پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۰۶۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲
بهزاد نبوی، وزیر صنایع سنگین دولت دوران جنگ می‌گوید: شورای عالی پشتیبانی جنگ برای اتخاذ تصمیمات فراقانونی به دستور امام خمینی تشکیل شد.

شعار سالحسن روحانی رئیس‌جمهوری در چندین نوبت طی هفته‌های اخیر بحث افزایش اختیارات رئیس‌جمهور را در شرایط جنگ اقتصادی که کشور درگیر آن است را مطرح کرده است.

روحانی تاکید دارد، کشور در شرایط فعلی نیازمند تمرکز قدرت و تصمیم گیری درمدیریت است؛«در دوران جنگ تحمیلی در مقطعی که با مشکل مواجه شدیم، شورای عالی پشتیبانی جنگ ایجاد شد و همه اختیارات در دست این شورا بود و حتی مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه نیز در تصمیم‌گیری آن شورا دخالتی نداشتند و امروز هم در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم.» او می گوید«همانگونه که در جنگ 8 ساله اختیارات ویژه‌ای را از امام راحل گرفته و توانستیم جنگ را اداره کنیم و حتی موفقیت‌های بسیاری را به دست آوریم امروز هم به چنین اختیاراتی نیاز داریم.»

این سخنان حسن روحانی در چند روز گذشته واکنش‌های زیادی را به همراه داشته، عده‌ای موافق حسن روحانی بودند و منتقدان دولت معتقد به کافی بودن اختیارات هستند.

اما شورای عالی پشتیبانی جنگ چه بود و برای چه تشکیل شد؟ این شورا چه اختیاراتی داشت؟ این سوالی بود که کمتر به آن پرداخته شد و اصل موضوع تشکیل این شورا ابهام زیادی داشت.

بهزاد نبوی وزیر صنایع سنگین دولت میرحسین موسوی در زمان جنگ، می‌گوید این شورا به دستور امام خمینی و به ریاست آیت‌الله خامنه‌ای تشکیل شده بود.وزیر دولت دوران جنگ  می‌گوید؛ «شورای عالی پشتیبانی جنگ برای این تشکیل شد که اگر برای اداره جنگ نیاز به مصوبه‌ای فراقانونی بود، از طرف این شورا مجوز آن گرفته شود.»

مشروح گفتگو با بهزاد نبوی، وزیر صنایع سنگین دولت دوران جنگ را در ادامه بخوانید:

آقای نبوی! شما در دوران دفاع مقدس وزیر دولت وقت بودید، اطلاع دارید شورای عالی پشتیبانی جنگ که این روزها رییس جمهور از ضرورت تشکیل شورای مشابه آن سخن می گویند،چگونه تشکیل شد؟ چه وظایف مهمی بر عهده این شورا بود؟

این شورا با دستور امام خمینی تشکیل شد و آیت‌الله خامنه‌ای رئیس این شورا بود. آقای هاشمی رفسنجانی، میرحسین موسوی و به نظرم رئیس قوه قضائیه هم در این شورا عضو بودند.اگر خواستیم در جنگ، فوق قانون یک تصمیم و مصوبه‌ای بگیریم و اقدامی را انجام دهیم، باید از این شورا، مجوز را می‌گرفتیم. در این حد فعالیت‌های این شورا را به یاد دارم.

یعنی این شورا اختیارات فراقانونی داشت که هر اتفاقی در مورد جنگ رخ می‌داد باید از کانال این شوراعبور می‌کرد؟

بله، تصمیمات این شورا در حوزه جنگ بود و اختیارات فراقانونی داشت.

از وزرای دولت کسی عضو این شورا نبود؟

دقیق به یاد ندارم. من خودم یک بار برای گرفتن مجوزی در این شورا شرکت کردم اما عضو شورا نبودم. آیت‌الله خامنه‌ای تنها کسی هستندکه در مورد این شورا اطلاعات کافی دارند و در تمام جلساتش شرکت می‌کردند چون رئیس شورا بودند.

این شورا چه کمکی به جنگ می‌کرد؟ چه هماهنگی بین دولت و نهادهای نظامی مثل ارتش و سپاه ایجاد می‌کرد؟

در واقع شورا به نوعی جای مصوبات مجلس را می‌گرفت نه جای دولت را. دولت می‌توانست از اختیارات خودش استفاده کند، اما این شورا جای مجلس را می‌گرفت.

یعنی نهاد بالا دستی برای مجلس می‌شد؟

مثلا چیزی شبیه شورای عالی امنیت ملی که در حال حاضر داریم. این شورا در زمان جنگ این نقش را ایفاء می‌کرد.

نظرتان در مورد اظهارات آقای روحانی که خواستار تشکیل ستادی مشابه آن ستادشدهآنهم در شرایط فعلی که کشور درگیرجنگ اقتصادی است،چیست؟

ایشان در صحبت‌های خود یک شبیه‌سازی کرده است، نه اینکه عین این شورا ایجاد شود. در واقع ایشان می‌خواهد بگوید که مسئولیت و اختیارات در کنار هم باشد و هر کجا اختیار است، مسئولیت هم همانجا باشد. استنباط من از صحبت های آقای روحانی این است.

بعضیافراد می‌گویند که آقای روحانیاختیارات ریاست جمهوری را کم و محدود می‌دانند، شما این تحلیل را قبول دارید؟

به نظر می‌رسد حرف درستی باشد و مسئولیت و اختیار باید در کنار هم قرار بگیرند. هر کسی که اختیار دارد، باید مسئولیت داشته باشد و هر کسی که مسئولیت دارد باید متناسب با آن اختیارات هم داشته باشد. آقای روحانی هم همین را می‌گوید که هر کسی اختیار دارد باید مسئولیتش هم برعهده بگیرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تحلیلی خبرآنلاین ، تاریخ انتشار 9 خرداد 98، کد خبر: 1265062، www.khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
0
0
زمانیکه دولت نزدیک به آقای نبوی و دوستانشون هست اختیاراتش کمه وقتی نیست دولت همه کاره میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین