پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۲۰۶۹
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز گذشته در توئیتر خود از چوپان دروغ‌گوی «تیم ب» گفت که این بار اقدام به جعل اطلاعات برای وانمود کردن دخالت ایران در خرابکاری الفجیره کرده است.
شعارسال: بر اساس گزارش‌هایی که رسانه‌های اسرائیل به نقل از منابع آگاه منتشر کرده‌اند موساد، اطلاعاتی در اختیار دولت ترامپ قرار داده تا رئیس جمهور آمریکا را متقاعد کند که ایران عامل انفجارهای رخ داده الفجیره است. نتانیاهو اولین بار نیست که دست به چنین اقداماتی می‌زند. اما حالا او با شکست‌هایش در گذشته با همکاری دوستانش در تیم ب در حال زدن به آب و آتش است تا ترامپ را به جنگی در منطقه بکشاند.

ظریف پیش از این بارها نقشه‌های تیم ب را فاش کرده بود. «تیم ب» اشاره به جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی است و ظریف بارها تاکید کرده که تیم ب قصد دارد دونالد ترامپ را برخلاف خواسته‌اش به جنگ با ایران سوق دهد.

این بار تلاش این تیم از مسیر موساد به ترامپ رسیده است. روز بیست‌ودوم اردیبهشت ماه بود که امارات اعلام کرد چند کشتی نفت‌کش در نزدیکی بندر الفجیره هدف «عملیات خرابکارانه» قرار گرفته‌اند. مدت کوتاهی بعد جان بولتون عضو آمریکایی تیم ب بدون ارائه مدرکی مدعی دست داشتن ایران در انفجار این نفتکش‌ها شد. چندی بعد هم مقام‌های دولت آمریکا مدعی شدند که اسناد مربوط به این ماجرا را به شورای امنیت ارائه کرده‌اند. مقام‌های ایرانی بارها با رد دخالت کشورمان در چنین اقدام‌هایی تاکید کرده‌اند که حرکاتی این چنینی برای کشاندن منطقه به جنگ صورت می‌گیرد.

عملیات مشترک پرچم دروغین

در زمان توافق برجام تیم رژیم صهیونیستی،عربستان و امارات بسیار خشمگین بودند. به همین خاطر همه تلاش خود را کردند تا آن را از بین ببرند. عملیات جنگ روانی فعلی اما تازه‌ترین اقدام آنها که حالا یاری تندرویی مثل بولتون دارند برای کشاندن ترامپ به تقابل و تنش بیشتر با ایران است. تحلیلگران اطلاعاتی این ماجرا را نمونه بارز تاکتیک «پرچم‌ دروغین» می‌دانند. عملیات پرچم دروغین به عملیات‌هایی گفته می‌شود که توسط نهادهای نظامی، شبه نظامی، اطلاعاتی یا سیاسی به گونه‌ای انجام می‌شود که این تصور به وجود آید که گروه‌ها یا کشورهای دیگری این عملیاتها را انجام داده‌اند. یکی از بارزترین موارد این ماجرا در تاریخ هم ادعای وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق بود که جورج بوش را به عملیات حمله به عراق کشاند.

بر اساس ادعاهای مطرح شده انفجارهای صورت گرفته در چهار نفتکش عربستان،امارات و نروژ بوده است. اما مسئله جالب این است که انفجارها به نوعی بوده که هیچکس طی آن مجروح نشده و هیچ نشت نفتی حتی یک قطره هم صورت نگرفته است! به گفته کارشناسان اطلاعاتی چنین عملیاتی بدون ریخته شدن حتی یک قطره خون یا نشت یک قطره نفت بدون همکاری مالکان کشتی‌ها امکان ندارد و ممکن نیست. نکته جالب‌تر انتخاب نفتکش‌هاست. هیچکدام از این سه کشور سهمی بیشتر از ۱ درصد در ناوگان حمل و نقل نفت جهان ندارند. شانس آنکه چهار نفتکش از این سه کشور به صورت همزمان هدف حمله قرار بگیرد یک در میلیون است. پس احتمال اینکه این حملات به صورت اتفاقی به این نفتکش‌ها صورت گرفته باشد محال است. ایران به دنبال راه انداختن جنگی علیه خودش است؟ جواب این سوال هم مشخصا منفی است. اما تیم ب می‌خواهد ترامپ را به جنگی با ایران بکشاند؟ جواب این سوال قطعا مثبت است.

از سوی دیگر هم هیچ تصویر ماهواره‌ای که در زمان مورد ادعا آتش‌سوزی یا انفجاری را نشان دهند وجود ندارد و از سوی هزاران ماهواره حاضر در مدار زمین دیده نشده است!

پرونده قطور چوپان دروغ‌گو

بنیامین نتانیاهو سابقه دیرینه‌ای در ارائه اطلاعات جعلی با هدف تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی جهان علیه ایران دارد. یکی از بهترین نمونه‌هایش سخنرانی تلویزیونی او درباره ادعای فعالیت هسته‌ای مخفیانه ایران در تورقوزآباد بود! روز گذشته هم یاردن واتیکای، رئیس روابط عمومی دفتر بنیامین نتانیاهو،نخست وزیر رژیم صهیونیستی در گفت و گو با جروزالم پست فاش کرد که مقام‌های این رژیم دو ماه تلاش کردند تا جوری سخنرانی نتانیاهو را برنامه‌ریزی کنند تا ادعاهای او علیه ایران بیشترین تاثیر را بر افکار عمومی بگذارد. نتانیاهو در یکی از دیگر از عملیات‌های پرچم دروغین مدعی شد ایران یک «انبار مخفی مواد رادیواکتیو» در تورقوزآباد تهران دارد! مدتی بعد بازرسان آژانس از این محل هم بازدید کرده و پس از آن هم تعهد ایران به برجام را نوبت‌های مقطعی تائید کردند تا دروغ‌های نتانیاهو نقش بر آب شود.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده چندی پیش هم سازمان اطلاعاتی رژیم صهیونیستی به مقام‌های آمریکایی اطلاعات دروغینی داده بودند و مدعی شدند ایران قصد دارد منافع و نیروهای آمریکا را در منطقه هدف قرار دهد. همین عملیات پرچم دروغین تیم ب باعث شد تا ترامپ فریب بخورد و دستور اعزام ناوهای جنگی،جنگنده‌ها و بمب‌افکن را به منطقه بدهد.

نزدیکی بی‌سابقه عربستان و امارات با اسرائیل

نزدیکی بولتون با مقام‌های اسرائیلی ماجرایی پوشیده نیست. از مدتها پیش و پس از به قدرت گرفتن محمد بن سلمان اما گزارش‌های متعددی درباره سفرهای مخفی او به تل‌آویو و دیدارهای محرمانه او با مقام‌های رژیم صهیونیستی منتشر شده بود. نشریه میدل‌ایست مانیتور هم به تازگی در گزارش از دیدار و مذاکره مرتب یوسی کوهن،رئیس موساد با مقام‌های اماراتی داده است.

این ماجرا نشان می‌دهد که عربستان و امارات در همکاری با اسرائیل به صورت مستمر در حال تلاش علیه ایران هستند. مهمترین هدف آنها هم سوق دادن ترامپ به درگیری به ایران است. ترامپ اما از کمتر از دو هفته دیگر کارزار انتخاباتی‌اش شروع می‌شود و تنش و اختلاف با ایران چیزی نیست که او بخواهد. به همین خاطر طی روزهای گذشته ترامپ و مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا بارها به شکل‌های مختلف تقاضا و درخواست مذاکره با ایران بدون هیچ پیش‌شرطی را مطرح کرده‌اند. داستان چوپان دروغ‌گو و سرنوشت پسرک آن قصه را همه ما می‌دانیم. پسرک دروغ‌گوی این قصه هم هر چقدر بگوید گرگ آمده است با تعهد و صداقت ایران بر اساس برجام کسی در جهان نیست که ادعاها و دروغ‌هایش را باور کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری خبرآنلاین ، تاریخ انتشار: 16 خرداد 1398 ، کدخبر: 1267158 ، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین