پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۲۰۳۶
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶
5 ژوئن مصادف با 15 خرداد، روز جهانی محیط زیست است؛ روزی که به پاس مهربانی های زمین و آسمان به این نام مزین شده است تا شاید برخی از خواب غفلت بیدار شوند و با خود بیندیشند که چگونه ذره ذره، جان محیط زیست را می گیرند و شیره جانش را می مکند.

شعارسال: 5 ژوئن مصادف با 15 خرداد، روز جهانی محیط زیست است؛ روزی که به پاس مهربانی های زمین و آسمان به این نام مزین شده است تا شاید برخی از خواب غفلت بیدار شوند و با خود بیندیشند که چگونه ذره ذره، جان محیط زیست را می گیرند و شیره جانش را می مکند.

محیط زیست، سخاوتمندانه، هر آنچه که دارد را به ما ارایه می کند تا بتوانیم نفس بکشیم، به زندگی ادامه دهیم و بقای خود را حفظ کنیم. ما از این محیط، هوا، آب، غذا، آرامش و بسیاری مواهب دیگر را دریافت می کنیم؛ بدون آنکه چیزی را در ازای آن بپردازیم. اگر محیط زیست را موجودی زنده در نظر بگیرید، می توانید او را مادر هستی بدانید که همه انسان ها را فارغ از هر دین و آیین و نژاد در آغوش گرفته است و با نوازش هایش زندگی را به آنها هدیه می دهد. اما تا به حال چند بار پای درد دل های این مادر دلسوز نشسته اید؟ تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه زحماتش را قدردانی می کنید و مراقب او هستید؟

می خواهیم برای تان از تاریخچه این روز بگوییم و همراه شما راه هایی را که می توانیم قدردان این نعمت بزرگ باشیم را بررسی کنیم.

محیط زیست چیست؟

شاید این سوال در ذهن شما هم به وجود بیاید که وقتی سخن از محیط زیست در میان است دقیقا راجع به چه چیزی صحبت می کنیم. محیط‌ زیست همه محیط‌هایی را شامل می شود که زندگی در آنها جریان دارد. این محیط ها می توانند شهر، روستا، منطقه، طبیعت و حتا زیر آب ها باشند. عوامل موثر بر شکل گیری محیط زیست را می توان تنوع آب و هوایی و تنوع شرایط اقلیمی، نوع خاک، اختلاف ارتفاع و نا همواری‌ها برشمرد. به طور کلی مجموعه‌ای از عوامل فیزیکی خارجی و موجودات زنده، محیط زیست را تشکیل می دهند که با هم در کنش هستند و تاثیر چشمگیری بر رشد و نمو و رفتار موجودات دارند.


5 ژوئن | روز جهانی محیط زیست

در 5 ژوئن سال 1972 بود که برای نخستین بار، کنفرانسی با موضوع انسان و محیط زیست توسط سازمان ملل متحد در شهر استکهلم سوئد برگزار شد. همزمان با این مراسم، قطعنامه ای تصویب شد که تشکیل برنامه محیط زیست سازمان ملل (United Nations Environment Programme) یا به اختصار UNEP را در پی داشت. این نشست به کنوانسیون استکهلم شهرت یافت و در آن حق برخورداری انسان از محیط زیست سالم همطراز با حقوق بشر شناخته شد.

به همین مناسبت تاریخ آغاز این کنفرانس را با عنوان روز جهانی محیط زیست وارد تقویم کردند و در آن به اجرای برنامه هایی از قبیل راهپیمایی های خیابانی، همایش های دوچرخه سوارای، کنسرت های سبز، مسابقات نقاشی و مقاله نویسی، درختکاری و برنامه های بازیافت و پاکسازی پرداختند. برگزارکنندگان امیدوار بودند که این فعالیت ها منجر به بالا بردن سطح آگاهی و اقدام در مورد مسایل فوری از آلودگی دریایی و گرم شدن کره زمین تا مصرف پایدار منابع و جرایم حیات وحش شود.

هدف UNEP از برگزاری چنین مراسمی عبارت است از :

بخشیدن چهره ای انسانی به مسایل زیست محیطی

توانمند سازی مردم برای تبدیل شدن به فعالانی در زمینه توسعه پایدار و متوازن

ارتقای این بینش عمومی که جوامع در تغییر دیدگاه‌ها در خصوص مساله محیط زیست نقش محوری و اساسی ایفا می کنند.

ترویج مشارکت با هدف اطمینان از برخورداری همه ملت ها از آینده ای امن تر و سعادتمندانه تر




ویژگی های روز جهانی محیط زیست

این روز دارای ابعاد مختلفی است که عبارتند از:

روزی برای مردم

روز جهانی محیط زیست روزی برای مردم است تا به بهانه آن کاری برای مراقبت از زمین انجام دهند و تغییر را آغاز کنند. این تغییر می تواند در خود فرد صورت گیرد یا به صورت محلی انجام شود و حتا می تواند در سراسر کشور و یا در سطح جهانی به اجرا در آید. همه در انتخاب آزادند...

شعاری متفاوت در هر سال

در هر سال، روز جهانی محیط زیست بر روی یک موضوع متمرکز می شود و با تاکید بر روی یک مساله زیست محیطی، شعاری را به این روز اختصاص می دهد.

میزبانی روز جهانی محیط زیست

حدود 100 کشور در فعالیت های مربوط به روز جهانی محیط زیست شرکت می کنند اما در هر سال کشوری به عنوان میزبان در نظر گرفته می شود تا مراسم رسمی در آن برگزار شود. در این مراسم چالش هایی که میزبان در مسایل زیست محیطی با آنها مواجه است، مورد بررسی قرار می گیرد و راهکارهایی برای بهبود آنها ارایه می شود.


موضوع روز جهانی محیط زیست در سال 2019

در هر سال، با توجه به مشکلات زیست محیطی، موضوعی خاص برای روز جهانی محیط زیست در نظر گرفته می شود و امسال مردم، این روز را با موضوع «آلودگی هوا» گرامی می دارند.

چرا این شعار انتخاب شده است؟

ما نمی توانیم تنفس را متوقف کنیم، اما می توانیم کاری در مورد کیفیت هوایی که نفس می کشیم، انجام دهیم. هر ساله تقریبا 7 میلیون نفر در سراسر جهان از آلودگی هوا به مرگ زودرس دچار می شوند و حدود 4 میلیون از این مرگ و میرها در آسیا-اقیانوسیه رخ می دهد. روز جهانی محیط زیست سال 2019 از دولت ها، صنایع، جوامع و افراد دعوت می کند تا برای کشف انرژی های تجدید پذیر و فناوری های سبز و بهبود کیفیت هوا در شهرها و مناطق سراسر جهان گرد هم آیند.

حقایقی درباره آلودگی هوا

92 درصد از مردم در سراسر جهان هوای پاک تنفس نمی کنند.

آلودگی هوا هر ساله 5 تریلیون دلار، هزینه به اقتصاد جهانی تحمیل می کند.

انتظار می رود آلودگی ازن در سطح زمین تا سال 2030، کاهش 26 درصدی تولید محصولات اساسی را به همراه داشته باشد.


چین | میزبان روز جهانی محیط زیست در سال 2019

چین، به عنوان میزبان مراسم روز جهانی محیط زیست در سال 2019 انتخاب شده است. دولت این کشور برگزاری مراسم مربوط به این روز را در چند شهر بر عهده گرفته و قرار بر این است که رویداد اصلی در شهر هانگژو (Hangzhou) در استان ژجیانگ برگزار شود. چین توانایی خود را در مبارزه با آلودگی هوا در داخل کشور نشان داده است و اکنون می تواند کمک کند تا اقدام بزرگی در جهان صورت گیرد. آلودگی هوا یک هشدار جهانی است که به همه مربوط می شود. چین در حال حاضر رهبری فشار و تحریک برای اقدام جهانی در راستای نجات زندگی میلیون ها نفر بر عهده دارد.

چین با رشد بخش انرژی سبز خود، به یک پیشرو در زمینه آب و هوا تبدیل شده است. این کشور نیمی از وسایل نقلیه الکتریکی جهان و 99 درصد از اتوبوس های الکتریکی جهان را در خود دارد. با میزبانی روز جهانی محیط زیست 2019، دولت چین قادر خواهد بود تا نوآوری و پیشرفت خود را به سوی یک محیط پاکیزه به دیگر کشورها نشان دهد.


روز جهانی محیط زیست در ایران

به مناسبت روز جهانی محیط زیست در ایران ۱۵ تا ۲۱ خرداد به عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شده است و در طول آن در سراسر ایران برنامه های مختلفی با موضوع حمایت از محیط زیست اجرا می شود.

برگزاری کنفرانس، اطلاع رسانی و تبلیغات محیطی، اجرای طرح‌های زیست محیطی، مسابقات و برنامه‌های فرهنگی با همکاری سازمان های مردم نهاد و ایجاد مراکز تبلیغ و فرهنگ سازی در نقاط مختلف شهرها، گوشه ای از برنامه های این روز در کشورمان است.


فعالیت های خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

بر اساس یک برنامه جهانی، علاقه مندان می توانند مشاهدات و تجربه های خود را در این روز در قالب تصاویر ثبت کنند و با هشتگ های WorldEnvironmentDay# و BeatairPollution# در شبکه اجتماعی اینستاگرام به اشتراک بگذارند تا مردم در سراسر دنیا از تجربیات مختلف یکدیگر آگاه شوند. چالشی که در این زمینه ترتیب داده شده است، چالش ماسک نام دارد. افراد تصاویر خود را با ماسک در شبکه های مجازی منتشر می کنند تا به این چالش بپیوندند و قدمی برای آگاهی همه بردارند.




سخن آخر

روز جهانی محیط زیست فرصتی هر چند کوتاه برای توجه به محیطی است که در آن به دنیا آمده، رشید کرده ایم و به زندگی ادامه می دهیم. این حق ماست که از محیطی سالم برخوردار باشیم به شرط آنکه تلاش مان را به کار گیریم و در راستای بهبود وضعیت این فضا تلاش کنیم.

شما چه برنامه ای برای این روز دارید؟

در شهر شما چه مراسمی به مناسبت این روز برگزار می شود؟

مشاهدات، نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

منتظر شما خوبان هستیم...

بهاره فلاح

خوب که فکر می کنم، می بینم سال ها پیش که راهم به سوی گردشگری کج شد، هنوز آن قدر درباره اش نمی دانستم. خیلی از ما انتخاب رشته مان در دانشگاه اتفاقی بوده اما راستش را بخواهید برای من شیرین ترین اتفاق دنیا بود که اگر نبود آن را تا مقاطع بالاتر در دانشگاه ادامه نمی...


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت کارناوال، تاریخ انتشار:  15خرداد 1398 ، کدخبر:- www.karnaval.ir،

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین