پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۲۱۷۴
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۰
لابی‌گری تاریخی به قدمت سیاست دارد و درباره فواید و زیان‌های آن مطالب مفصلی منتشر شده است. در تمامی کشورها، گروه‌های ذی‌نفع از جمله شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ، برای کسب اهداف خود که همیشه سازگار با اهداف مردم نیست از گروه‌های لابی‌گر استفاده می‌کنند و از آنجا که شرکت‌ها و سازمان‌های یاد شده دارای منابع مالی عظیمی هستند و به مقامات تصمیم گیر دسترسی دارند، معمولا به آنچه می‌خواهند می‌رسند.

شعار سال: لابی‌گری استفاده از ابزارهای مختلف برای اعمال فشار بر دولت و قانون‌گذاران است. هدف، وادار کردن آنها به تصویب قوانین یا انجام اقدامات مورد نظر گروه‌های لابی گر است. موافقان لابی‌گری این فرآیند را مفید می‌دانند، زیرا معتقدند گروه‌های لابی گر آنچه قانون‌گذاران و مقامات دولتی برای تصمیم‌گیری درست نیاز دارند در اختیارشان قرار می‌دهند. گروه‌های لابی گر معمولا با صرف هزینه‌های عظیم، تحقیقات مورد نیاز برای اثبات ضرورت تصویب یک قانون، به تعویق افتادن اجرای یک قانون یا انجام یک اقدام از سوی دولت یا مقامات ایالتی را انجام می‌دهند و نتیجه تحقیقات را در اختیار کنگره یا دولت قرار می‌دهند. آنها همچنین باید اقدامات بسیار زمانبری برای سوق دادن قانون‌گذاران و مقامات دولتی به سمت هدف مورد نظر خود انجام دهند.اما به باور مخالفان لابی‌گری، این فرآیند همواره به سود صاحبان قدرت و ثروت بوده، زیرا آنها هستند که توانایی هزینه کردن را دارند. آمار و ارقام نیز این ادعا را تصدیق می‌کند. معمولا گروه‌های لابی‌گر که طرفدار منافع مردم، محیط زیست و.. هستند، توانایی‌های مالی و تخصصی را برای پیشبرد اهداف خود ندارند. در مطالب حاضر به دیدگاه‌های موافق و مخالف لابی‌گری، فرآیند لابی‌گری، انتقادهایی که به آن شده و لزوم اصلاح قوانین لابی‌گری اشاره شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 13 خرداد 98، شماره: 3532375


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین