پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۰۴۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
پس از مذاکرات اخیر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بغداد و اظهارات اخیر دونالد ترامپ در ژاپن، ناظران شاهد افزایش تکاپوی منطقه ای رهبران عراقی برای کمک به کاهش تنش در منطقه هستند.
شعارسال: همزمان با اعلام عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق مبنی بر سفر قریب الوقوع اش به تهران و واشنگتن جهت بررسی اوضاع منطقه، رؤسای جمهوری و پارلمان این کشور نیز به ترتیب راهی ترکیه و اردن شدند تا علاوه بر مباحث دو جانبه، در خصوص تحولات منطقه رایزنی کنند.

برهم صالح رئیس جمهوری عراق روز سه شنبه در سفری شخصی به ترکیه رفت و در استانبول و در محل کاخ وحیدالدین این شهر با رجب طیب اردوغان همتای ترک خود دیدار و از جمله درباره اوضاع منطقه گفت و گو کرد.

همزمان محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق نیز در امان پایتخت اردن با عبدالله دوم پادشاه این کشور دیدار و با وی در خصوص روابط دوجانبه و تحولات منطقه بحث و تبادل نظر کرد.

دیدارهای صالح و الحلبوسی در ترکیه و اردن درحالی انجام می‌شود که عبدالمهدی نخست وزیر عراق نیز می‌خواهد راهی تهران و واشنگتن شود تا همانگونه که خود تاکید کرده است، به بررسی اوضاع منطقه با مقامات ایران و آمریکا بپردازد.

عبدالمهدی روز سه شنبه درجریان کنفرانس خبری هفتگی خود ضمن اعلام این خبر، سخنان اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ژاپن را برای آرام شدن اوضاع ارزیابی کرد و گفت: سفر ظریف وزیر امور خارجه ایران به بغداد نیز موضع روشنی داشت.

عبدالمهدی افزود: بغداد برای کاهش تنش‌ها و آرام شدن شرایط کنونی تلاش می‌کند تا تحریم‌های تحمیل شده آمریکا بر علیه ایران، روی عراق تأثیر منفی نگذارد.

وی تاکید کرد که عراق موضع خود را در خصوص تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیشتر اعلام کرده در نتیجه این تحریم‌ها باید لغو می‌شد.

نخست وزیر عراق هشدار داد که در صورت ادامه این امر (تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی)، وضعیت بحرانی ناشی از آن به همه زیان خواهد رساند.

تکاپوی بیش از پیش رهبران عراقی برای کاهش سطح بحران زایی اخیر آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف کاهش تنش در منطقه و عدم اثرگذاری منفی آن بر امنیت و ثبات کشورها از جمله عراق در حالی است که ظریف وزیر خارجه ایران در ادامه تور منطقه‌ای خود روز یکشنبه در بغداد، برای اولین بار اعلام کرد که تهران پیش از این پیشنهادات مختلفی برای امضای معاهده عدم تعرض با همه کشورهای منطقه خلیج فارس ارائه کرده است که این پیشنهادات همچنان روی میز است.

وی همچنین درگفت و گو با خبرنگار ایرنا، درباره پیام ایران برای منطقه و جهان، گفت: پیام و انتخاب ما کاملاً مشخص است، ما علاقمند هستیم در صلح و آرامش و توسعه زندگی کنیم، این انتخاب جمهوری اسلامی ایران است اما این صلح و آرامش و توسعه باید برای همه باشد.

تحولات دو روز اخیر در عراق و منطقه نشان می‌دهد، مواضع جمهوری اسلامی ایران و پیام روشن، صلح جویانه و در عین حال مقتدرانه و هشدار دهنده که ظریف طی این جملات از بغداد مخابره کرد، مورد توجه و استقبال در سطح عراق، منطقه و عرصه بین الملل قرار گرفته است.

همچنین "ایاد علاوی" نخست وزیر اسبق عراق نیز روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در بغداد با انتقاد تلویحی از سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران گفت که از فراخوان تهران برای گفت وگو با کشورهای منطقه استقبال و حمایت می‌کند.

وی افزود که فراخوان ظریف برای گفت وگو بین کشورهای منطقه با هدف کاهش تنش‌ها، مساله جدیدی است و وی از آن حمایت می‌کند.

همچنین بسیاری از ناظران، تحلیلگران و سیاستمداران در عراق و منطقه در هفته‌های اخیر بهترین راه کاهش تنش در منطقه را توقف اقدام‌های یکجانبه و تحرکات و تحریکات نظامی و نیز تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران و بازگشت به تعهدات خود در چارچوب قوانین و توافقنامه‌های بین المللی بویژه برجام می‌دانند، سندی که موجب اذعان جهانیان به حسن نیت جمهوری اسلامی ایران و نیز صلح جویی در عین اقتدار ایران شد و سال‌ها ایران هراسی واشنگتن، رژیم صهیونیستی و برخی متحدان منطقه ایشان را خنثی کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 8 خرداد 1398 ، کدخبر: 83331661 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
0
0
تنش و جنگ ایران عراق رو از بین میبره و این ترس عراقی ها بی دلیل نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین