پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۱۱۷۱
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶
‌مدیران شرکت آب منطقه‌ای استان قم و محیط زیست استان بر لزوم افزایش تعاملات چند سویه در جهت حل مشکلات زیست محیطی در عرصه آب استان تاکید کردند.
شعارسال:‌مدیران شرکت آب منطقه‌ای استان قم و محیط زیست استان بر لزوم افزایش تعاملات چند سویه در جهت حل مشکلات زیست محیطی در عرصه آب استان تاکید کردند.

 مهندس سید سعید واقفی مدیر اداره محیط زیست و کیفیت آب قم در نشست مشترک مدیران شرکت آب منطقه‌ای و محیط زیست استان قم که در راستای پروژه اطلاع‌رسانی طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب در تالار جلسات شرکت آب منطقه‌ای برگزار شد، با اشاره به کارگروه‌های تخصصی در زمینه اطلاع‌رسانی و همچنین ارتباط نهادهای مرتبط به حفظ محیط زیست گفت: باید گفت که وضعیت محیط زیست استان وضعیت جالبی نیست.

وی افزود: وقتی از نزدیک با واقعیت‌های مختلفی در زمینه فعالیت‌های واحدهای مختلف و تأثیرات آن روی محیط زیست می‌نگریم به این وضعیت بد پی می بریم ولی با توجه به اینکه استان قم چندان صنعتی نیست این مسائل نیز چندان به چشم نمی‌آید ولی باید با هر موردی که جان مردم را به خطر می‌اندازد مقابله کنیم.

مدیر اداره محیط زیست و کیفیت آب شرکت آب منطقه‌ای قم بیان کرد: کنترل وضعیت آب شرب و همچنین عدم ورود آب‌های آلوده به حریم چاه‌ها و مزارع و عرصه‌های استفاده از دام از جمله مهمترین وظایفی است که باید بین دستگاهی کنترل شود.

وی در ادامه با اشاره به پروژه‌های شرکت آب منطقه‌ای در این زمینه گفت: بازرسی و به روز رسانی آمار و اطلاعات منابع آب، آلاینده‌های آب‌های سطحی و زیر زمینی، شناسایی مراکز آلوده کننده منابع آب بوسیله فاضلاب‌های صنعتی، فاضلاب‌های خانگی، بیمارستانی، نفتی و …، شناسایی موارد عدم رعایت حریم‌های کیفیت آب‌های سطحی و زیرزمینی، همکاری در اجرای قانون ماده ۲۵ آئین نامه اجرایی مدیریت پسماند در انتخاب جایگاه دفن مواد زائد، شناسایی موارد استفاده غیر مجاز از فاضلاب خام و طرح‌های آبزی پروری و ارائه گزارش به کارفرما و پیگیری‌های قضائی، از جمله برنامه‌های این حوزه است.

وی تصریح کرد: ارائه گزارش عدم رعایت و تأمین حقآبه زیست محیطی و تلفات آبزیان و حیات وحش، ملاحظات فنی، زیست محیطی و حقوقی استفاده مجدد از پساب، بازدید از تصفیه خانه‌های فاضلاب شهری و روستایی و صنعتی و ارائه گزارش در خصوص وضعیت فعالیت و عملکرد آنها و کارفرما و تهیه گزارش مربوط و به فعالیت‌های انجام شده از جمله فعالیت‌های محیط زیستی شرکت آب منطقه‌ای است.

واقفی اظهار کرد: پایش لکه‌های قرمز رنگ رودخانه قره چای پس از سیل بردگی و تنظیم گزارش، بازدید و بررسی پساب معدن منگز و نارچ، بازدید و بررسی فاضلاب، بررسی فاضلاب‌ها، پایش روخانه قم طایقان، پایش رودخانه قمسرتا سر حریم، مأموریت‌های پایش و بازدید از مراکز تصفیه خانه و فاضلاب، از دیگر فعالیت‌های این شرکت بوده است.

واقفی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت امروز آلودگی‌های آبی در استان قم بر لزوم اجرای پروژه‌های هم افزا با مشارکت نهادهای مختلف از جمله شرکت آب منطقه‌ای و دانشگاه علوم پزشکی و محیط زیست و.... تاکید کرد و گفت: اگر به دنبال رفع واقعی مشکلات هستیم باید با همکاری و همیاری و فعالیت بین بخشی، بدون در نظر گرفتن منافع سازمانی و در نظر گرفتن منافع ملی زمینه بهبود کیفیت آب شرب و کشاورزی و رفع مشکلات مرتبط به تصفیه خانه‌های صنعتی و شهری را دنبال کنیم تا زندگی صدها هزار نفر از مردمی که در این استان حضور دارند به خطر نیافتد.

در این نشست همچنین مهندس دیمیادی مدیر اداره محیط زیست طبیعی اداره کل محیط زیست استان قم، در سخنانی با اشاره به مشکلات زیست محیطی استان قم بیان کرد: استان قم امروزه با مشکلات گسترده‌ای روبرو است که بخشی از آن به دلیل عدم رعایت مشکلات زیست محیطی از سوی شرکت‌های صنعتی و عدم بهره‌وری کامل تصفیه خانه‌ها و… ایجاد شده است؛ مقابله با مراکز صنعتی آلاینده و سرب‌زا از جمله مسائلی بود که اداره کل محیط زیست استان در سال‌های اخیر وقت بسیاری را برای حل این مشکلات صرف کرده است.

توسعه صنعتی متناسب با پتانسیل‌های قم نیست

وی با بیان اینکه صنایع آب‌بر به بهترین منابع آب استان وصل شده است، گفت: توسعه صنعتی متناسب با پتانسیل‌های قم نیست؛ در واقع باید گفت که پتانسیل صنعتی شدن در قم وجود ندارد و باید آن را بپذیریم؛ در حوزه فاضلاب و تصفیه خانه‌های صنعتی و… مشکل داریم و متأسفانه مشکلاتی چون استخرهای ذخیره کشاورزی و پرورش قزل الا و… بر این مشکلات در استان افزوده است.

در ادامه این نشست دکتر یاسر شریفی نماینده مشاور پروژه اطلاع رسانی طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب از جهاددانشگاهی با اشاره به اهمیت توسعه تشکل‌های مردم نهاد آبی از طرح‌های ویژه این پروژه جهت برگزاری جلسات با فعالان تشکل‌های مردمی در حوزه محیط زیست و آب خبر داد و گفت: هم اینکه ۳۰۰ سمن در استان قم وجود دارد که بخشی از آنها در حوزه محیط زیست فعالیت دارند ولی در زمینه آب تشکل مردم نهاد قوی وجود ندارد که می‌توان به اجرای برنامه‌های ترویجی نسبت به ایجاد و رشد این سمن‌ها یا سازمان‌های مردم نهاد نقشی عملی ایفا کرد زیرا قطعاً حضور مردم در این بخش می‌تواند کارایی بیشتری از نهادهای رسمی و اجرایی داشته باشد.

گفتنی است در پایان این نشست، دو طرف بر لزوم افزایش جلسات مشترک با برنامه و موضوعات تخصصی مشترک و همچنین برگزاری طرح‌های اطلاع رسانی و جلب مشارکت‌های مردمی در زمینه توسعه محیط زیست آبی استان تاکید کردند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار11خرداد 98، کدخبر: 98031104606،www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین