پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۱۸۰۷
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹
الحاق فضا آشپزخانه و سرویس بهداشتی در کاروانسرا شاه عباسی در کمیسیون ماده صد غیرقانونی قلمداد و مشمول جریمه‌ ۲۳ میلیاردی شد؛ تصمیمی که با واکنش مدیرکل و معاون میراث استان البرز همراه بود.

شعارسال: الحاق فضا آشپزخانه و سرویس بهداشتی در کاروانسرا شاه عباسی در کمیسیون ماده صد غیرقانونی قلمداد و مشمول جریمه‌ ۲۳ میلیاردی شد؛ تصمیمی که با واکنش مدیرکل و معاون میراث استان البرز همراه بود.

کاروانسرا شاه عباسی کرج یکی از ۹۹۹ کاروانسرای شاه عباسی ایران است که در سال ۸۷ طبق مصوبه هیات وزیران در ارتباط با واگذاری بناهای تاریخی، به صندوق احیا معرفی شد.

صندوق احیا نیز با برگزاری مزایده، این بنا را به بنیاد فهمیده به عنوان اولین بهره بردار، برای تغییر کاربری و مرمت واگذار کرد. اما پس از مدتی به دلیل عمل نکردن این بنیاد به تعهدات خود در رابطه با مرمت کل بنا و تغییر کاربری، این بنا از بنیاد پس گرفت.

صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی این کاروانسرا را این بار به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی سپرد. کانون هم برای انجام فعالیت‌های مربوط به آن این کار را به عهده فردی سپرد که چند سالی است سابقه فعالیت در رستوران را داشته است.

اکنون رستوران و کافی شاپ کاروانسرا راه اندازی شده و چهار حجره از حجره‌های آن نیز به محل فروش غذا و صنایع دستی تبدیل شده و مرمت‌هایی نیز در آن انجام گرفته است.

اما از آن‌جا که کاربری این کاروانسرا پذیرایی و اقامتی است و بناهای تاریخی نیز طبق قانون برای اضافه کردن الحاقاتی که مرتبط با این کاربری است از پرداخت مالیات معاف هستند، بهره‌برداران، اقدام به افزودن فضایی برای آشپزخانه و سرویس بهداشتی کرده بودند ولی این اقدام در کمیسیون ماده صد سال گذشته، شامل جریمه عنوان شد و برای آن ۲۳ میلیون تومان جریمه در نظر گرفتند.

امسال در کمیسیون ماده صد این مبلغ به ۲۳ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. مبلغی که تعجب اداره کل میراث فرهنگی استان البرز، صندوق احیا، بهره بردار فعلی و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی را در پی داشته است.

در این باره حسین امین افشار معاون میراث فرهنگی استان البرز شب گذشته؛ در جمع مسئولان سازمان میراث فرهنگی و شهرداری کرج و خبرنگاران گفت: این مکان قابلیت اینکه به عنوان کاروانسرا استفاده کنیم را نداشت پس باید به روز می‌شد به روز شدن هم یعنی تغییر کاربری متناسب با بنا.

وی بیان کرد: بهره‌برداری از کاروانسراهای ایران در همه جا به صورت پذیرایی و اقامتی دیده شده است در این‌جا تنها بحث پذیرایی مطرح است. پس بهره‌برداران مجبور بودند برخی از فضاهای مرتبط را برای آن ایجاد کنند مانند آشپزخانه ۸۰ متری که با سازه سبک درست شده است و یا سرویس بهداشتی که در بیرون از کاروانسرا ایجاد شد.

وی ادامه داد: کمیسیون ماده صد برای این فضاها جریمه ای در نظر گرفته است. درحالی که به لحاظ سیاست‌های میراث فرهنگی احتیاجی به گرفتن پروانه بابت احداث این فضاها نداریم چون این بخش‌ها لازمه بناهایی هستند که قرار است، تغییر کاربری پیدا کنند. مجلس هم این اختیار را به سازمان میراث فرهنگی داده است.

حجت‌الاسلام فخرالدین صابری، مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز هم توضیح داد: در واقع اشتباهی صورت گرفته است. برخوردی که با موارد الحاقی این بنا شده، متناسب با بناهای جدید است نه بناهای میراثی. این کاروانسرا هم یک اثر تاریخی بود متولیان هم با توجه به آئین نامه‌های موجود، احساس کردند که این اختیار را دارند که الحاقاتی داشته باشند چون در همه شهرها چنین الحاقاتی با رعایت اصول مربوطه انجام می‌شود ولی در کرج شاهد آن بودیم که چنین جریمه ای برای این بنای میراثی در نظر گرفتند.

اتفاقی که برای این کاروانسرا در کمیسیون ماده صد رخ داده در حالی است که چند روز پیش مجلس مصوب کرد: هرگونه مرمت، احیا و تعمیرات اساسی و بهره‌برداری از املاک تاریخی - فرهنگی ثبت شده و یا املاک واجد ارزش‌های تاریخی فرهنگی موضوع این قانون در صورت استقرار فعالیت‌های مطابق با ضوابط میراث فرهنگی از هزینه‌های مربوط به تغییر کاربری مرمت و بازسازی معاف هستند. حالا قرار است دوباره پرونده این کاروانسرا در کمیسیون ماده صد بررسی شود.

مرجع: مهر


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری اسکان نیوز ، تاریخ انتشار: 13 خرداد 1398 ، کدخبر: 20222،www.eskannews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین