پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۲۱۱۵۳۸
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳
داوود محمد عضو کمیسیون آموزش با اشاره به اعتراضات معلمان می‌گوید: اعتراضات صنفی معلمان و فرهنگیان هیچ ارتباطی به گروه‌های اپوزیسیون خارجی ندارد.
شعارسال: بازداشت، اعتراض، تاخیر در پرداخت حقوق، نحوه آموزش، افزایش مصرف گل و دیگر مواد مخدر میان دانش آموزان و... گوشه‌ای از مسائلی است که فرهنگیان و دانش آموزان کشور با آن مواجه هستند؛ مسائلی که روز به روز عمق بیشتری هم پیدا می‌کند.

برخی معلمان می‌گویند بازداشت‌های همکارانشان پس از اعتراض‌های صنفی و وصل کردن آنها به گروه‌های خارج کشور عرصه را بر آنها تنگ کرده و شرایط را به گونه‌ای رقم زده تا کسی نتواند دست به اعتراض بزند. داوود محمدی عضو کمیسیون آموزش و نماینده تهران در مجلس، با حضور در تحریریه رویداد۲۴، سعی کرد تا پاسخگوی ما در برخی از مسائل و مشکلات مربوط به فرهنگیان و دانش آموزان باشد. او می‌گوید فرهنگیان مشکلات بسیار زیادی دارند و اعتراض‌هایشان هم کاملا به حق است، اما شیوه و نوع اعتراض آن‌ها باید تغییر پیدا کند و اینکه می‌گویند معلمان به عوامل خارج از کشور متصل هستند هم به هیچ عنوان صحت ندارد.

مشروح گفتگوی داوود محمدی با رویداد۲۴ را در ادامه می‌خوانید:

****

*آقای محمدی اجازه دهید موضوع را از مشکلات و معیشت و بازداشت‌های معلمان شروع کنیم، شما به عنوان یک فرهنگی وعضو کمیسیون آموزش، تاکنون چه اقدامی در راستای رفع این مشکلات انجام داده‌اید؟

به دلیل مسئولیت‌های مختلفی که داشته و دارم تمامی این معضلات و مشکلات را همواره به صورت جدی پیگیری می‌کنم و اتفاقا در رابطه با مسئله بازداشت معلمان نیز ما در کمیسیون آموزش بیانیه‌ای را هم داشتیم. در رابطه با مسئله معیشتی فرهنگیان هم ما نگرانی‌های بسیاری داریم، زیرا شرایط اقتصادی، تورم، گرانی و ... باعث شده شرایط معلمان روز به روز بدتر شود. معلمان سال گذشته اعتراض‌هایی را داشتند که ما به مراتب این اعتراض‌ها را اعلام و به گوش سایر مسئولین نیز رساندیم.

مدتی قبل وزیر آموزش و پرورش، مسئولین سازمان برنامه و بودجه و سایر نهاد‌های ذی ربط را به کمیسیون آموزش دعوت کردیم و در این رابطه بحث و گفت‌وگو‌های بسیار زیادی هم صورت گرفت. به هر حال معلمان از این شرایط ناراحت هستند که متاسفانه این نگرانی‌ها اکنون تشدید شده است. باید بگویم شرایط سیاسی کشور اکنون شرایط خاصی است و ما به صورت مدام میزان اعتبارات تصویب شده برای فرهنگیان را رصد می‌کنیم.

دغدغه اصلی فرهنگیان تبعیض است

*مسئولان مدام می‌گویند نگران هستند و شرایط فرهنگیان را رصد و پیگیری کرده‌اند، شما هم همین حرف را می‌زنید، صراحتا نتیجه این بررسی‌ها را به ما بگویید.

من خودم هم یک معلم هستم. اگر شرایط اقتصادی کشور هم حل و فصل شود مهمترین نگرانی و دغدغه معلمین بحث «تبعیض» است. فردی با مدرک لیسانس و فوق لیسانس که در مجموعه آموزش و پرورش مشغول به کار است، نسبت به فردی با همین میزان تحصیلات که در نهاد‌های دیگری مانند وزارتخانه‌ها، شرکت نفت، بانک‌ها و... مشغول به کار هستند از جانب مزایا و دریافتی و رسیدگی کاملا در تبعیض هستند و این تفاوت‌ها کاملا محسوس است. مسئله دیگر این است که ما معتقدیم شغل معلمی را نمی‌توان با هیج شغل دیگری مقایسه کرد. تدریس واداره کردن کلاس و ارائه مطالب علمی کاری بس دشوار است.

ما اعتراض‌های معلمان را قبول داریم، اما با نوع اعتراض آن‌ها مشکل داریم. حضور در جلوی مجلس یا وزارتخانه مانعی ندارد، اما اینکه این اعتراض‌ها چگونه باشد و چه شعاری داده شود، مهم است. ما باید به این مسائل کاملا صنفی نگاه کنیم و محدوده آن‌ها را مشخص کنیم. اگر به این موضوع نگاه صنفی داشته باشیم دیگر نمی‌توان آن را با مسائل سیاسی درگیر کرد. خواسته‌ها و درخواست‌ها باید در حوزه صنفی مطرح شود.

چندی قبل از همه تشکل‌های صنفی معلمین در استان‌ها دعوت کردیم تا به مجلس بیاییند و طی چندین جلسه‌ای که با آن‌ها داشتیم، خواسته‌های آن‌ها را سریعا به وزارت آموزش و پرورش و شخص وزیر ارجاع دادیم. اما بازهم مشکل اصلیی که وجود دارد شرایط اقتصادی و سیاسی نگران کننده‌ای است که ایجاد شده و ما نمی‌توانیم گام چندان روبه جلویی داشته باشیم.

معلمان حق التدریسی استخدام می‌شوند

با این حال، اما ما طرح افزایش ۴۰۰ تومانی حقوق برای معلمان را داشتیم و دولت را موظف کردیم آیین نامه طرح رتبه‌بندی معلمان را تکمیل و به ما ارجاع دهند، زیرا قرار است این لایحه را وزارت آموزش و پرورش آماده کند. اگر این لایحه به مجلس بیایید ما افزایش حقوق مناسبی را خواهیم داشت. اکنون حقوق معلمان بر اساس سابقه و مدرک تحصیلی که دارند میانگین از یک و نیم میلیون تومان تا ۳ الی ۳ نیم میلیون تومان در نوسان است.

درباره معلمان حق التدریسی هم باید بگویم که آموزش و پرورش همواره حق التدریسی داشته است و همانطور که می‌دانید با این معلمان قراردادی به صورت موقت بسته می‌شود و وزارتخانه نیز هیچ الزامی برای استخدام آن‌ها ندارد. اکنون آیین نامه‌ای در حال تدوین است که بر اساس آن برخی از معلمان حق التدریس استخدام شوند.

اعتراضات معلمان به خارج از کشور متصل نیست

*شما در میان صحبت‌هایتان به نحوه اعتراض معلمین اشاره کردید، آیا شماهم مانند برخی از مسئولین دیگر فکر می‌کنید این اعتراض‌ها به خارج از کشور و عوامل بیگانه مرتبط است؟

اصلا و ابدا چنین چیزی وجود ندارد و خواسته معلمان کاملا به حق است. اما زمانی که معلمان به خیابان‌ها می‌آیند و دست به اعتراض می‌زنند ممکن است در میان آن‌ها عده‌ای حضور داشته باشند که معلم نیستند و صرفا بخواهند جو را متشنج کنند. اما نمی‌توانیم این را به عنوان یک اصل بپذیریم و به همه معلمان تعمیم دهیم، در ضمن ما هیج شواهدی نداریم که این معلمان با بیگانگان در ارتباط باشند.

البته سعی کردیم تا تشکل‌های صنفی معلمین را به ثبت برسانیم. همچنین به دنبال این هستیم تا خواسته معلمان را به صورت قانونی و از نهاد‌های مسئول پیگیری کنیم.

روابط جنسی و اعتیاد در مدارس هیچ گاه به صفر نمی‌رسد

*برگردیم به مسائل دانش آموزان و مشکلاتی که آن‌ها در فضای تربیتی آموزش و پرورش دارند، برخی خبر‌ها حاکی است که در بسیاری از مدارس مواد مخدر به صورت راحت در اختیار دانش آموزان قرار دارد، ارزیابی شما از این معضلات چیست؟

به لحاظ جامعه شناختی باید بگویم چنین مشکلاتی در جامعه هیچ‌گاه به صفر نمی‌رسد و همواره وجود دارد. می‌توان چنین مشکلاتی را کم کرد، اما اینکه بگوییم این مشکلات را به صفر رسانده‌ایم قطعا یک شعار است. خانواده، جامعه، دوستان و ... را نمی‌توان به صورت تک بعدی و یک طرفه مسبب اصلی این مشکلات دانست.

من مدتی مدیر کل آموزش و پرورش قم بودم در آنجا ستادی مبارزه با مواد مخدر داشتیم، یک روز مسئول مبارزه با اعتیاد آمد و طی صحبتی که با هم داشتیم از او پرسیدم شما با این روندی که در پیش گرفته‌اید، آیا اعتیاد را کاهش داده‌اید؟ او گفت: ما در تمامی ابعاد در حال مبارزه با مواد مخدر هستیم و اگر تمام توان بودجه و نیروهایمان را در اختیار بگیریم تازه فقط می‌توانیم شرایط را متوقف کنیم. مسئله مواد مخدر در دنیا قابل مهار نیست و اتفاقا ایران بیشترین انرژی را برای مبارزه با آن می‌گذارد.

به صورت کلی در مسائل و آسیب‌های اجتماعی در هر بعدی که باشد باید تلاش کنیم تا آن را در یک سطحی متوقف کنیم و اجازه گسترش آن را ندهیم. هر مسئول و نهادی بگوید ما چنین مشکلاتی را در جامعه و در مدارس نداریم یک دروغ بسیار بزرگ را گفته است. ما در آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های آموزشی چنین آسیب‌هایی را داریم و اتفاقا این آسیب‌ها بسیار هم جدی است و خانواده، جامعه، فقر، نوع آموزش‌ها و... همه و همه در ایجاد چنین آسیب‌هایی دخیل هستند.

وزارت آموزش و پرورش سند تحول بنیادین را جدی نمی‌گیرد

*آیا در مجلس نوع و نحوه آموزش‌هایی که توسط معلمین صورت می‌گیرد را پیگیری و بررسی کرده‌اید؟ برنامه‌های وزارت آموزش و پررورش را تا چه میزان رصد می‌کنید؟

وزارت آموزش و پرورش سندی تحت عنوان سند تحول بنیادین را در دستور کار خود دارد. این مانیفست وزارتخانه است که باید صراحتا از روی آن کار‌های خود را پیش ببرد. ما به صورت مدام در مجلس از وزارت آموزش و پرورش پیگیر این مسئله هستیم که چگونه و در چه ابعادی این سند را اجرایی کرده‌اید؟ وزیر هر ماه که به مجلس می‌آید یکی از سوال‌های ما نمایندگان نیز در همین رابطه است. اما برخلاف خود وزارتخانه، ما معتقدیم که این سند با جدیت لازم پیگیری نمی‌شود. در اینجا باید بگویم بازهم به مسئله اصلی بودجه برمی‌گردیم، طبیعتا برای مبارزه با این آسیب‌ها نیاز به بودجه بیش از پیش نمایان میشود. با همه این‌ها، اما معلمان بازهم تمام تلاش خود را برای آموزش دانش آموزان انجام می‌دهند.

*خب با توجه به بودجه موجود، شما کدام یک از آسیب‌ها را جدی می‌دانید که بخواهید برای آن بودجه را هزینه کنید؟ از منظر برخی شعر خواندن دانش آموزان در مدارس مهم‌تر از مسئله اعتیاد است. مردم فکر می‌کنند سیاستگذاران مسائل فرهنگی و اجتماعی، آسیب‌های واقعی را تشخیص نمی‌دهند و بخاطر پخش شعر یک خواننده در مدارس پای وزیر را هم به موضوع باز کردند.

من معتقدم همه اعتبارات باید به سمت آموزش و پرورش برود. ما اگر به مدارس، کلاس درس و محیط‌های آموزشی بپردازیم از بسیاری از آسیب‌ها جلوگیری کرده‌ایم، زیرا ما فرهنگ‌سازی کرده و آسیب‌ها را به کودکان و نوجوانان آموزش داده‌ایم. در کمیسیون آموزش هم بحث زیادی بر سر اینکه اعتبار در کدام بخش هزینه شود را داریم، زیرا اعتقاد داریم بسیاری از بحران‌ها در مدارس به خوبی حل و فصل می‌شود. این حوزه باید تقویت شود و نهاد‌های موازی در این رابطه نیز به جای رقابت برای اعتبارات و ... در راستای آموزش صحیح و بیشتر به آموزش و پرورش کمک کنند.

نکته دیگری که باید بگویم این است که متاسفانه سند تحول بنیادین مورد غفلت بسیار زیادی قرار گرفته و توجه چندانی به آن نمی‌شود. این سند صراحتا به شادی دانش آموزان در مدارس اشاره می‌کند، چرا با شادی دانش آموزان باید مخالفت شود یا برخورد شود؟ به طور مثال بحث پخش شدن سرود مطرح بود که خب اگر بخواهیم موضوع شادی دانش آموزان را در قالب این سند بررسی کنیم، نمی‌توان ایرادی به آن وارد کرد. ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد دانش آموزان ما شاد نیستند که باید ریشه و عوامل آن را بررسی و آن‌ها را برطرف کرد، اگر این عوامل ریشه یابی شود طبیعتا می‌توانیم پاسخ مناسب‌تری را برای مشکلاتی که امروزه با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنیم، بدهیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 13 خرداد 1398 ، کدخبر: 176769 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین