پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۱۲۶۷
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸
صبح روز سه‌شنبه هفتم خردادماه ۱۳۹۸ میترا استاد همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران، وزیر اسبق علوم و وزیر آموزش‌وپرورش در طبقه هفتم برج آرمیتا واقع در محله سعادت‌آباد تهران با شلیک چند گلوله به قتل رسید. خبر این حادثه در کسری از ثانیه درصدر اخبار رسانه‌های ایران و جهان قرار گرفت و درنهایت عصر همان روز محمدعلی نجفی در حوالی خیابان وحدت اسلامی و در نزدیکی پلیس آگاهی تهران توسط پلیس بازداشت شد.

شعار سال: نجفی مدعی شد در حال حرکت به سمت کلانتری بوده و قصد معرفی خود به پلیس آگاهی تهران را داشته تا به قتل همسرش اعتراف کند. از همان دقایق اول که تصاویر حضور او در پلیس آگاهی از صدا و سیما پخش شد، بسیاری از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در فضای مجازی و رسانه‌های کشور واکنش‌های مختلفی داشتند، زیرا تصاویر و ویدئوهای منتشرشده در فضای مجازی با قضاوت‌های شتابزده، جوگیری‌های سیاسی و کینه‌های قدیمی دو جناح سیاسی و حتی گرفتن ماهی از آب گل‌آلود حادثه همراه بود که با توجه به اینکه در برخی صحبت‌های نجفی به ارتباط میترا با نهادهای امنیتی اشاره شده بود، عده‌ای این قتل را سیاسی و امنیتی دانستند. قتل همسر دوم نجفی از سوی این سیاستمدار و مسئول رده‌بالای ایرانی اولین و آخرین پرونده قتل در کشور نبوده. البته چنین اتفاقاتی فقط محدود به سیاستمداران و مسئولان ایرانی نیست و در سایر کشورهای جهان نیز سابقه داشته که سیاستمداران جهان نیز مرتکب چنین جرائم و جنایاتی شده‌اند که در این گزارش به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم.

استیو نان، معاون سابق وزارت خدمات انسانی و بهداشت در ایالت کنتاکی آمریکا در سال ۲۰۰۹ به قتل نامزدش «آماندا رز» محکوم شد. او که در سال 2006 از همسر اولش جدا شد، با یکی از سیاستمداران بنام آمریکایی، تریل رز ازدواج کرد و به دلیل اختلافات خانوادگی میان این دو دادگاه رای به عدم‌ارتباط این دو برای یک سال داد اما پس از رای دادگاه استیو نان از سمت خود در وزارت بهداشت و خانواده استعفا داد و چندی بعد نیز جسد آماندا رز ۲۹ ساله در محل اپرا در لگزینکتون کشف شد.

کالین تاچر، سیاستمدار کانادایی که به قتل همسر سابقش جوآن گایگر متهم شد.همسر سابق تاچر بعد از چند سال از او جدا شد و بعد از آن با فرد دیگری ازدواج کرد اما بارها از سوی تاچر مورد آزار و اذیت و سوء‌قصد قرار گرفت که توانست از این ماجرا جان سالم به در ببرد. چند سال بعد از این حوادث جسد گایگر در منزل تاچر پیدا شد و او به جرم قتل همسر سابقش بازداشت شد.

استفان سیرل، سیاستمدار سابق بریتانیایی و عضو حزب مستقل انگلیس نیز یکی‌دیگر از سیاستمداران جهان است که در سال 2018 به دلیل رابطه همسرش با نامزد پسرشان او را به قتل رساند.
هرچند او پیش از این عنوان کرده بود برای دفاع از خود در مقابل همسرش او را مورد ضربات چاقو قرار داده اما درنهایت دادگاه بریتانیا او را به‌عنوان قاتل معرفی کرد.

گری کاندیت، سیاستمدار سابق آمریکایی و نماینده حزب دموکرات از ایالت کالیفرنیا در سال‌های ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۳ عضو مجلس نمایندگان این کشور بود و به رابطه غیرمشروع و خارج ازدواجش با چاندرا لوی متهم بود. در زمان دوران انتخابات اولیه حزب دموکرات این دختر ناپدید و بالاخره جسدش در یکی از پارک‌های واشنگتن پیدا شد که نتایج تحقیقات پلیس نشان می‌داد این دختر به قتل رسیده است.

ساشی تارور، نماینده حزب کنگره در مجلس نمایندگان هندوستان و یکی از دیپلمات‌های ارشد سازمان ملل بود که در سال ۲۰۱۸ به قتل همسرش سوناندا پاشکار متهم شد و جسد همسر او در یکی از هتل‌های لوکس دهلی کشف شد که نتایج کالبدشکافی از مرگ غیرطبیعی و وجود جراحات در بدن مقتول حکایت داشت. براساس تحقیقات پلیس این زن و شوهر پیش از مرگ دعوا و درگیر‌های بسیاری با هم داشتند که درنهایت تارور همسرش را به خودکشی تشویق کرده است.

پاپو کالانی، سیاستمدار هندی عضو مجلس نمایندگان ایالت ماهاراشتا و عضو حزب کنگره هندوستان به اتهام قتل یک جوان ۲۳ ساله به حبس ابد محکوم شد.

آناند سن یاداو، سیاستمدار هندی و عضو پیشین مجلس نمایندگان ایالت اوتار پرادش به جرم گروگانگیری و قتل در سال 2002 به حبس ابد محکوم شد. براساس گزارش‌های پلیس، او یک دانشجوی ۲۴ ساله رشته حقوق را در سال ۲۰۰۷ گروگان گرفته و به قتل رسانده بود.

پایتخت کشور از آغاز تاکنون با مدیریت بیش از 50 شهردار اداره شده که دوره‌های آنان با حواشی و فراز و فرودهای بسیاری همراه بوده است، به طوری که یک شهردار با دو هفته کوتاه‌ترین و دیگری با 12 سال بلندترین دوره مدیریت بر تهران را در کارنامه خود ثبت کرده است. در این میان نیز مدیریت برخی از افراد بر این کلانشهر با حواشی و دادگاه‌های جنجالی همراه بوده است.

غلامرضا نیک‌پی به جرم فساد مالی فراوان اعدام شد

غلامرضا نیک‌پی طی سال ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۶ شهردار تهران بود که به کمک هویدا و از سوی انجمن شهر به‌عنوان شهردار تهران منصوب شد اما پس از مدتی به اتهام خیانت به کشور و فساد مالی محکوم به اعدام شد. در سال 1357 پس از خروج غلامرضا نیک‌پی از سمت شهرداری تهران در همان سال طی حکمی از محمدرضاشاه پهلوی به نمایندگی از شهر اصفهان به دوره هفتم مجلس سنا راه یافت و به مدت یک‌سال در مجلس سنا مشغول به کار بود که به جهت ماجرای دستگیری برخی افراد سیاسی، وی نیز دستگیر شد و به زندان افتاد. در زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ نیک‌پی در زندان به سر می‌برد؛ پس از حمله مردم به زندان قصر، وی توانست از زندان فرار کند؛ ولی پس از فرار دستگیر شد و دوباره زندانی شد. درنهایت نیک‌پی به جرم همکاری با غرب، همکاری با رژیم پهلوی، اخذ رشوه فراوان حین مسئولیت، فساد مالی فراوان، واگذاری مناقصه‌های دولتی به اشخاص به جهت منافع شخصی، تغییر طرح جامع تهران، ایجاد بازار برای فروش ابزار و ماشین‌های خارجی و جلوگیری از بورژوازی ملی و کاهش تولید ملی و... به اعدام محکوم شد و فروردین ۱۳۵۸ تیرباران شد.

متهم به تصرف غیرمجاز در اموال دولتی

محمدحسن ملک‌مدنی پنجاه‌وسومین شهردار تهران بود که از سال 1380 تا 1381 به مدت 10 ماه مدیریت کلانشهر تهران را به عهده داشت. او یکی از مدیرانی بود که از ابتدای تصدی کرسی شهرداری تهران حواشی بسیاری با خود داشت، به‌طوری که در زمان ارائه فهرست اموالش به قوه قضائیه مشخص شد در سال 1380 حدود 17میلیارد تومان سرمایه دارد و به شهردار هلی‌کوپترسوار معروف بود اما در زمان او شورای شهر منحل شد و ملک‌مدنی نیز از سوی وزیر کشور برکنار شد و چند روز پس از برکناری از شهرداری به اتهام تصرف غیرمجاز در اموال دولتی و رعایت نکردن قوانین و مقررات به پنج ماه حبس، سه سال انفصال از خدمات دولتی و پنج سال محرومیت از تصدی مسئولیت در شهرداری محکوم شد. ملک‌مدنی معتقد بود: «من شهر را ارزان نمی‌فروشم. اقتصاد شهری این ‏نیست که شهرداری تراکمش را مفت بفروشد. من فروش مازاد تراکم در هفت منطقه تهران را متوقف کرده‌ام و تسلیم فروش ‏موردی تراکم نخواهم شد.» علاوه‌بر این شورای شهر تهران ملک‌مدنی را به اختلاس در سیستم مالی شهرداری متهم کرده بود، زیرا او معتقد بود: «وزیر محترم کشور آن زمان گفتند که یارانه به شرکت واحد بدهید، با ایشان مکاتبه کردم و گفتم بگویید از چه محلی؟ اگر شما انتظار دارید من تراکم بفروشم و پولش را به شرکت واحد یارانه بدهم، اشتباه می‌کنید و من این کار را انجام نمی‌دهم. مگر اینکه با شهامت، مسئولیتش را بپذیرید و منتشر کنید. بگویید آقای وزیر تصمیم گرفته‌اند شهر را بفروشند و یارانه بدهند. شهر تمام می‌شود و سرویس خدماتی هم ماندگار نیست. اتوبوس رفت‌وآمد می‌کند و به هر جایی که می‌رود، مجدد می‌خواهد بازگردد. اینها باید باشد، اما یک فکر دیگر باید کرد و راه‌حلش فروش شهر نیست. از من انتظار داشتند که شهر را بفروشم و یارانه بدهم.»

متهم به سوءاستفاده مالی

غلامحسین کرباسچی در سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۷ به مدت نه سال بر مسند شهرداری تهران تکیه زده بود اما در سال 76 به اتهام سوءاستفاده مالی در شهرداری تهران در دادگاهی که غلامحسین محسنی‌اژه‌ای قاضی و دادستان آن بود به سه سال زندان محکوم و از تصدی مسئولیت‌های اجتماعی و پست‌های دولتی محروم شد. تمامی جلسات محاکمه غلامحسین کرباسچی هر شب از صدا و سیما پخش می‌شد و یکی از برنامه‌های پرمخاطب و پرببینده صدا و سیما تبدیل شده بود، زیرا مشارکت در اختلاس به مبلغ یک‌میلیارد و چهارصد‌و‌پنجاه‌و‌سه میلیون تومان، نودهزار دلار آمریکا، ۶۶۰ سکه بهار آزادی و ۸۰ سکه نیم‌بهار آزادی. مشارکت در ارتشا، تضییع اموال عمومی، تصرف اموال عمومی، تبانی در معاملات دولتی، ‌دخالت در انتخابات پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی با پرداخت ۲۵میلیون تومان به دو نامزد جزء اتهامات این شهردار عنوان شده بود. کرباسچی ۱۵ فروردین 1377 از سوی حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی بازداشت و راهی زندان شد. شهردار تهران به اتهام برداشت ۲۶۰میلیون تومان جهت ستاد کارگزاران، ۲۵میلیون تومان به تاجران و نامزدهای انتخابات مجلس، ۶۰میلیون تومان به بهزادیان، ۸۷ میلیون تومان برای خود، خرید ۹۰هزار دلار از حساب مدیران شهرداری و پرداخت به نماینده جمهوری اسلامی در نیویورک، پرداخت ۵۰میلیون تومان به تعدادی از مدیران شهرداری به سه سال زندان او همچنین به دلیل تضییع 5/3 میلیارد (که نیمی از آن به حساب شهرداری بازنگشته بود) به چهار سال حبس و ۶۰ ضربه شلاق تعلیقی محکوم شد. در مورد ساختمان آفتابگردان تخفیف‌های داده شده به مراجعان، موضوع سکه‌های اهدایی و ساختمان خیابان الوند مربوط به عبدالله نوری و مشارکت در ارتشا حکم تبرئه صادر شد. در پایان این دادگاه و پس از درخواست اعاده دادرسی، دادگاه تجدیدنظر تمامی متهمان پرونده (شهرداران و معاونان شهردار و ...) به جز کرباسچی را از اتهام صادره تبرئه کرد. کرباسچی پس از طی نزدیک دو سال حبس با دخالت اکبر هاشمی‌رفسنجانی و با عفو مقام معظم رهبری از زندان آزاد شد اما دیگر هیچ سمت دولتی و عمومی نداشت و به‌عنوان دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی مشغول به کار است.

اعتراف به قتل همسر دوم

محمدعلی نجفی ۱۹ مرداد ۱۳۹6 از سوی اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران به‌عنوان گزینه نهایی شهرداری تهران برگزیده شد و اوایل شهریور ماه پس از دریافت حکم از وزارت کشور به صورت رسمی کار خود را در شهرداری تهران آغاز کرد. نجفی از ابتدای حضور در شهرداری تهران همواره درگیر حواشی بسیاری بود، به‌طوری که در آذرماه 96 زمانی که زلزله 5.2 ریشتری استان تهران و البرز را لرزاند هیچ واکنشی نداشت و چندی بعد مشخص شد در زمان زلزله او در سواحل کیش حضور داشت. اوایل اسفند ماه 96 نیز فیلم رقص دختران در برج میلاد به مناسبت روز زن در حضور شهردار تهران در فضای مجازی منتشر شد که اندکی پس از آن محمدعلی نجفی به بهانه ابتلا به بیماری و کسالت از ادامه فعالیت در مسند شهرداری تهران استعفا داد و درنهایت پس از گذشت هفت ماه و ۲۱ روز در فروردین ماه با رای اکثریت اعضای شورای شهر از ساختمان بهشت رفت. چندی پس از استعفای محمد‌علی نجفی تصاویری از دختر جوانی در فضای مجازی منتشر شد که شائبه‌های ازدواج موقت، رابطه نامشروع، ازدواج پنهانی آقای شهردار را سر زبان‌ها انداخت اما میترا استاد پس از کناره‌گیری آقای نجفی تمام این شایعات را رد کرد و گفت که ازدواج قانونی و رسمی آنها ربطی به این کناره‌گیری نداشته است، علاوه‌بر آن محمدعلی نجفی نیز نسبت به آن واکنش نشان داد و با انتشار تصویری دونفره خارج از عرف تصاویر مسئولان کشور از ازدواج دومش با این زن جوان خبر داد. بعد از این ماجرا تا مدت‌ها خبری از زندگی خصوصی نجفی در دست نبود تا اینکه سه‌شنبه هفتم خرداد ۱۳۹۸، مجددا همان تصاویر در صدر اخبار جای گرفت و اعلام شد میترا استاد همسر دوم نجفی در برجی در شهرک غرب تهران به ضرب گلوله کشته شده است. نجفی ساعاتی بعد با مراجعه به پلیس آگاهی تهران، به قتل همسرش اعتراف کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت خبروان، تاریخ 11 خرداد 98، کد مطلب: 24452558: www.khabarone.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین