پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۱۰۷۵
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸
دو نویسنده به نامهای پیوتر کورتونف و عبدالرسول دیوسالاردرنشریه مسکوتایمز مقاله ای نوشته ونکاتی را مطرح کرده اند که با واقعیات امروز وچند هفته پیش مغایرت وتناقض دارد. ترجمه و درج این نوشته درسایت دیپلماسی ایران وابسته به صادق خرازی از دیپلمات های سابق ایران نیز عجیب است.
اعزام واحدهای نظامی به ایران برای حفاظت از منافع روسیه
شعارسال: این نوشته ماهیتی دارد که علاقمندان به پیگیری مسایل ایران با آمریکا و مسایل ایران وروسیه می توانند داوری کنند که انگار طرفدارن وهمکاران روسیه خواب نما شده اند و می توان پرسید روسیه درحال پختن چه آشی است. . داستان این است که دو- سه هفته قبل مناسبات ایران و آمریکا درحرف بحرانی شده بود و سخن از افزایش احتمال جنگ بود و به همین دلیل بود که دریافت موضع روسیه درباره اینکه اگر جنگی رخ دهد این کشور چه خواهد کرد مهم بود. درآن روزهای سخت ایران اما ولادیمیر پوتین ایران را خرسند نکرد هیچ که ایرانی ها را ناراحت نیز کرد. پوتین بابیان اینکه روسیه نمی تواند نقش آتش نشان را برای همه کشورها بازی کند و به این ترتیب تاکید کرد احتال دخالت روسیه اندک است و به نوعی به آمریکایی آدرس داد که قصد ندارد برای ایران دست به اقدامی بزند. حالا اما ایران و آمریکا درحرف و برپایه برخی رخدادها به سوی دوری از جنگ حرکت می کنند و نخست وزیر ژاپن هم به تهران می اید تا مدل ژاپنی میانجیگری را باپیامهای روشن تجربه کند انگارروس ها به چیزهای دیگری فکر می کنند. این دونویسنده ای که نا مشان دربالا آمد از اینکه روسیه درصورت جنگ ایران و آمریکا منفعل نیست و دخالتهایش به نفع ایران را توجیه کرد ه و می نویسند راههای گوناگونی برای کمک به ایران وجوددارد. دراین نوشته آمده است . نکته دهشتناک این است که این نویسندگان این مقاله توصیه و پیش بینی کرده اند روسیه در ایران نیروی نظامی مستقرکنند .به نوشته این دونویسنده توجه کنید: " یکی از اشکال دیگر پاسخ روسیه به هرگونه درگیری احتمالی می تواند استقرار منابع نظامی روسیه در ایران باشد. روسیه اخیرا ابراز داشته که آماده است برای محافظت از منافع خود واحدهای نظامی محدودی را به کشورهای متحد اعزام کند. اعزام نیروی محدود به ونزوئلا برای کمک به دولت مادورو از این دست اقدامات بوده است." دراین نوشته نویسندگان حتی سقوط جمهوری اسلامی را نیز پیش بینی کرده و می نویسند " سقوط جمهوری اسلامی می تواند بر ظرفیت مسکو در ایجاد تعادل در منطقه خاورمیانه تاثیر منفی بگذارد. این احتمال وجود دارد که سیاست روسیه در سوریه به دلیل آزادی بیشتر گروه های متحد ایالات متحده در نتیجه تضعیف ایران فلج شود و روند بازیابی دولت بشار اسد کندتر و ضعیف تر شود. در عین حال، روسیه و ایران یک همکاری امنیتی وسیع در واکنش نشان دادن به تهدیدهای مشترک و استراتژی سازگار برای کسب اطمینان بین المللی از طریق تجدید نظر در نظم ایالات متحده دارند و روسیه تقریبا با هیچ یک از دیگر قدرت های خاورمیانه چنین مسائل مشترکی ندارد. و مهمتر از همه اینکه یک حمله نظامی به ایران تحت رهبری ایالات متحده راه را برای معماری امنیتی تحت کنترل آمریکا در خاورمیانه هموار می سازد و برای واشنگتن اهرم فشار قابل توجهی فراهم می آورد. همه این تحولات به گمانه زنی ها درباره شدت درگیری مسکو در هرگونه درگیری احتمالی واشنگتن و تهران انجامیده اند."

درادامه این نوشته عجیب آمد ه است : پوتین پیشتر در یک پیام واضح اعلام کرده که ایران نباید انتظارات بیش از اندازه از کمک بالقوه روسیه داشته باشد. با این حال، انتظار می رود که واکنش پوتین به یک درگیری تمام عیار بین ایران و ایالات متحده متفاوت باشد. دخالت مستقیم روسیه در هرگونه درگیری احتمالی مستقیم بین ایالات متحده و ایران بسیار غیرمحتمل است. اما این احتمال وجود دارد که روسیه گام های محتاطانه ای برای تقویت ظرفیت بازدارندگی ایران بردارد.روابط نظامی سال های اخیر بین تهران و مسکو می تواند تصویری نسبی از قدم هایی که مسکو برای کمک به تهران بر می دارد، ارائه کند. از 2011 تاکنون همکاری های روسیه و ایران در سه زمینه اصلی فروش تسلیحات، به اشتراک گذاری اطلاعات و همکاری عملیاتی، پیشرفت زیادی داشته است. این ستون های منحصر به فرد تعامل بین دو کشور و کمیسیون های مشترک برای تسهیل فعالیت ها، همکاری های نظامی بین دو کشور را به ورای سوریه ارتقاء می دهد. مشارکت روسیه در درگیری ایالات متحده و ایران احتمالا مبتنی بر همین سه اصل خواهد بود.اولین گزینه مسکو برای پاسخ دادن به تشدید تنش بین تهران و واشنگتن، تقویت ظرفیت سیستم دفاع هوایی ایران برای مواجهه با برتری هوایی ایالات متحده است. مشارکت روسیه در جنگ سوریه نشان داد که کرملین از استفاده از سیستم های دفاع هوایی پیشرفته خود برای تغییر تعادل قدرت در جنگ مطمئن است. تهران نیز احتمالا از پشتیبانی نیروهای روسی استقبال می کند.سرانجام اینکه روسیه می تواند برای ایران اطلاعات عملیاتی فراهم آورد. این اولین مرتبه نیست که روسیه با این روش به متحدان خود کمک می کند. در سال 2003 گزارش های پنتاگون حاکی از آن بودند که روسیه به صدام حسین درباره تحرکات نیروهای آمریکایی در عراق اطلاعات داده بود. در خصوص ایران و روسیه هم باید خاطرنشان کرد که دو کشور تجربه به اشتراک گذاشتن اطلاعات حساس ضد تروریستی درباره داعش در افغانستان و ایجاد یک مرکز اطلاعاتی مشترک در سال 2015 را دارند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24 ، تاریخ انتشار: 11 خرداد 1398 ، کدخبر: 444891 ، www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین