پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۰۷۶۷
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸
مقامات دولت عراق به تازگی با اتخاذ مواضع جدید و البته قاطعانه در مردود دانستن تحریم های ضد ایرانیِ آمریکایی ها، پیام واضحی را به واشنگتن مخابره کرده اند.

شعارسال: مقامات دولت عراق به تازگی با اتخاذ مواضع جدید و البته قاطعانه در مردود دانستن تحریم های ضد ایرانیِ آمریکایی ها، پیام واضحی را به واشنگتن مخابره کرده اند.

 مقامات کشور عراق اخیراً در جریان دیدار مقامات و مسئولان ارشد جمهوری اسلامی ایران که بغداد سفر کرده بودند، بار دیگر بر مواضع شفاف، واضح و البته اصولی خود در قبال جمهوری اسلامی ایران و تحریم‌های ضد ایرانیِ ایالات متحده آمریکا علیه آن را صراحتاً اعلام کردند. «عادل عبدالمهدی» و «برهم صالح» نخست وزیر و رئیس جمهوری عراق اخیراً مواضع جدیدی را در راستای حمایت خود از روابط میان بغداد و تهران و ایستادن عراق در برابر تحریم‌های ضد ایرانیِ ایالات متحده آمریکا، اتخاذ کرده اند.

درهمین ارتباط، مقامات عراقی در سخنانی تأکید کردند که روابط و مناسبات مختلف بغداد با جمهوری اسلامی ایران تحت تأثیر تحریم‌های خارجی علیه ایران قرار نخواهد گرفت، زیرا بغداد از همان روز اول اعلام کرده بود که از تحریم‌ها علیه تهران تبعیت نمی‌کند و خود را جزئی از منظومه این تحریم‌های خارجی نمی‌داند.

اظهارات مقامات عراقی درخصوص ایران و حمایت قاطعانه آنها از روابط و مناسبات‌های مختلف با تهران به ویژه در عرصه اقتصادی در جریان سفر اخیر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به بغداد، مطرح شد؛ اظهاراتی که البته پیام واضحی از سوی مقامات بغداد به مسئولان ایالات متحده تلقی می‌شود.

سفر ظریف به بغداد درحالی انجام شد که وی پیش از این نیز، در ماه‌ها دی و اسفند به عراق سفر کرده و با مقامات این کشور، از جمله نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور، رئیس پارلمان و برخی از شخصیت‌های سیاسی و مذهبی دیدار و گفتگو کرده بود. افزایش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف و تبادلات تجاری بین تهران و بغداد به ویژه در سایه تحریم‌های آمریکا علیه ایران محور گفتگوهای طرفین طی این سفرها بوده است.

از همین روی، سفر کنونی رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بی ارتباط با سفرهای گذشته وی به بغداد نیست. علت این مسأله هم آن است که وی به منظور پیگیری اجرای تفاهمنامه های امضا شده گذشته میان دو طرف به بغداد سفر کرد. این سفر و همچنین تلاش برای هماهنگی‌های بیشتر به منظور اجرایی ساختن توافقنامه‌ها و تفاهمنامه های میان ایران و عراق به ویژه در عرصه اقتصادی نشان از تقویت بیش از پیش مناسبات آنها علیرغم تحریم‌های ضد ایرانی است.

در خصوص روابط تهران بغداد و همچنین توافقات و تفاهمات میان دو طرف، اخیراً «محمد علی الحکیم» وزیر خارجه عراق گفته است: «در جریان سفری که آقای ظریف به بغداد داشتند، درباره موضوعات دو جانبه از جمله در خصوص موضوع لایروبی اروند رود گفتگو کردیم و اجرای این طرح را به سرعت آغاز خواهیم کرد. همچنین بانک‌های مرکزی دو کشور توافقنامه‌ای امضا کرده اند. توافقنامه‌ای هم برای ارتباط مداوم بین وزارتخانه‌های بهداشت دو کشور امضا شده است».

محمد علی الحکیم در ادامه سخنان خود تأکید کرد: «در جریان سفر آقای ظریف به بغداد همچنین درباره شهرک‌های صنعتی نیز گفتگو شد و دست کم ساخت دو شهرک صنعتی یکی در جنوب و دیگری در شمال را آغاز خواهیم کرد. همچنین درباره نحوه فعالیت تجار و سرمایه گذاران دو کشور در زمینه ساخت این شهرک‌ها گفتگو شد. درباره ارتباط ریلی بین ایران و عراق نیز باید بگویم این طرح مطرح است و در دستور کار قرار دارد».

وزیر خارجه عراق همچنین مواضع شفاف، واضح و اصولی را در حمایت از جمهوری اسلامی ایران در مقابل سلسله اقدامات خصمانه و یکجانبه ایالات متحده آمریکا علیه تهران، مطرح کرده است. در همین راستا، وی در سخنانی تأکید کرد: «ما به روشنی و به صراحت می‌گوئیم ما با تدابیر یکجانبه آمریکا مخالفیم. ما با این دستور العمل ها و الزامات علیه همسایه مان ایران مخالفیم ما از همسایه مان ایران در موضعش حمایت می کنیم».

این اظهارات مقامات رسمی عراق در خصوص تهران و حمایت از همسایه خود در شرایطی مطرح می‌شود که قدرت‌های بیگانه طی مدت زمان گذشته همواره با تهدید مقامات عراقی به عدم برقراری مراودات اقتصادی و تجاری با تهران، تمام تلاش خود را برای کاهش نفوذ ایران در عراق به کار گرفته‌اند.

با این حال، آنها با سفرهای متقابل مقامات تهران و بغداد، بار دیگر درخواهند یافت که حاکمیت «نظام تک قطبی» در جهان دیگر پایان یافته است و دیگر این واشنگتن نیست که حرف اول و آخر را می‌زند. حتی احزاب و جریان‌های سیاسی مختلف نیز در برهه کنونی از تقویت روابط میان ایران و عراق استقبال به عمل می‌آورند. بسیاری از احزاب عراقی از سیاست دولت بغداد در تقویت روابط با تهران رضایت کامل دارند و آن را در راستای تأمین منافع ملی عراق می‌دانند؛ مسأله ای که به هیچ وجه به مذاق قدرت‌های بیگانه خوش نمی‌آید.

درهمین ارتباط، «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی می‌گوید: «دولت عراق درخصوص تحریم‌های اعمالی علیه ایران، به فشارهای آمریکا تن نداده است». وی همچنین با اشاره به تحریم‌های ضد ایرانی، تأکید می‌کند که دولت عراق باید برای دور ساختن سایه تحریم‌های اقتصادی علیه ملت‌های منطقه تلاش کند.

در همین حال، «هادی العامری» دبیرکل سازمان بدر عراق با بیان اینکه روابط بغداد با تهران از اهمیت ویژه ای برخوردار است، می‌گوید: «ما از روابط و مناسبات با جمهوری اسلامی ایران بسیار خرسند هستیم. واقعیت آن است که مستشاران ایرانی در کنار عراق با تروریست‌های تکفیری داعش جنگیدند».

ناگفته پیداست که روابط حسنه و تنگاتنگ دو طرف که اخیراً نیز بسیار تقویت شده، موجبات خرسندی مقامات عراقی را نیز فراهم آورده است و این مسأله نشان از آن دارد که مقامات بغداد نگران پیامدهای احتمالی تقویت روابط خود با تهران از سوی قدرت‌های بیگانه نیستند و با عزمی جدی این مناسبات را دنبال می‌کنند. درهر حال، تجربه سال‌های گذشته این واقعیت را به اثبات رسانده است که جمهوری اسلامی ایران و عراق دو متحد استراتژیک در منطقه برای یکدیگر محسوب می‌شوند و هیچ تلاش و توطئه ای نمی‌تواند به روابط و مناسبات میان آن دو ضربه وارد کند.

آنچه که اکنون واضح به نظر می‌رسد این است که سلسله اظهارات اخیر مقامات رسمی دولت عراق و همچنین سران و رهبران احزاب و جریان‌های سیاسی این کشور در حمایت از جمهوری اسلامی ایران و روابط و مناسبات میان تهران و بغداد، پیام واضح و آشکاری به واشنگتن محسوب می‌شود؛ پیامی که متحوای آن عدم سرسپردگی بغداد به قدرت‌های بیگانه است.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار : 9 خرداد 98، کد خبر: 4629622،/www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین