پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۲۱۰۷۱۴
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۶
عضو هیئت امنای کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران گفت: دانشگاه‌ها باید در مدیریت علمی کشور حضور فعال پیدا کنند. در سال‌های گذشته البته دانشگاهیان در بخش‌های مختلف مدیریتی کشور حضور داشته‌اند اما دانشگاه به عنوان یک نهاد علمی حضور چندانی نداشته است. لازم است بودجه پژوهشی به نسبت درآمد ناخالص ملی بسیار افزایش یابد و منحصراً به اعتبارات دانشگاه‌ها افزوده شود تا مثل دیگر دانشگاه‌های معتبر جهان دانشجویان مقطع دکتری با دریافت حقوق ماهانه زیر نظر استاد تمام‌وقت به پژوهش بپردازند

شعارسال: عضو هیئت امنای کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران گفت: دانشگاه‌ها باید در مدیریت علمی کشور حضور فعال پیدا کنند.

 نجفقلی حبیبی در دیدار روز گذشته اساتید و نخبگان و پژوهشگران دانشگاهی با رهبر انقلاب به سخنرانی پرداخت.

وی در سخنان خود اذعان کرد: دانشگاه‌ها در چهل سال گذشته انقلاب اسلامی البته توفیقات بسیار داشته‌اند که نتایج آن در دستیابی ما به دانش‌های نو مثل نانو و نیز کسب مقام‌های پژوهشی در سطح بین‌المللی و راه افتادن مؤسسات کارآفرینی دانش‌بنیان‌ها و بسیار موارد دیگر مشخص است اما در گام دوم انقلاب که حضرتعالی ترسیم فرموده‌اید باید چند حرکت مهم پیگیری و به عمل درآید.

حبیبی ادامه داد: دانشگاه در مدیریت علمی کشور حضور فعال پیدا کند. در سال‌های گذشته البته دانشگاهیان در بخش‌های مختلف مدیریتی کشور حضور داشته‌اند اما دانشگاه به عنوان یک نهاد علمی حضور چندانی نداشته است. لازم است بودجه پژوهشی به نسبت درآمد ناخالص ملی بسیار افزایش یابد و منحصراً به اعتبارات دانشگاه‌ها افزوده شود تا مثل دیگر دانشگاه‌های معتبر جهان دانشجویان مقطع دکتری با دریافت حقوق ماهانه زیر نظر استاد تمام‌وقت به پژوهش بپردازند.

این استاد دانشگاه افزود: با توجه به استحکام پایه‌های نظام اسلامی باید از همه ظرفیت‌های دانشگاه با تکیه بر جنبه علمی و بدون تبعیض استفاده شود؛ باید جوانان کشور که همواره از حمایت و عنایت رهبری بهره‌مند هستند بدون تبعیض از این امکان برخوردار شوند.

حبیبی با اشاره به اسلامی شدن دانشگاه‌ها گفت: در سایه انقلاب اسلامی تعارض علم و دین مرتفع شده است بنابراین برداشت‌های سلیقه‌ای از اسلامی شدن دانشگاه‌ها باید جای خود را به تکاپوی اندیشه و آزاداندیشی بدهد و کرسی‌های آزاداندیشی مورد تأکید رهبری به‌درستی پا بگیرد. در باب موانع آن می‌توان به عملکرد متولیان دانشگاه و نیز آیین‌نامه‌های ارتقا و مقررات جذب هیئت‌علمی اشاره کرد که چندان با لوازم کرسی‌های آزاداندیشی سازگاری ندارد و عملاً مانع آن می‌شود که دانشگاه عرصه گفتگوی دیدگاه‌های مختلف گردد. تاریخ نشان می‌دهد رکن مهم تحقق تمدن اسلامی در قرون اولیه اسلامی بیش از هر چیز مدیون آزادی اندیشه و اندیشمندان بوده است.

وی ادامه داد: با پذیرش این واقعیت که ما از قابلیت‌های بسیار بالایی در حوزه‌های مختلف برخورداریم و با توجه به این که با حمایت مستمر رهبری در دانش‌های نو در رده‌های بالای جهان قرار داریم و از ساختار علمی و فنی و مهندسی و اقتصادی مستحکمی در پزشکی، راه، فرودگاه، گاز، برق، سدسازی و... برخورداریم و با عنایت به این که از رهبران سیاسی و فرهنگی و اجتماعی بسیار برجسته برخورداریم و در همه حوزه‌ها نیروهای متخصص داریم و با پذیرش این واقعیت که بیماری بدبینی در میان مردم بسیار خطرناک است، و با پذیرش این واقعیت که اعتماد مردم به دستگاه‌های حاکمیتی به‌ویژه صداوسیما بسیار مهم است و گاه ناامیدکننده بوده است و با توجه به این که نقش رهبران افکار عمومی و چهره‌های محبوب مردم بسیار حائز اهمیت است و نیز می‌دانیم که توازن میان ظرفیت‌ها و قابلیت‌های کشور در برابر فشارها و منازعات خارجی بسیار مهم است، بنابراین در گام دوم انقلاب و با ملاحظه اوضاع فعلی جهان، و آینده‌ای که مقام معظم رهبری ترسیم کرده‌اند.

این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود افزود: اولاً علم و نگرش‌های تخصصی باید محور تصمیم‌گیری‌ها باشد نه نظر این و آن. ثانیاً انسجام و اجماع و تفاهم ملی روی تشخیص و انتخاب امور محوری چشم‌انداز آینده ایران عزیز و تجمیع همه ظرفیت‌ها و سلایق در اداره کشور از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر است. همه گروه‌های سیاسی با دیدگاه‌های مختلف و نهادهای مردمی و دولتی و نهادهای فرهنگی و مجامع علمی دانشگاهی حوزه‌های علمیه و سپاه و ارتش و صداوسیما و بنگاه‌های اقتصادی بخش خصوصی و دولتی و تعاونی و کارآفرینان و نیز ظرفیت همه اقوام و مذاهب، به‌عنوان نهادهای ملی باید در جهت حفظ منافع ملی البته در قالب وظایف خود و با تکیه‌ بر تمامیت ارضی کشور امکان همکاری داشته باشند.

حبیبی گفت: در این مسیر حسن استفاده از سرمایه‌های اجتماعی و نقش رهبران و چهره‌های پرنفوذ و مورد اعتماد مردم به‌عنوان سرمایه ملی از ضرورت‌هاست چنان که جلب اعتماد مردم به دستگاه‌های حاکمیتی به‌ویژه صداوسیما از اهمیت خاص برخوردار است که باید امکان حضور سلایق مختلف در آن به‌صورت جدی توصیه و پیگیری شود. در گام دوم که «داشتن چشم‌انداز» مطرح است رکن اصلی آن بسیج اراده‌های مختلف ملی است و از جمله ایجاد امکان استفاده ظرفیت‌های مادی و علمی و توانایی تخصصی ایرانیان مقیم خارج کشور است. اگر این اجماع و تفاهم ملی را در شناسایی و انتخاب محورهای چشم‌انداز ایجاد نکنیم چگونه گام دوم را به‌درستی می‌توانیم طی کنیم.

عضو هیئت‌امنای کتابخانه ملی با تأکید بر یکپارچگی و انسجام در کشور اذعان کرد: به عنوان نمونه با توجه به ضرورت یکپارچگی و انسجام در مدیریت کشور و ضرورت صدای واحد در مسئله جاری ما یعنی برجام، انتظار می‌رود اولاً موضوع به مسئول اجرایی آن یعنی وزارت خارجه ارجاع شود و ثانیاً به جای متهم کردن دولت خودمان که متأسفانه برخی در این وادی گام برمی‌دارند، دولت امریکا را به علت نقض عهد مذمّت و اجرای تعهداتش را مطالبه کنیم. نمونه دیگر لازم است با تجمیع توان ملی و با استفاده از تمام ظرفیت‌های مادی و معنوی کشور برای تدبیر فعالیت‌های اقتصادی و رفع تنگناهای معیشتی که به‌خصوص طبقات مستضعف جامعه را رنج می‌دهد بهره‌گیری شود.

وی در پایان تأکید کرد: در این محضر شریف عرض می‌کنم بی‌تردید جبهه مقاومتی که از تجمیع همه وجوه قوای ملی حاصل آمده باشد مصداق اتم «وأعدّوا لهم ما استطعتم من قوة» خواهد بود و این است که دشمنان را از تدارک رویارویی پشیمان می‌کند و علاوه بر بازدارندگی، سازندگی و پیشرفت را محقق می‌سازد. در پایان، مایلم بیانیه گام دوم حضرتعالی را در مسیر بازسازی و برپایی چنین مقاومتی ارزیابی کنم.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار : 9 خرداد 98، کد خبر: 385011،www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین