پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۱۱۷۹۰
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵
رئیس جهاد دانشگاهی گفت: با تجربه سالها حضور در جهاد دانشگاهی هنوز باور دارم اراده پیشرفت در کشور شکل نگرفته است اما باید برای دستیابی به پیشرفت برنامه درازمدتی داشته باشیم و این گونه نباشد که با گردش‌های سیاسی دولت برنامه‌ها تغییر کند.

شعارسال: رئیس جهاد دانشگاهی گفت: با تجربه سالها حضور در جهاد دانشگاهی هنوز باور دارم اراده پیشرفت در کشور شکل نگرفته است اما باید برای دستیابی به پیشرفت برنامه درازمدتی داشته باشیم و این گونه نباشد که با گردش‌های سیاسی دولت برنامه‌ها تغییر کند.

 دکتر حمیدرضا طیبی صبح امروز (دوشنبه ۱۳ خرداد) در نشست پرسش و پاسخ با تعدادی از دانشجویان عضو بسیج دانشکده فنی دانشگاه تهران که در ساختمان مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار شد، با تأکید بر اینکه ما برای پیشرفت نیاز به اراده، برنامه مشخص و در عین حال نیروهای توانمند، خودباور و قوی هستیم، گفت: متأسفانه یکی از مصیبت‌های ما این است که نیروهای انسانی در کشور ما فاقد روحیه خودباوری هستند. اگرچه ما با جمعیت جوان روبرو هستیم اما این جمعیت باید همراه با کارآمدی باشد و خود را باور داشته باشد.

وی تصریح کرد: بسیاری از افراد در جامعه ما که مخالف توان داخلی نیز هستند این روحیه خودباوری را ندارند و با وجود پتانسیل‌های خوبی که در جهاد دانشگاهی وجود دارد به هر قیمتی تلاش می‌کنند این پتانسیل‌ها به سرانجام نرسد.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه نباید این گونه باشد که با گردش‌های سیاسی دولت برنامه‌ها تغییر کند، گفت: قرار بود با تدوین چهار برنامه بتوانیم به اهداف ۲۰ ساله در سند چشم‌انداز دست یابیم اما اتفاقی که می‌اُفتد این است که برنامه‌های ما مدام تغییر می‌کند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب درباره نقش این شورا برای سیاست‌گذاری عالی توسعه فرهنگی، علمی و فناوری کشور، متذکر شد: این شورا باید به عنوان مقر فرماندهی پیشرفت کشور نقش خود را ایفا کند تا دولت هم در همه برنامه‌ها اعم از برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت دخالت نداشته باشد.

تأثیر دعواهای سیاسی بر شتاب پیشرفت کشور

وی در ادامه اختلافات سیاسی در کشور را عامل دیگر عدم دستیابی به توسعه اعلام کرد و گفت: ما در ابتدای انقلاب با این همه دعواهای سیاسی که امروز با آن روبرو هستیم مواجه نبودیم، به گونه‌ای که این دعواهای سیاسی بر فعالیت‌های پیشرفت کشور تأثیر گذاشته است.

رئیس جهاد دانشگاهی با تأکید بر اینکه باید برنامه‌ریزی‌ها در کشور بر مبنای توافق تمامی طرف‌های سیاسی اتفاق بیفتد، گفت: بدون حصول این توافق مطمئناً نمی‌توانیم به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم. بنابراین در صورتی می‌توانیم از تحریم‌ها در راستای پیشرفت استفاده کنیم که برای آن مدیریت و برنامه مشخصی داشته باشیم. این نمونه‌ای است که باید مسئولان کشور به آن توجه داشته باشند که البته نقش نخبگان، دانشجویان و اساتید در تدوین این برنامه‌ها بسیار مؤثر است. در این شرایط است که ما در هر شرایطی اعم از تحریم می‌توانیم به برنامه پیشرفت دست یابیم.

برای پیشرفت کشور باید فرماندهی واحدی وجود داشته باشد

دکتر طیبی در ادامه با تأکید بر اینکه برای پیشرفت کشور فرماندهی واحدی وجود ندارد، گفت: اگر این فرماندهی وجود داشته باشد می‌توانیم در بدترین شرایط به نفع خود که همان توسعه جامعه است، دست یابیم.

وی با تأکید بر اینکه باید ارتباط بین مجموعه جهاد دانشگاهی و اساتید دانشگاه‌ها نزدیک باشد، گفت: باید یخ تصنعی بین جهاد، تشکل‌ها و اساتید باز شود.

اهمیت عزم و اراده برای صاحب فناوری شدن

رئیس جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه ما در حوزه فناوری با کاربرد فناوری مواجه هستیم گفت: مشکل اصلی که در این زمینه وجود دارد این است که هنوز نتوانستیم فناوری را به عرصه کاربرد تبدیل کنیم.

وی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی ۸۰ درصد منابع خود را از تجاری‌سازی فناوری به دست می‌آورد، گفت: در جمهوری اسلامی ایران کسی که کار سالم و حرفه‌ای، اقتصادی و فناوری انجام می‌دهد اگر بتواند با کمترین زیان برنامه خود را به سرانجام برساند فرد بسیار توانمندی است. متأسفانه وجود برخی لایه‌های فساد کار را مشکل می‌کند و نمی‌توانیم بدون مشکل کار کنیم.

این عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: ما در جهاد دانشگاهی دو نوع کارها را دنبال می‌کنیم، اول اینکه مسائل را شناسایی و بعد دنبال عقد قرارداد می‌رویم و دوم اینکه فعالیت‌های خود را بر اساس مأموریت‌های نظام ترسیم می‌کنیم، به گونه‌ای که مقام معظم رهبری در جلسه‌ای تأکید کردند مأموریت جهاد دانشگاهی در اجرای سند نقشه جامع علمی کشور مشخص شود و پیرو این نیز ما هفت مأموریت را ترسیم کردیم اما اراده‌ای در کشور برای صاحب فناوری شدن وجود ندارد و ما چون مأموریت‌های خود را خودمان تعریف کردیم حمایتی نیز در عرصه اجرایی شدن آن وجود ندارد.

طیبی ادامه داد: جهاد دانشگاهی از بودجه‌های کلان دولتی استفاده نمی‌کند.

وی افزود: خیلی‌ها در کشور دنبال این هستند که مشکلات خود را با پول نفت حل کنند و همین رویکرد در کنار دعواهای سیاسی عامل اصلی چالش‌های کشور است.

رئیس جهاد دانشگاهی در پایان خاطر نشان کرد: دعواهای سیاسی مانع اصلی شکل‌گیری حلقه ارتباطی مراکز تحقیقاتی جهاد دانشگاهی با صنعت شده است و صنعت ما در مواجهه با تولید داخل به شدت سختگیرانه عمل می‌کند.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار:13 خرداد 1398 ، کدخبر:98031306127 ،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین