا زیرساخت های میانی، یعنی خطوط لوله، پالایشگاه های پردازش و پایانه های صادرات، ظرفیت کافی برای رسیدن به ۱۲ میلیون بشکه در روز داشته باشند، زیرا چنین فرایندی در گذشته هرگز آزمایش نشده است.
در پایان باید گفت: عربستان سعودی و متحدان اوپک آگاه هستند که استفاده از ظرفیت اضافی خود، شمشیری دو لبه است: ممکن است قیمت ها را تثبیت کند، اما این تاثیر می تواند با ریسک بالایی به عنوان نگرانی بازار در مورد آنچه که بوجود می آید، محدود باشد و سرانجام باید دید چه تصمیمی برای این موقعیت بحرانی خواهند گرفت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت نفتی ها، تاریخ 5 خرداد 98، کد مطلب: 5670: www.naftiha.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین