پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۰۵۳۶
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۶
منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: تا پایان سال جاری دو مسیر تاکسی هوایی در کشور راه اندازی می‌شود که هنوز مسیر آن مشخص نیست.
شعار سال: دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: تا پایان سال جاری دو مسیر تاکسی هوایی در کشور راه اندازی می‌شود که هنوز مسیر آن مشخص نیست.

تفاهم نامه سه جانبه توسعه هوانوردی عمومی میان ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، سازمان هواپیمایی کشوری و با حمایت معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی منعقد شد.

منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری در مراسم امضای این تفاهم نامه با اشاره به اینکه هوانوردی عمومی اساس و پایه توسعه هوانوردی در دنیا است، بیان کرد: یکی از مهم ترین نیازهای صنعت هوایی در کشور، توسعه هوانوردی عمومی است. در ایران نیز برای توسعه این بخش اقداماتی صورت گرفته است که کافی نیست.

وی افزود: به عنوان مثال ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکنون 15 مرکز خدمات هوانوردی عمومی در کشور راه اندازی کرده است و قصد داشتیم 30 مرکز دیگر نیز راه اندازی کنیم که به دلیل بروز مشکلاتی، این طرح ناتمام ماند.

بنا به گفته منطقی، هزینه های بالای هوانوردی عمومی، طولانی و سخت بودن مراحل اداری و عدم وجود ساز و کارهای پشتیبانی مهم ترین مشکلاتی است که بر سر راه توسعه هوانوردی عمومی وجود دارد.

وی ادامه داد: این تفاهم نامه با هدف رفع این مشکلات به امضا رسید تا همه بازیگران این عرصه برای رفع مشکلات موجود گام بردارند و از تمام ظرفیت های موجود در کشور بهره بگیرند.

دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری همچنین بیان کرد: برای ایجاد تحول در حوزه هوانوردی عمومی نیاز است که این صنعت را در تمام بخش های خدماتی، گردشگری، بازرسی، لجستیکی و غیره توسعه دهیم نه اینکه صرفا در مباحث آموزشی از این صنعت کاربردی استفاده کنیم.

منطقی در بخش دیگری از سخنان خود، تصریح کرد: توسعه هوانوردی عمومی به رونق کسب و کارهای حوزه هوایی نیز می انجامد و می توانیم از این فرصت برای اشتغال دانشجویان و فارغ التحصیلان مستعد و توانمند استفاده کنیم.

وی در ادامه عنوان کرد: تا پایان سال جاری دو مسیر تاکسی هوایی در کشور راه اندازی خواهد شد که هنوز مسیر آن مشخص نیست؛ اما این تاکسی های هوایی در کشور توسعه خواهد یافت.

وجود ۱۰۰ فروند هواپیمای فوق سبک در کشور

همچنین علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز در این مراسم، گفت: اوایل دهه ۶۰ صنعت هوانوردی عمومی افت بسیار شدیدی کرد، اما به زودی این صنعت را دوباره رونق خواهیم بخشید.

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب و در اوایل سال ۶۱ دولت وقت تصمیم گرفت در حوزه اقتصادی حمل‌و‌نقل هوایی ورود کند و به آن نظارت داشته باشد، تصریح کرد: با این تصمیم، اقتصاد حمل و نقل در کنار دیگر بخش‌ها قرار گرفت که این کار به این حوزه زیان زیادی وارد کرد.

عابدزاده همچنین اظهار داشت: پیش از پیروزی انقلاب صنعت هوانوردی عمومی همپای هوانوردی هوایی و حمل و نقل تجاری حرکت می کرد و در آن دوره بیش از ۱۰۰ فروند هواپیما در بخش حمل و نقل هوانوردی داشتیم.

وی با بیان اینکه بعد از تکلیفی شدن نرخ‌ها به سمتی رفتیم که حمل و نقل عمومی در حوزه اقتصادی به صرفه نبود، گفت: در آن دوران حمل و نقل عمومی در کشور افت بسیار شدیدی کرد و به اصطلاح حمل و نقل عمومی در حوزه هوانوردی غروب کرد، اما بعد از آزاد سازی نرخ‌ها شاهد توسعه هوانوردی عمومی در کشور بودیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشور در ادامه تاکید کرد: با توسعه هوانوردی عمومی، فرودگاه‌های کشور بیش از گذشته فعال می‌شوند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشور ادامه داد: سعی خواهیم کرد حمل و نقل هوایی عمومی را همپای توسعه حمل و نقل تجاری قرار دهیم و بتوانیم این صنعت را بیش از گذشته فعال کنیم.

کاهش هزینه‌های صنعت هوانوردی عمومی

در این مراسم شهرام آدم نژاد، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی نیز با بیان اینکه صنعت هوانوردی ایران در منطقه در مقایسه با سایر کشور‌ها از سابقه بسیار قوی برخوردار است، گفت: باید از این سابقه و تجربه صنعت هوانوردی استفاده کنیم تا بتوانیم در حوزه حمل و نقل هوایی بیش از گذشته اقدامات موثری انجام دهیم.

وی با بیان اینکه در این بخش، تحریم‌های غیرانسانی زیادی به ایران تحمیل شده است، گفت: باید با استفاده از تجارب گذشته به خوبی از این مرحله عبور کنیم.

به گفته آدم‌نژاد، فرودگاه‌ها در سال‌های گذشته توسعه بسیار زیادی داشته‌اند، اما ما نتواسته‌ایم از آنها بهره‌برداری درستی داشته باشیم.

وی از راه‌اندازی ایر‌تاکسی تا پایان امسال در برخی از مسیر‌های کشوری خبر داد و گفت: «کاهش هزینه‌های ناو‌بری عمومی»، «افزایش شبکه توزیع سوخت» و «استفاده از ظرفیت‌ها بیش از گذشته در حوزه هوا‌نوردی» از دیگر موارد این تفاهم‌نامه است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی همچنین تاکید کرد: هر سال چند ایر‌تاکسی در هوا‌نوردی عمومی اجرا می‌شود و با توجه به آنکه فرودگاه‌ها در این بخش هزینه زیادی را دریافت می‌کنند، تلاش می‌کنیم تا این هزینه‌ها را کاهش دهیم.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: تا پایان امسال ۲ مسیر اصلی ایرتاکسی برای رونق فرودگاه‌های کوچک راه‌اندازی خواهد شد.

وجود یک هزار و 700 فارغ التحصیل هوانوردی در کشور

همچنین سیاوش امیر مکری مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در مراسم امضای این تفاهم نامه با بیان اینکه هم اکنون ۳ هزار دانشجوی خلبانی تحت آموزش قرار دارند، گفت: یک هزار و ۷۰۰ فارغ التحصیل صنعت هوانوردی در کشور حضور دارند که باید برای اشتغال این فارغ التحصیلان فضای کسب و کار ایجاد شود.

وی افزود: امیدواریم در فرودگاه‌های کشور با پیش بینی و اجرای سیاست‌های تشویقی بتوانیم حمایت‌های لازم را در جهت بهبود صنعت هوانوردی داشته باشیم.

به گفته امیر مکری، صنایع هوانوردی عمومی بر پایه اقتصاد تجاری و ایمنی برپا شده است و هوانوردی عمومی با ایجاد ترافیک‌های جدید در فضای کشور می‌تواند زمینه ساز توسعه این صنعت و بهبود وضعیت اقتصادی شود.

مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران همچنین تاکید کرد: یکی از ۴ بخشی که می‌تواند این صنعت را با کمترین هزینه و بیشترین بهره وری رونق بخشد، هوانوردی عمومی است و با توجه به اینکه در فرودگاه‌های کشور چنین ظرفیت‌هایی وجود دارد، می‌توانیم به راحتی آن‌ها را به مرحله اجرایی برسانیم.

امیر مکری در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: تا پایان سال خبرهای بسیار خوبی از رونق صنعت هوانوردی عمومی در کنار صنعت هوانوردی تجاری را رسانه ای خواهیم کرد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس،تاریخ انتشار:8خرداد1398،کدخبر:13980308000686،www.farsnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین