پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۰۲۴۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴
پروژه آماده‌سازی یک سیستم عامل بومی پس از آن به طور قطعی کلید خورد که اندروید و آی‌اواس در راستای اجرای تحریم‌های ایران از سوی آمریکا ارائه خدمات به اپلیکشین‌های ایرانی را متوقف کردند. پس از این موضوع برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را برای تصویب در مجلس آماده کردند با این مضمون که "تحریم محصولات اپل در ایران از واردات تا رجیستری کالاهای تولید شرکت اپل" و سپس خبر راه‌اندازی سیستم عامل بومی مطرح شد. موضوع راه‌اندازی سیستم عامل بومی سالیان طولانی است که نقل مجلس مسئولان است.

شعارسال: بارها این خبر به گوش تان رسیده است که اپل دیگر به ایران سرویس‌دهی نمی‌کند. اپل بارها با روش‌های مختلف کاربران ایرانی خود را تحت فشار قرار داده است و پیش‌تر این شرکت با حذف نرم‌افزارهای ایرانی از فروشگاه خود برخی از توسعه دهندگان نرم‌افزارهای مختلف را متضرر کرد. کارشکنی اپل به همین یک بار ختم نمی‌شود و کارهای دیگری نیز انجام داده تا بسیاری از کاربران در ایران دچار مشکل شوند.

ماجرا از اینجا شروع شد که شرکت اپل به دلیل تحریم‌های اقتصادی آمریکا، ایران را از لیست کشورهایی که به آن‌ها سرویس‌دهی می‌کند خارج کرد. اپل به طور ناگهانی بسیاری از نرم‌افزارهای ایرانی را در گوشی‌های کاربران ایرانی غیرفعال کرد. این موارد شامل نرم‌افزارهای سرویس حمل و نقل، امور بانکی و بسیاری نرم‌افزارهای دیگر می‌شدند. این نرم‌افزارها بسیار در ایران معروف هستند و کاربران بسیاری دارند و غیرفعال شدن ناگهانی آن‌ها بر روند کاری بسیاری از کاربران بی شک تأثیر می‌گذارد.

این اتفاق موجب شد برخی از اپلیکیشن‌های ایرانی در اپ‌استور امکان انتشار نداشته و از طریق مارکت‌های داخلی یا حساب‌های سازمانی نصب شوند، اما فعالیت حساب‌های سازمانی شرکت‌ها هم غیرفعال شد و امکان استفاده از آن‌ها در گوشی‌های آیفون به طور کلی از بین رفت. در کل آنقدر این راه باز و بسته شد که متخصصان ایرانی به فکر راه‌اندازی یک سیستم عامل بومی افتادند. پروژه آماده‌سازی یک سیستم عامل بومی پس از آن به طور قطعی کلید خورد که اندروید و آی‌اواس در راستای اجرای تحریم‌های ایران از سوی آمریکا ارائه خدمات به اپلیکشین‌های ایرانی را متوقف کردند. پس از این موضوع برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را برای تصویب در مجلس آماده کردند با این مضمون که "تحریم محصولات اپل در ایران از واردات تا رجیستری کالاهای تولید شرکت اپل" و سپس خبر راه‌اندازی سیستم عامل بومی مطرح شد. موضوع راه‌اندازی سیستم عامل بومی سالیان طولانی است که نقل مجلس مسئولان است.

راه‌اندازی سیستم عامل بومی بحث جدیدی نیست، چراکه پیش از این نیز بحث استفاده از سیستم عامل بومی در کشور مطرح بود و حتی رئیس وقت سازمان فناوری اطلاعات در سال ۹۴ از راه‌اندازی سیستم عامل بومی خبر داد، ولی به گفته کارشناسان خروجی خاصی نداشت. حال این سؤال مطرح است که آیا کشور ما دانش راه‌اندازی سیستم عامل بومی را دارد؟ سیستم عامل بومی دارای چه مزیت‌هایی است و آیا تولید آن در کشور با وجود سیستم عامل‌های متن باز در جهان ضرورت دارد؟

سیستم عامل بومی چگونه امکان پذیر می‌شود؟

یک تیم تخصصی می‌تواند برخی از قابلیت‌های آن را حذف و به اندروید شخصی مبدل کند و خیلی از کارشناسان این کار را رایگان انجام می‌دهند؛ به‌ طوری که قابلیت‌های جدید را اضافه یا از آن کم می‌کنند. بنابراین وقتی امکان ایجاد تغییرات در آن وجود دارد دیگر نیازی نیست که هزینه‌های سنگینی را برای تهیه سیستم عامل بومی صرف کنند.

امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات از طراحی و نصب سیستم عامل بومی بر روی برخی تلفن‌‌های همراه موجود در بازار این چنین گفت: از نظر ما سیستم عامل بومی یعنی سیستم عاملی که پاسخگوی نیاز بومی کشور باشد اما این سیستم عامل قرار نیست جایگزین همه سیستم عامل‌ها شود؛ بلکه ما یک درصدی از نیازمندی‌هایمان که به سیستم عامل مطمئن با دو فاکتور امنیت و استقلال احتیاج دارد را از طریق سیستم عامل بومی تأمین می‌کنیم. اگر دیگران تصمیم گرفتند اپلیکیشن‌های ما را حذف کنند، ما سیستم عاملی داشته باشیم که اختیار عمل در دست خودمان باشد و اپلیکیشن‌های ما از آن حذف نشود.

در واقع این موضوع گامی اساسی برای مقابله با تروریسم اقتصادی است. این واژه را معاون وزیر ارتباطات در اوایل سال جدید گفت؛ واژه ای که بیان می‌کند تلاش برای ایجاد بی‌ثباتی اقتصادی توسط یک گروه حالا با شکست تبدیل خواهد شد.

مذاکره برای نصب سیستم عامل بومی

معاون وزیر ارتباطات در مورد اینکه آیا سازندگان گوشی در این طرح با ایران همکاری می‌کنند و آیا می‌توان به این طرح امیدوار بود، گفت: هم‌اکنون این سیستم عامل بومی قابلیت نصب روی برخی از مدل‌های گوشی ایرانی را دارد و در همین حال با یکی از برندهای خارجی تلفن همراه که حدود ۸ درصد بازار ایران را در اختیار دارند برای نصب این سیستم عامل بومی روی گوشی‌های آن شرکت وارد مذاکره شده‌ایم.

حجت الاسلام حیدری کارشناس ارتباطات در گفتگو با خبرنگارحوزه دنیای ارتباطاتگروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: این عملکرد بی‌شک قدم مثبتی است به شرط آنکه اعتماد عمومی جلب شود. برخی از کاربران از این موضوع هراس دارند که شاید اطلاعات شخصی‌شان در داخل کشور مورد سواستفاده قرار بگیرد. اما باید در کل گفت ریشه این اقدام عملی پربار بوده و امیدواریم در بحث کارایی و اعتماد، مسئولان اقدامات لازم را مبذول نمایند.

کلام آخر

بسیاری از کشورهای جهان سعی دارند خود را مستقل از قدرت برتر دنیا نشان دهند. به تازگی مردم چین برای حمایت از برند داخلی خود هوآوی در عملکردی نمادین تمام آیفون‌ها را شکستند تا نشان دهند برند خودشان کم از برند اپل ندارد. حال نوبت ماست که برای استقلال کشورمان تلاش کنیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 7 خرداد 1398 ، کدخبر: 6946201 ، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
0
0
واقعا طنزه ، شبکه اجتماعی بومی که فاجعه بود دیگه چی بشه سیستم عامل بومی
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
0
0
خوب‌میشه‌اگه‌داشته‌باشیم‌امّاباوجودیه‌مشت‌ ... خرافه‌پرست‌که‌همه‌چیزوحتّی‌بیدلیل‌فقط‌بخاطراین‌که‌به‌نفعشون‌نیست‌فیلرمیکنن‌ویه‌مشت‌مسئول‌‌ بی مسئولیت‌مفت‌خورکاره‌ مسخره‌ایه‌ هواوی‌ که‌ شما میگی‌ این‌کاروکرد بروزرسانی یای‌جزاب‌میده‌ رابطه‌کاربری‌باحال‌میده‌سرویس ای‌جزاب‌وکارآمدداره‌ قیمتش‌به‌کیفیتش‌می خوره‌ . زودکوتاه‌ نمییادالان‌گوشی میان‌رده‌خارجی‌بخری‌‌ با۳و۵۰۰۰تومان‌اندروید۱۲آپدیت‌می کنه‌امّامابهترین‌گوشی مون‌با۷میلیون‌تومن‌قیمت‌هیچی‌رابطه‌کاربریشن‌ان‌قیمتش‌به‌کیفیتش‌نمی خوره‌اینجوری‌فادیی‌نداره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین