پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۰۵۰۲
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸
به نظر می‌رسد یکی از تاثیرات تحریم هوآوی توسط دونالد ترامپ در خود چین اتفاق بیفتد جایی که باعث ایجاد احساسات ناسیونالیستی بیشتر در میان چینی‌ها شود. طی ماه‌های اخیر فروش آی‌فون در این کشور با کاهش روبه‌رو شده در حالی که محصولات هوآوی با افزایش فروش روبه رو هستند. حالا می‌توان شعارهای میهن پرستانه را پشت فعالیت‌های شبکه اجتماعی شرکت‌ها مشاهده کرد.اینها آخرین نشانه از این است که سیاست‌های خارجی آمریکا و به ویژه تنش‌های موجود با چین می‌تواند منجر به تهدیدهایی در جهان فناوری و محدود کردن صنعت به رشد در پشت مرزها شود.

شعار سال: اینها آخرین نشانه از این است که سیاست‌های خارجی آمریکا و به ویژه تنش‌های موجود با چین می‌تواند منجر به تهدیدهایی در جهان فناوری و محدود کردن صنعت به رشد در پشت مرزها شود. Zvika Krieger رئیس بخش سیاست‌گذاری تکنولوژی مجمع جهانی اقتصاد می‌گوید ما از چند جهت شاهد بالکانیزه کردن تکنولوژی هستیم. بالکانیزاسیون (Balkanization) یا بالکانی شدن تقسیم یک کشور چندقومی یا چندملیتی به کشورهای کوچکی است که از لحاظ قومیتی همگن هستند. بالکانی شدن امروزه به هنگام جنگ داخلی در کشورهای چندملیتی نیز استفاده می‌شود. این واژه در زمان فروپاشی امپراتوری عثمانی و به ویژه بالکان ساخته شد. او می‌گوید اگر این روند ادامه یابد شرکت‌ها باید برای بازارهای مختلف محصولات مختلف ایجاد کنند که این باعث واگرایی و جدایی بیشتر (شرکت‌ها) ‌از هم خواهد شد. Krieger می‌گوید: این کار تاثیر دلسرد‌کننده‌ای روی نوآوری خواهد داشت که در آن شرکت‌های دیجیتال دیگر نمی‌توانند با همان سهولت و سرعت که دهه گذشته در سطح جهان رشد کرده‌اند، به این کار ادامه دهند.

مدیران هوآوی در گزارشی در نسخه چاپی نشریه MIT Technology Review گفته‌اند که این شرکت از این توفان به سلامت خارج خواهد شد اما اعتقاد دارند هر چه اتفاق بیفتد اقدامات ترامپ باعث افزایش ریسک و تقسیم جهان تکنولوژی شده است چیزی که ناشی از عدم اعتماد به یک زنجیره تامین جهانی قطعات الکترونیکی است. وینسنت پنگ معاون ارشد و مدیر ارتباطات سازمانی هوآوی می‌گوید: این یک خطر واقعی است. استانداردهای مختلف، اکوسیستم‌های مختلف، تکنولوژی‌های مختلف کل دنیا را به آشفتگی می‌کشاند. او می‌گوید: شما در کوتاه مدت به هوآوی صدمه می‌زنید اما در بلند مدت کل زنجیره تامین آمریکا و صنعت آمریکا صدمه خواهد خورد. به خصوص با اخبار بدتر و بدتری که هر روز در مورد هوآوی به گوش می‌رسد اوضاع بدتر خواهد شد. هفته گذشته دولت ترامپ شرکت‌های آمریکایی را از استفاده تجهیزات ساخت خارج که تهدیدی برای امنیت ملی این کشور محسوب می‌شوند منع کرد. سپس فشار را افزایش داد و شرکت‌های آمریکایی را از تامین فناوری‌های مورد نیاز هوآوی منع کرد مگر اینکه اجازه دولت آمریکا را داشته باشند. این محدودیت به خصوص شامل تامین حیاتی تراشه‌های پیشرفته و دیگر قطعات مورد نیاز این شرکت می‌شد.

خیلی زود شرکت‌های اینتل، کوالکام، Xilinx و برادکام همکاری خود با هوآوی را متوقف کردند. موضوع جدی‌تر شد وقتی اعلام شد شرکت ARM که مقر آن در بریتانیاست و لایسنس پردازنده برای گوشی‌های موبایل را صادر می‌کند از کارکنانش خواست که ارتباط خود را با هوآوی محدود کنند. البته پیش ازاینها گوگل هم اعلام کرده بود که دیگر اجازه استفاده از اندروید روی گوشی‌های هوآوی را نخواهد داد و گوگل استور قادر به کار روی گوشی‌های هوآوی نخواهد بود. چنین‌ اقدامات بالقوه برای نابود کردن هوآوی کافی هستند هرچند دولت ترامپ با دادن یک مهلت ۹۰ روزه اجرای آنها را به تعویق انداخته است. هوآوی می‌گوید که به اندازه کافی پردازنده در انبارهای این شرکت ذخیره شده و سیستم عملیاتی خود را برای مواجهه با چنین سناریویی توسعه داده است اما اکثر کارشناسان تردید دارند که این شرکت همه فناوری‌های مورد نیاز را در اختیار داشته باشد. چین برای دهه‌ها تلاش کرده تا صنعت تراشه‌سازی را توسعه دهد تجهیزاتی که بتواند بر اساس آن صنعت موبایل و تجهیزات ۵G روی آن تکیه کند.

هوآوی در یک دهه گذشته سرمایه‌گذاری سنگینی روی تحقیق و توسعه انجام داده و بدون شک لیدر بازار ۵G است. این شرکت همچنین در حال ساخت قابلیت‌های قوی در حوزه‌های دیگری چون هوش مصنوعی است. دولت ترامپ می‌گوید که تجهیزات شبکه نسل پنجم هوآوی قابلیت جاسوسی دارد اما تاکنون هیچ شواهدی مبنی بر اینکه هوآوی عمدا مسیری برای دسترسی دولت به این تجهیزات گذاشته باشد به دست نیامده هرچند مقامات آمریکایی معتقدند دولت چین می‌تواند به سادگی این شرکت را وادار به این کار کند. چنین سوءظنی در ماه‌های اخیر به اوج خود رسیده و به نظر نمی‌رسد حتی با تغییر دولت ترامپ از بین برود. دولت آمریکا اخیرا تمرکز خود را روی این موضوع افزایش داده و می‌خواهد شرکت‌های آمریکایی را از تامین فناوری برای دو شرکت Hikvision Digital Technology و رقیبش Zhejiang Dahua منع کند. آمریکا معتقد است چین از تجهیزات این دو شرکت برای سرکوب اقلیت مسلمان درغرب این کشور استفاده کرده است.

بی‌اعتمادی یا ترس از چین

استراتژی ترامپ به‌طور همزمان وادارکردن چین به تعدیل تعرفه‌ها و محدود کردن پیشرفت‌های چین در حوزه تکنولوژی است اما رویکرد کلی عدم اعتماد وسیع‌تر به چین و آینده آن را نشان می‌دهد. مثلا اخیرا دولت آمریکا از طریق طولانی کردن فرآیند دریافت ویزا، تحصیل دانشجویان چینی در رشته‌های مربوط به فناوری‌های پیشرفته را در دانشگاه‌های برتر ایالات متحده دشوار کرده است. پریستون مک آفی که تا همین اواخر به‌عنوان اقتصاددان در مایکروسافت کار می‌کرد می‌گوید این اقدام آمریکا برای نوآوری بسیار بد خواهد بود، چراکه اختلافات تجاری و کاهش مهاجرت باعث کاهش جریان سرمایه و نیروی انسانی می‌شود و این کارآیی را (در صنعت)‌کاهش می‌دهد. به گفته مک آفی این موضوع به خصوص برای استارت‌آپ‌ها تاثیر بدتری دارد چراکه شرکت‌های چند ملیتی انعطاف‌پذیری بیشتری برای انتقال دانش و تحقیق و توسعه در سراسر جهان دارند.

به‌رغم رشد روحیه ناسیونالیستی در چین مدیرعامل و بنیانگذار هوآوی یعنی Ren Zhengfei می‌گوید که رقبای آمریکایی‌‌اش را دوست دارد. او در جریان یک مصاحبه تلویزیونی گفت: بچه‌های من گوشی اپل را به گوشی‌های هوآوی ترجیح می‌دهند. ما نمی‌توانیم به سادگی بگوییم اگر کسی از محصولات هوآوی استفاده کند وطن پرست است و اگر نکند نیست. مردم در نهایت محصول مورد نظر خودشان را انتخاب می‌کنند مهم این است که سیاست باید از این (فضا) خارج شود.موضوعی که محال به نظر می‌رسد.

جنبش ضد آی‌فونی چینی‌ها آغاز شد

مهر: به راه افتادن جنبش ضد آی‌فون در چین در واکنش به تحریم گوشی‌های هوآوی در آمریکا می‌تواند به شرکت اپل به شدت آسیب زده و از سود امسال آن تا ۲۹ درصد بکاهد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نکست‌وب، در شرایطی که دولت آمریکا با اعمال تحریم‌های مختلف بر علیه هوآوی در تلاش است تا این شرکت را فلج کند، چینی‌ها هم بیکار ننشسته‌اند و جنبشی برای تحریم آی‌فون و عدم استفاده از تولیدات این شرکت به راه انداخته‌اند. کارشناسان اقتصادی می‌گویند چین با جمعیت انبوه و اقتصاد پیشرفته‌اش کاملا در موقعیتی قرار دارد که می‌تواند از اپل آمریکایی که سومین سازنده بزرگ گوشی‌های هوشمند در جهان است، انتقام بگیرد.

بررسی‌های موسسه Goldman Sachs نشان می‌دهد اگر چین تصمیم بگیرد اپل را تحریم کند، سود جهانی این شرکت تا ۲۹ درصد کاهش می‌یابد. ۱۷ درصد از کل فروش تولیدات اپل مربوط به چین است و لذا از دست دادن بازار این کشور برای اپل تبعات جبران‌ناپذیری به همراه می‌آورد. از سوی دیگر باید توجه داشت که بسیاری از تولیدات اپل در چین مونتاژ و تولید می‌شوند و اگر دولت این کشور تصمیم به جلوگیری از تولید آی‌فون و محصولات دیگر اپل در چین بگیرد، این شرکت باید هزینه‌های سرسام‌آوری برای پرداخت حقوق به نیروی کار گران قیمت‌تر و عقد قرارداد با کارخانه‌های دیگری به منظور تولید آی‌فون و... بپردازد. البته باید توجه داشت که این اقدامات روی اقتصاد چین نیز تاثیر منفی می‌گذارد. ولی اصرار آمریکا بر ضربه زدن به شرکت‌های چینی ممکن است چاره دیگری برای مقامات پکن باقی نگذارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 7 خرداد 98، کد خبر: 3530128، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین