پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۱۰۶۰۸
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۶
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: مهمترین مشکل صنعت لوازم خانگی ایران، برندسازی است که در نتیجه آن، در سال های گذشته شاهد هجوم برندهای خارجی در بازار لوازم خانگی بودیم.

شعارسال: « حمیدرضا غزنوی» افزود: آیین نامه ها، قوانین داخلی و حتی عملکرد برخی مسئولان به گونه ای بوده که در سال های گذشته فضا را برای تاخت و تاز برندهای خارجی در بازار فراهم کرده است.

این مقام صنفی یادآور شد: زمانی نسبت به پشتیبانی از حضور برندهای خارجی لوازم خانگی در کشور هشدار دادیم، اما کمتر کسی توجه کرد.

وی بیان داشت: امروز شاهدیم با اعمال تحریم ها، این برندها از کشور خارج شده اند و آنهایی که باقی مانده اند نیز با کمتر از یک پنجم ظرفیت خود کار می کنند و هنوز هم برخی مسئولان از آنها حمایت می کنند.

غزنوی گفت: اگر آنقدر که از این برندهای خارجی حمایت کردیم، یک صدم این حمایت را برای تولیدات داخلی خرج می کردیم وضع امروز را شاهد نبودیم، زیرا قیمت ها آنقدر افزایش یافته که مردم به سختی لوازم خانگی تهیه می کنند.

وی خاطرنشان کرد: صنعت لوازم خانگی ایران امروز از نظر کیفیت، کشورهایی همچون ترکیه و کره جنوبی را پشت سر گذاشته و حتی قادر به تامین نیازمندی های قشر متوسط جامعه است.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی تاکید کرد: نیاز اصلی امروز این صنعت، سرمایه در گردش است، زیرا تا دیروز امکان گشایش اعتبار برای تامین مواد اولیه و قطعات وجود داشت، اما امروز حواله ها نقدی شده و صد درصد مبالغ باید از قبل پرداخت شود.

وی به عمق بالای داخلی سازی قطعات در یخچال و لباسشویی اشاره کرد و گفت: از مجموع بیش از ۳۵۰ قطعه مورد استفاده در یخچال، شاید سه یا چهار مورد آن نیازمند ارزبری است که البته ارزبری بالایی دارد، بنابراین تاب آوری تولید این لوازم در برابر تحریم ها بسیار بالاست.

وی اظهار داشت: ۲۵ درصد خریداران لوازم خانگی داخلی از اقشار ضعیف، ۶۰ درصد از اقشار متوسط و ۱۵ درصد از اقشار قوی تر جامعه هستند.

این مقام صنفی خاطرنشان کرد: قیمت و کیفیت این تولیدات به گونه ای است که پاسخگوی نیاز اقشار ضعیف است و تحریم ها نیز نتوانسته خدشه ای در تولید این برندها بویژه آنهایی که مدیریت تولیدشان صد درصد در اختیار بخش خصوصی است، داشته باشد.

به گفته وی، چند شرکت انگشت شمار داخلی نیز نیازهای قشر متوسط جامعه به لوازم خانگی را تامین می کنند که کیفیت تولیداتشان با محصولات مشابه اروپایی و حتی آمریکایی قابل مقایسه است.

غزنوی بیان داشت: امروز موفق شده ایم بسیاری برندهای خارجی مطرح لوازم خانگی را خریداری کنیم و به فناوری روز جهان دست یابیم، اما دیگر مشکل اصلی این صنعت «مقیاس اقتصادی تولید» است.

وی گفت: تحریم ها فرصتی است تا به سمت مقیاس تولید مناسب برویم و در این زمینه اگر مسئولان وزارت صنعت همراه باشند، برندهای داخلی بیش از پیش تقویت خواهند شد.

این مقام صنفی خاطرنشان کرد: حتی یکی از برندهای داخلی قول داده در صورت حمایت دولت، علاوه بر تامین نیاز داخل به صادرات محصولات خود و درآمدزایی ۵۰۰ میلیون دلاری بپردازد.

بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۸۶۸ هزار و ۲۰۰ دستگاه یخچال و فریزر از آغاز سال ۹۷ تا پایان بهمن ماه پارسال است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۶، ۱۴.۲ درصد کاهش نشان می دهد.

برپایه آمارهای یاد شده، در مدت مشابه سال ۹۶ تعداد یک میلیون و ۱۱ هزار و ۹۰۰ دستگاه یخچال و فریزر در کشور تولید شده بود.

در ۱۱ ماهه پارسال ۷۲۰ هزار و ۷۰۰ دستگاه انواع تلویزیون توسط کارخانجات داخلی تولید شد که در همسنجی با سال پیش از آن ۳۵.۵ درصد افت نشان می دهد.

در مدت مشابه پارسال یک میلیون و ۱۱۷ هزار و ۲۰۰ دستگاه تلویزیون تولید شده بود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار:7 خرداد1398 ، کدخبر: 83328539: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین