پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۰۸۵۶
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴
هفته گذشته اعلام آمادگی ایران برای جنگ احتمالی با آمریکا بر اعلام آمادگی برای مذاکره و حل و فصل معضلات پیشی گرفته است. برخی رسانه‌های غربی اینگونه گفته‌اند که ایران خواستار مخابره این پیام است که ترسی از جنگ ندارد. نیرو‌های اطلاعاتی و نظامی آمریکا نیز این موضوع را تحلیل کرده‌اند.
شعارسال: ژنرال دانفورد رییس ستاد مشترک نیرو‌های آمریکا در گفت‌وگو با موسسه بروکینز روز گذشته اعلام کرده ما به اطلاعات در زمینه تهدید ایران نگاه کردیم و سوالی که مطرح است این است که آیا آمریکا اراده توان پاسخگویی به این تهدید‌ها را دارد یا نه؟ تهدید‌ها و اقدامات خصمانه علیه نیرو‌های ما توسط ایران چیز جدیدی نیست، اما این بار وسیع‌تر و شبیه به یک لشگرکشی توسط ایرانی‌هاست.

روز سه شنبه سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: ایران همه سناریو‌های دشمنانش را تجربه و شکست داده است. او گفته ما توانسته‌ایم فضای عملیات روانی دشمن را بشکنیم و ظرفیت دشمن برای جنگ را تخلیه کنیم. ایران قدرت منطقه است. امروز ایران یک قدرت مطلق منطقه است به همین دلیل از تهدیدهای دشمن نمی‌ترسد.

روز بعد از این اظهارات، عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران گفته ایران آماده هر گونه جنگ احتمالی با آمریکاست. ایران امیدوار است بتواند دیالوگ را از سر بگیرد، اما آماده جنگ هم هست.

او گفته اِلمان‌های مشخص و افرادی در آمریکا هستند که خواستار جنگ با ایران به دلیل اهداف خودشانند، با این حال ما امیدواریم خرد در واشنگتن سیطره پیدا کند. چنین درگیری‌ای برای همه خاورمیانه فاجعه‌بار خواهد بود. عراقچی کمی بعد این اظهاراتش را آپدیت کرد و اظهارات پیشین خود را اینگونه اصلاح کرد که گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی بین ایران و آمریکا وجود ندارد.

اظهارات ثانویه عراقچی در پاسخ به جان بولتون بود که مدعی شده بود ایران به طور قطع مسئول خرابکاری‌ها علیه چهار نفتکش در اوایل ماه است.

بولتون درجمع خبرنگاران در ابوظبی مدعی شده بود: فکر می‌کنم این حملات توسط مین‌هایی دریایی که توسط ایران گذاشته شده انجام شده است. پیش از این نیز حملات اعلام نشده‌ای علیه بندر ینبوع در عربستان سعودی انجام شده بود اگرچه هنوز تایید نشده است.

ژنرال دانفورد درباره این تحولات گفته آیا کسانی هستند که می‌خواهند آمریکا در این میان کاری بکند؟ گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد، اما من به شما اطمینان می‌دهم این توصیه‌ای نیست که من قرار است به ارتش بکنم. من با عواقب ورود به یک جنگ به خوبی آشنا هستم و مسئولیت هرگونه توصیه به ارتش در این زمینه را جدا قبول می‌کنم.

به گزارش رویداد۲۴ «سید عباس موسوی» وزیر امور خارجه در واکنش به ادعای جان بولتون مشاور امنیت ملی دولت آمریکا در سفر به ابوظبی در خصوص دست داشتن کشورمان در حمله چندی پیش به چند کشتی در بندر فجیره امارات، این ادعا را شدیدا رد و آن را ناشی از برنامه‌های ذهنی و سیاست‌های مخرب «تیم ضد ایرانی بی» دانست.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آقای بولتون و سایر جنگ طلبان و آشوب‌طلبان باید بدانند که صبر راهبردی، هوشیاری بالا و آمادگی کامل دفاعی جمهوری اسلامی ایران که برخاسته از اراده ملتی بزرگ و مقاوم است، مانع تحقق خواسته‌های شوم آن‌ها برای برای ایجاد هرج و مرج در منطقه خواهد شد.

جان بولتون در سفر خود به امارات روز چهارشنبه با محمد بن زاید شیخ ابوظبی دیدار و درباره همکاری‌های ضد تروریستی و امنیتی منطقه گفت‌وگو کرد. بولتون همچنین درباره شکست توافق هسته‌ای توسط ایران که منجر به ایجاد تنش‌های هفته‌های اخیر شده نیز صحبت کرده و مدعی شده که انگیزه‌های ایران برای نقض تعهداتش در برجام برای ساخت سلاح هسته‌ای است.

او گفته: هیچ دلیلی وجود ندارد که آن‌ها این کار را بکنند (کاهش تعهدات برجامی توسط ایران) مگر اینکه بخواهند زمان رسیدن به بمب اتم را کاهش دهند.

این هفته گزارش اطلاعات آلمان نیز منتشر شده و مدعی شده ایران به دنبال توسعه انبار‌های سلاح‌های متعارف با سلاح‌های کشتار جمعی است. دفتر باواریان در آلمان هم رده اف بی آی در آمریکا و آم آی ۵ در بریتانیاست. این دفتر مدعی شده که این اقدام ایران شامل بمب اتم و سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک نیز می‌شود.

سازمان اطلاعات آلمان در گزارش خود همچنین مدعی شده ایران، کره شمالی و پاکستان برای اینکه نحوه کار قطعات مرتبط را بدانند سعی می‌کنند ارتباط تجاری با کمپانی‌های‌های تک در آلمان برقرار کنند.

به گزارش رویداد۲۴ ژنرال دانفورد روز چهارشنبه در گفت‌وگوی خود با بروکینگز همچنین گفته مردم ممکن است درباره صحت این اطلاعات سوال کنند. چیزی که می‌توانم بگویم این است که تا امروز کشتی‌هایی بوده‌اند که با مین‌ها برخورد کردند و مورد حمله پهپادی قرار گرفتند و حملات راکتی نیز نزدیکی سفارت آمریکا درعراق اتفاق افتاده است. همه این‌ها از سوم، چهارم و پنجم ماه می رخ داده است.

او گفته نیرو‌های آمریکا که به منطقه اعزام شده‌اند قرار است امنیت نیرو‌های ما را افزایش دهند و همزمان این پیام را دارند که ما خواستار تحریک نیستیم. ما نمی‌خواهیم ظرفیت‌های تهاجمی‌مان را در منطقه تقویت کنیم. این ظرفیت‌ها با هدف حفاظت از افراد خودمان مانند نیرو‌های قبلی که برای تقویت بازدارندگی ما بودند اعزام شده‌اند.

فوربس در گزارشی در این باره گفته مثل همیشه لفاظی‌های ایران مخاطب‌های مختلفی دارد. این هفته احتمالا شاهد افزایش تنش‌ها در مقابل چشم عموم و رسانه‌های جهان خواهیم بود. این پیام که ایران بیش از دشمنانش آماده ورود به جنگ است برای مدتی در راس خبر‌ها خواهد بود. این پیامی است که پشت پرده اظهارات مقامات سیاسی و نظامی اخیر ایران بوده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 10 خرداد 1398 ، کدخبر: 176470 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین