پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۱۰۷۷۵
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۳
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیری شهید رجایی گفت: طرح خصوصی سازی مدارس توسعه دهنده اشرافیت آموزشی و بسترسازی برای فساد و سوداگری در مدارس، دوری از تعلیم و تربیت اسلامی و محقق نشدن پرورش فکری و عقیدتی دانش آموزان است.وی خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: شما به عنوان شخص اول آموزش و پرورش نباید منطبق باشید بلکه باید پاسخگو باشد چرا که رشته نظارت و سیاست گذاری این نهاد در اختیار شما هست.

شعار سال: مرادی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیری شهید رجایی در دیدار مسئولان این دانشگاه با وزیر آموزش و پرورش گفت: نظر به اینکه دانشجویان شهید رجایی به عنوان قطب علمی آموزش کشور نقش استراتژیک در تربیت و به سازی نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش اقدام می‌کند لذا تاثیر زیربنایی برای توسعه پایدار کشور خواهد داشت.

وی افزود: این دانشگاه همواره محل تربیت بزرگانی در عرصه‌های مختلف تربیتی، علمی، فرهنگی پژوهشی و حتی نظامی و امنیتی بوده است. دانشگاهی که مزین به نام شهیدی گشته که اسوه تمام نشدنی عرصه تعلیم و تربیت کشور است و این دانشگاه افتخار آن را داشته تا یگانه مرده عرصه موشکی کشور شهید تهرانی مقدم بخشی از دوران زندگی خود را در این دانشگاه بگذراند.

وی افزود: دانشگاه تربیت دبیری شهید رجایی علاوه بر مسئول خطیر تربیت و معرفی مروجان علم و دانش به جامعه هم ردیف دانشگاه‌های برتر کشور مرکز کارآفرین، تولید کننده و شتاب دهنده در عرصه علم و فناوری و تولید دانش به شمار می‌رود.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیری شهید رجایی گفت: این دانشگاه همچنین محل پرورش نخبگانی بوده که با شناسایی به موقع استعداد‌های آموزشی آن‌ها به صف افتخار آفرینان این مرز و بوم پیویستند جریان سازی فرهنگی دانشگاه فقط ختم به ماهیت و رسالت دبیری دانشگاه نیست بلکه دانشجویان این دانشگاه در یک دهه گذشته همواره در وادی‌های اثربخش در جامعه گام نهاده و از این جهت نه تنها خبرساز بوده بلکه انتهای مسیر به معرفی نوابغی در زمینه‌های گوناگون فرهنگی و اجتماعی اعم از سیاسی، اعتقادی و دینی، هنری و رسانه ای، علمی و پژوهشی، فناوری و ارتباطی منتهی شده است.

مرادی بیان کرد: در این دانشگاه علاوه بر پرورش مهارت‌های فنی همواره ایمن سازی فرهنگی با پرورش ابعاد روان شناختی دانشجویان، تاکید بر تقویت روحیه جهادی و انقلابی، بالندگی و ادراکی همراه بوده که بخش اعظمی از این فرآیند ایمن سازی نه به واسطه فعالیت دانشگاه و عملکرد وزارت آموزش و پرورش بلکه صرفا توسط دانشجویان و در بستر فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی مورد تاکید رهبری صورت می‌گیرد.

مرادی بیان کرد: این تنها بخشی از هویت دانشگاهی است که به عنوان یکی از ساحت‌های اصلی نظام تعلیم و تربیت کشور شناخته می‌شود، اما امروز این دانشگاه و هویت و ماهیت خود بیش از هر زمانی از سوی شما نادیده گرفته شده است، با توجه به رسالت دو وجهی دانشجو معلمان که در دو ساحت خطیر دانشجویی و معلمی ایفای نقش می‌کنند؛ امیدوار بودیم تا دانشجو معلمان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از حضور شما در دانشگاه به عنوان متولی اصلی نظام تعلیم و تربیت کشور به مناسبت‌های مختلف بهره‌مند شوند، اما از اهمیت قائل شدن برای این فضای مقدس، ارزشمند و خطیر همین بس که علی رغم دعوت‌های مکرر از شما و پیگیری‌های متعدد دانشجویان و نمایندگان آن‌ها هرگز موفق به دیدار شما در محل دانشگاه نشدند که نمونه آخر آن همین دیداری است که قرار بود در محل دانشگاه برگزار شود که به شکل عجیبی این موضوع و این دیدار به اینجا منتقل شد که این پیام را می‌رساند با توجه به برخی اقدامات دولت تدبیر و امید در شش سال گذشته دانشگاه‌های تربیت معلم را صرفا سرباری در آموزش و پرورش و ملح دفع منابع می‌بینند و هر گاه توانایی تحمیل مدل و سیستم جذب معلم را داشته نسبت به آن کوتاهی نکرده اند.

وی گفت: در همین راستا حضور مسئولان دولتی از جمله مسئولان رده بالای دولت در جمع دانشجویان و شنیدن خواسته‌های آن‌ها از جمله مطالبات ما دانشجو معلمان است که تا امروز اصلا به آن پرداخته نشده است.

مرادی بیان کرد: تا زمانی که آموزش و پرورش در اولویت‌های دولت نباشد ره به جایی برده نمی‌شود چه این دولت چه دولت قبل به دلایلی آموزش و پرورش از اولویت هایشان نبوده است.

وی در ادامه به دغدغه ها، مطالبات و ابهامات قشر فرهنگی اشاره کرد و افزود: در مورد وضعیت دانشگاه‌های تربیت معلم به ویژه دانشگاه شهید رجایی و دانشجو معلمان در حال تحصیل برنامه ریزی برای جذب، آموزش و بسترسازی برای قشر معلم به نقطه نامعلومی می‌رود.

وی به گزینش سلیقه‌ای دانشجو معلمان اشاره و تصریح کرد: بعضا دیگر اولیات اخلاقی و ملاک‌های تربیتی که زمینه ساز ظهور معلم تمدن ساز و انقلابی است مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه اتفاقات اخیر مانند حذف سنوات تحصیلی و پیمانی شدن دانشجو معلمان ورودی ۹۷، مسئله افزایش حقوق‌ها و رزم مقدماتی اقدامات عجولانه و ناشیانه‌ای است که موجب تضعیف جذب نخبگانی در بدنه آموزش و پرورش شده تصریح کرد: نکته دیگر ظرفیت محدود دانشگاه شهید رجایی برای جذب نیرو با توجه به نیاز مبرم آموزش و پرورش است چرا که هم اکنون نیز دانشگاه از کمبود کلاس و استاد برای برگزاری دروس رنج می‌برد.

مرادی به ارائه نادرست دروس تخصصی برای دانشجو معلمان و لزوم تغییر در آموزش آن‌ها اشاره کرد و افزود: دانشگاه شهید رجایی هیچ متود و برنامه‌ای برای مهارت آموزی معلمان فنی ندارد و این در حالی است که این دانشگاه باید مهارت محور باشد نه تئوری محور، اما در حال حاضر چنین رویکردی مشاهده نمی‌شود و خروجی سیستم هم طبیعتا مطلوب نیست و این امر اولا با تغییر رویکرد در سیاست گذاری مدیران آموزشی دانشگاه و تغییر سرفصل‌های برنامه درسی محقق می‌شود. همچنین باید زیرساخت‌های آموزشی نیرو‌های متخصص در کار آموزش معلم و آزمایشگاه‌ها نیز تقویت شوند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید رجایی گفت: ساختار دانشگاه در توافق وزارت علوم و آموزش و پرورش جهت پی ریزی این دانشگاه برای تربیت نیرو ابتر و ناقص است. با این وجود انتظار می‌رود هم توانایی‌های یک معلم را در چارچوب نظام آموزش و پرورش داشته باشیم و هم اینکه جهت اخذ مدرک مهندسی چارت درسی وزارت علوم طی شود. این تلفیق خام، ناقص و فی البداهه موجب شده هر دو وجهه معلمی و مهندسی دانشجویان آسیب ببینید و دانشگاه در رسیدن به هر کدام ناکارآمد و تا حدودی حقیر باشد که در همین راستا مشکلات عدیده ای، چون عدم امکان اخذ مدرک نظام مهندسی، تعداد واحد‌های درسی بالا، سطح علمی پایین دانشگاه و عدم مهارت آموزی تخصصی دانشجویان قابل ذکر است.

مرادی با اشاره به اینکه دروس صلاحیت دبیری و معلمی باید بسترسازی و تداعی کننده وظایف معلمی در چارچوب‌های تعلیم و تربیت اسلامی باشد، اما نه تنها هیچ تطابقی با تعلیم مبانی اسلامی و معرفتی ندارد بلکه در نقطه مقابل آن آلوده به افکار و مبانی و فلسفه‌های آموزشی غرب است که حتی باعث انحراف ذهنی می‌شود و این بسیار خطرناک است خطاب به وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: حرمت امامزاده را باید متولی آن نگاه دارد. تنزل شأن دانشجو معلمان از عنوان کارمندی وزارت به کارآموزی و پرداخت‌های توهین آمیز و بعضا غیرقانونی استان‌ها و ضعف نظام پرداخت حقوق‌ها در وزارت آموزش و پرورش که پرچمدار فرهنگ و تمدن این کشور است خارج از متن قانونی آن نوعی بی حرمتی به تمام بدنه آموزش و پرورش و تقلیل جایگاه رفیع معلم و معلمی و وزارت آموزش و پرورش است و شاید بتوان گفت: نوعی خودزنی محسوب می‌شود.

مرادی بیان کرد: در وهله اول انتظار می‌رفت شخص وزیر مدعی احقاق حقوق دانشجو معلمان باشد و با موضع گیری‌های خود حمایت شان را از قشر دانشجو معلم اعلام می‌کردند نه یک نماینده این کار را انجام دهد تا جایی که دانشجو معلمان احساس کنند که اگر فلان نماینده نبود آموزش و پرورش حقوق شان را ضایع می‌کرد.

وی با بیان اینکه اگر ابتدا دانشجو معلم نتواند خود را در شرایط دانشجویی هضم و از فضای حساس خود استفاده صحیح کند نه تنها ظرفیت‌ها و استعداد‌های آموزشی او پدیدار نخواهد شد، اظهار کرد: سقوط اخلاقی و معرفتی و آموزشی یک معلم یعنی بن بست در نظام آموزشی و خروجی آن جوانانی خواهند بود که هیچ تناسبی با اصول تربیتی و ارزش‌های جامعه اسلامی ندارند و این بخشی از مفهوم استحاله فرهنگی انقلاب اسلامی است.

وی با تاکید بر اینکه جذب نیروی انسانی آموزش و پرورش در قالب استخدام ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان و دوره‌های کوتاه مدت ناکارآمد است، تصریح کرد: اجرای دقیق اسناد بالادستی مانند سند تحول بنیادین و سند برنامه درسی ملی نظام رتبه بندی معلمان می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات ساختاری و آموزشی نظام تعلیم و تربیت را مرتفع سازد و التیامی بر مشکلات معیشتی معلمان باشد.

مرادی خطاب به وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: جناب آقای بطحایی به طور مشخص این اسناد چه زمانی و به چه صورتی اجرایی می‌شود و چرا نسبت به ابعاد و چگونگی و زمان اجرای آن تا این اندازه ابهام وجود دارد آیا در وزارتخانه‌ای که برای پرداخت حقوق ناچیز دانشجو معلمان تا این اندازه حاشیه ایجاد شده است تحمیل بار مالی این طرح‌ها ممکن است یا همچنان قرار است از این طرح و عنوان زیبا برای پر کردن تایم خالی سخنرانی مسئولان دولت و آموزش و پرورش استفاده شود.

وی تصریح کرد: با توجه به مانور رسانه‌ای بسیار از مخالفین نظام و همراهی اندکی معلمان ناآگاه با آن‌ها پیرامون مسئله معلمان زندانی در جریان اعتراضات به اصطلاح صنفی که با رویکرد‌های سیاسی و خط دهی شبکه‌های معاند و توسط افراد مشخص سازماندهی می‌شود آسیب‌های زیادی به آموزش و پرورش و بدنه نظام وارد ساخته است. با این وجود آیا زمان روشنگری و مقابله با مطرح کنندگان این موارد که به هیچ عنوان دغدغه معلم به حساب نمی‌آید و اعلام شفاف دلایل محکومیت آن‌ها به جامعه فرا نرسیده است.

وی به عدم بکارگیری معلمان حق التدریس و سرگردانی آن‌ها در خیابان‌ها اشاره کرد و افزود: علی رغم تصویب قوانین متعدد در خصوص تعیین تکلیف معلمان حق التدریسی، اما دولت و وزارت آموزش وپرورش در شش سال گذشته به این قوانین تن نداده و ضمن سرگردانی قشر عظیمی از فرهنگیان در خیابان‌ها زمینه بروز بسیاری از نارضایتی‌های اجتماعی و سوء استفاده‌های سیاسی را فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش سال هاست که کوچکترین امتیاز رفاهی برای معلمان وجود ندارد خطاب به بطحایی گفت: آیا جهت ارتقای رفاه معلمان تدبیری اندیشیده اید البته صندوق ذخیره فرهنگیان در ادامه اقدامات رفاهی خود برای افزایش قدرت خرید فرهنگیان ایجاد شد که نتیجه آن سوء استفاده و فساد مالی بود.

وی با بیان اینکه معلمان از خدمات بیمه‌ای مناسبی برخورد نیستند و این شایسته معلمان نیست، تصریح کرد: طرح خصوصی سازی مدارس و خرید خدمات آموزشی و در کل آمدن پول به وسط میدان آموزش و پرورش به معنای آشکار شانه خالی کردن دولت از وظایف بسیار پیش پا افتاده و اولیه خود است و در مجموع توسعه دهنده اشرافیت آموزشی و بسترسازی برای فساد و سوداگری در مدارس، دوری از تعلیم و تربیت اسلامی و محقق نشدن پرورش فکری و عقیدتی دانش آموزان است.

وی بیان کرد: نگاه غلط قلک به مردم و دست در جیب مردم کردن برای جبران کسری بودجه و ناتوانی در ایفای نقش‌های قانونی یکی دیگر از ایرادات وارد بر طرح خصوصی سازی مدارس است، اظهار کرد: در حالی که دولت باید برای آینده سازان و رشد جامعه و پیشرفت آن‌ها برنامه ریزی کند در بودجه ۳۸ برای کاهش هزینه‌های خود و برای جیب آن‌ها کیسه دوخته و پول را حلال مشکلات نظام آموزش و پرورش قرار داده و سیاست هرچه پول بدهی آش می‌خوری به سیاست دراز مدت دولت برای آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت کشور تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: روند خزنده‌ای در سال‌های اخیر شروع شده که بسیار خطرناک است و به نام مردمی سازی و با ترفند خصوصی سازی و برای کاهش هزینه‌های طرح خرید خدمات آموزشی از بخش خصوصی در مدارس کلید خورده است که چند نمونه آن هم در مدارس حاشیه شهر‌ها و محروم ایجاد شده و به سرعت در حال تبدیل شدن به یک اپیدمی است.

وی با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین دلایل مخالفت با سند مبتذل و غیراسلامی ۲۰۳۰ اصرار به خصوصی سازی مدارس به هر قیمتی بوده، اما جای تعجب دارد چرا همان خط و مشی که بار‌ها مورد تقبیح رهبری و مردم و کارشناسان قرار گرفته دوباره در میان مدیران دولت و آقای رئیس جمهور برقرار است، تصریح کرد: قطعا خروجی این طرح دانش آموزان متدین انقلابی و تحصیلکرده با مهارت‌های فنی نخواهد بود و در واقع طرح خرید خدمات آموزشی مرگ تعلیم و تربیت اسلامی خواهد بود چرا که خصوصی سازی نظام آموزش و پرورش موجب انفصال پیوند منطقی پرورش از آموزش و ترویج نگاه جزیره‌ای و غیرسیستمی به هر یک از این دو مهم در بخش خصوصی خواهد شدو عملا تحقق آموزش و پرورش را معطل خواهد ساخت.

وی تصریح کرد: هنوز مدت اندکی از سخنان تاکیدی مقام معظم رهبری درباره جلوگیری از اجرای سند مبتذل ۲۰۳۰ در مدارس و لزوم مراقبت از آموزش و پرورش نمی‌گذرد که شاهد اتفاق ناگواری در مدارس هستیم به گونه‌ای که شاهد انتشار کلیپ‌هایی در فضای مجازی بودیم که به شدت آزاردهنده و مصداق بارز نفوذ فرهنگی و فاجعه‌ای در نظام تعلیم و تربیت بود.

وی خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: شما به عنوان شخص اول آموزش و پرورش نباید منطبق باشید بلکه باید پاسخگو باشد چرا که رشته نظارت و سیاست گذاری این نهاد در اختیار شما هست. نهاد‌های نظارتی آموزش و پرورش در ساختار این وزارتخانه عریض و طویل دقیقا به چه منطور تعریف شده و چه ماموریتی بر دوش آن‌ها است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیری شهید رجایی تکرار هشدار‌های رهبری و دلسوزان نظام تعلیم و تربیت درباره سند ۲۰۳۰ را به دلیل وقوع تخلفاتی است که در مدارس رخ داده تصریح کرد: بسیاری از اتفاقات عجیب و غریب غیراخلاقی و مغایر با چارچوب‌های دینی و مذهبی در مدارس غیردولتی و مراکز آموزشی خصوصی رخ می‌دهد که نمونه اخیر آن آزار جنسی گروهی از دانش آموزان در مدرسه غیردولتی معین در غرب تهران بوده است.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به سوداگران و مافیای کنکور اشاره کرد و افزود: این افراد اجازه رشد خلاقیت و ابتکار و نوآوری در بدنه آموزش و پرورش را نمی‌دهند و زمینه ایجاد بیماری‌های روحی و روانی در دانش آموزان را فراهم می‌کنند. برخی موسسات آموزشی با صرف هزینه‌های تبلیغاتی چند ده میلیاردی در صداو سیما و با القای دانش آموزان معصوم سود‌های چند هزار میلیاردی به جیب می‌زنند.

وی به عدم جوان گرایی انقلابی در بدنه وزارت آموزش و پرورش، وجود بروکراسی اداری شدید و عدم وجود سیستم یکپارچه اطلاعات برای جلوگیری از اتلاف وقت، انتصابات سیاسی و قومیتی فراوان در بدنه آموزش و پرورش اشاره کردو افزود: رهبر معظم انقلاب موکدا در سخنرانی‌های متوالی بر حفظ شان و جایگاه معلم اشاره داشتند و دستگاه‌های مختلف را برای تربیت آن مکلف کرده اند. با این وجود در این راستا سیاست کلی آموزش و پرورش برای حفظ و ارتقای شان و جایگاه معلم و آموزش و پرورش چیست.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار 8خرداد 98، کد خبر: 767589، www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین