پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۱۲۴۷
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵
بدنبال اعتراض سازمان دیده بان حقوق بشر و ایرانی تبار‌های مقیم آمریکا، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد فعلا به پروژه IranDisinfo پولی نمی‌دهد. یکی از سخنگو‌های وزارت خارجه آمریکا به خبرنگار بی بی سی فارسی خبر داده بودجه‌ای که به حساب irandisinfo می‌دادند را فعلا تعلیق کرده‌اند تا عوامل آن اقدامات لازم برای اطمینان از اینکه این حساب تحت آیین نامه‌های وزارت خارجه کار کند را انجام دهند.
شعار سال : پاییز سال گذشته اقداماتی توسط دولت آمریکا کلید زده شد که هدف آن‌ها حمله رسانه‌ای علیه ایران بود. یکی از مسئولان ارشد وزارت اطلاعات نیز این موضوع را تایید کرده و گفته بود در یک قلم فقط نیم میلیون دلار به فاطمه حقیقت جو پرداخت شده تا برای مقام‌های آمریکا توئیت نویسی کند. حساب توییتری وزارت خارجه آمریکا به زبان فارسی و وبسایت و حساب کاربری IranDisinfo در همین راستا ایجاد شدند، با این حال روز گذشته وزارت خارجه اعلام کرد تامین مالی گروه پروپاگاندا علیه ایران در توییتر متوقف شده است.
بدنبال اعتراض سازمان دیده بان حقوق بشر و ایرانی تبار‌های مقیم آمریکا، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد فعلا به پروژه IranDisinfo پولی نمی‌دهد. یکی از سخنگو‌های وزارت خارجه آمریکا به خبرنگار بی بی سی فارسی خبر داده بودجه‌ای که به حساب irandisinfo می‌دادند را فعلا تعلیق کرده‌اند تا عوامل آن اقدامات لازم برای اطمینان از اینکه این حساب تحت آیین نامه‌های وزارت خارجه کار کند را انجام دهند.
 اعتراضات به این حساب کاربری به این دلیل عنوان شده که گفته می‌شد مدیران این پروژه براندازانی هستند که برای تخریب فعالان حقوق بشر، مخالفان جنگ و تحریم و خبرنگاران بی بی سی فارسی پول می‌گرفتند. در بخش درباره ما وبسایت IranDisinfo نوشته شده: «ایران دیس اینفورمیشن در اواخر سال ۲۰۱۸ آغاز به کار کرد و بودجه آن توسط مرکز ارتباطات جهانی وزارت امور خارجه تامین می‌شود.»
به نوشته گاردین، در یکی از پرونده‌ها، IranDisinfo به تارا سپهری فر یکی از محققان دیدبان حقوق بشر به این دلیل حمله کرده بود که او به تبعات حقوق بشری تحریم بر مردم عادی ایران پرداخته بود.
 «نگار مرتضوی» روزنامه نگار و مشاور سردبیر ایندیپندنت انگلیس درباره فعالیت‌های این گروه گفته به نام مبارزه با پروپاگاندای دولتی ایران، از وزارت خارجه آمریکا بودجه گرفته، اما به خبرنگاران، تحلیلگران، اساتید دانشگاه و فعالین سیاسی و حقوق بشر ایرانی در آمریکا و اروپا حمله می‌کند.
او گفته نکته کلیدی و دردناک ماجرا این است که بعضی از هم‌وطنان ایرانی ما که از وزارت خارجه آمریکا بودجه‌های میلیونی می‌گیرند تا با رفتار‌های جمهوری اسلامی مبارزه کنند، خودشان همان روش‌ها را در پیش گرفته‌اند. تا جایی که حتی حاضرند همه مقررات و قوانین را هم زیر پا بگذارند.
این گروه در راستای سیاست خارجی دولت ترامپ، بر کسانی تمرکز داشت که حامی توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران بودند. توافقی که ترامپ با روی کار آمدن از آن خارج شد. بیشترین استناد این گروه در صفحه توییتر خود به افرادی نظیر مارک دوبویتز رییس بنیاد دفاع از دموکراسی است که مواضع ضد ایرانی و ضد برجامی او بر کسی پوشیده نیست.
 یکی از گروه‌هایی که به طور مستمر مورد حمله حساب توییتری IranDisinfo قرار گرفته، شورای ایرانیان آمریکاست. بسیاری معتقدند این شورا در زمان مذاکرات هسته‌ای، مسئول تسهیل منویات نظام جمهوری اسلامی ایران در آمریکا بوده است.
حساب توییتری IranDisinfo به طور مستمر از هشتگ لابی نایاک (شورای ایرانیان آمریکا) برای ملّاها استفاده کرده است. روز جمعه همزمان با اعلام خبر قطع حمایت‌های مالی از این گروه، توییت‌های جنجالی حساب کاربری این گروه نیز پاک شدند.
«برت بروئن» رییس سابق بخش «ارتباطات جهانی» وزارت خارجه آمریکا که حمایت مالی از گروه‌های تبلیغاتی علیه ایران را در حال حاضر برعهده دارد درباره این بخش گفته این بخش در زمان اوباما با هدف مقابله با پروپاگاندای روسیه و داعش ساخته شد.
 او گفته بودجه این بخش وزارت خارجه ۲۰ میلیون دلار برآورد شده است و «لی گابریل» یکی از افسران سابق اطلاعات نیروی دریایی و خبرنگار فاکس نیوز در فوریه امسال به عنوان رییس این بخش در وزارت خارجه انتخاب شد.
 «بروئن» به گاردین گفته این گروه در حال حاضر بر پروپاگاندای روسیه داعش متمرکز نیست بلکه از پول‌ها برای حمله به ایران و توافق هسته‌ای استفاده می‌شود. ما می‌‌دانیم که جنگ اطلاعاتی یک تهدید جدی و مخرب است، اما این مرکز در دولت ترامپ در پروژه‌های سیاسی غرق شده است.
  «سارا لیا ویتسون» رییس بخش خاورمیانه دیدبان حقوق بشر از اقدام وزارت خارجه آمریکا در قطع بودجه پروژه اطلاعاتی علیه ایران استقبال کرده و در گفت‌وگو با گاردین گفته گروه‌هایی نظیر این قضاوت‌های حقوق بشری را زمانی که به طور انتخابی از مسائل به عنوان ابزار سیاسی علیه دشمنانشان استفاده میکنند، مخدوش می‌کنند. اکانت IranDisinfo در توییتر تنها ۷ اکانت را دنبال می‌کند. از میان این ۷ حساب کاربری می‌توان به برنامه ایران در «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها»، «توانا»، «کیهان لندن» و «تقاطع» اشاره کرد.
 همه این گروه‌ها مواضع بسیار تندی علیه جمهوری اسلامی ایران دارند. به گفته کالین کال مقام ارشد سابق در وزارت خارجه آمریکا، بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، مشاوره‌های اصلی را به دولت ترامپ درباره ایران ارائه می‌کند. اخیرا مواضع تند توانا علیه ایران مورد توجه کاربران توییتر قرار گرفته است.
«نگار مرتضوی» در توییتر خود از حمایت‌های مالی وزارت خارجه آمریکا از توانا پرده برداشته و گفته گروه IranDisinfo با پروژه بلند مدت وزارت خارجه آمریکا یعنی «توانا» در ارتباط نزدیک است.
وبسایت IranDisinfo.org در صفحه اول خود دوره‌های آموزشی توانا را تبلیغ کرده که این نشانگر ارتباط نزدیک زیرساخت‌های این دو ارگان ضد ایران است. تبلیغ کلاس‌های توانا به تازگی و پس از افشار ارتباط میان این گروه با گروه ایران دیس اینفو، از روی سایت برداشته شده است.
بودجه جنگ نرم علیه ایران تا اطلاع ثانوی قطع شد!
  «مریم معمارصادقی» رییس توانا خود این ارتباط را نفی نکرده و در بیوی توییتر خود به فعالیت‌های همزمان در توانا و ایران دیس اینفو اشاره کرده است.




شعار سال،بااندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت رویداد 24،تاریخ انتشار 12 خرداد کدخبر:176665،www.rouydad24.i
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین