پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۲۱۹۴
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳
پارک علم و فناوری گیلان به عنوان یکی از مهمترین ساختار‌های مؤثر در اقتصاد دانش بنیان، محیطی مناسب برای استقرار، رشد، مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان را فراهم آورده است.

شعارسال: پارک علم و فناوری گیلان به عنوان یکی از مهمترین ساختار‌های مؤثر در اقتصاد دانش بنیان، محیطی مناسب برای استقرار، رشد، مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان را فراهم آورده است.

 تحقیقات علمی به عنوان یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین راه‌های رسیدن به کشف منابع و راهکار‌های جدید برای پاسخگویی به مسائل و مشکلات، نیاز‌ها و خواسته‌های انسان و جامعه محسوب می‌شود.

در راستای دستیابی به اهداف توسعه کشور، نقش دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در ایجاد نهاد‌های اجتماعی که در تعامل با اینگونه مراکز هستند، بسیار اثرگذار می‌باشد. بنابراین توسعه، گسترش و حمایت همه جانبة سیاست گذاران و مسئولان در زمینه ایجاد پارک‌ها و مراکز رشد علم و فناوری علاوه بر اتخاذ شیوه‌های نوین مدیریتی باید تمام بستر‌ها را نیز جهت دستیابی به اهداف مزبور فراهم کنند. بدیهی است، حذف شکاف‌های موجود بین دانشگاه‌ها و سایر بخش‌ها مانند صنعت، کشاورزی، بهداشت و ... همچنین روند انتقال فناوری و دانش از طریق اینگونه مراکز تسهیل خواهد شد.

پارک‌های علم و فناوری به عنوان واحد‌های تحقیق و توسعه، می‌توانند خیلی از مشکلات موجود را از بین برده و به بهبود وضعیت بپردازند. با نگاه اجمالی بر فعالیت برخی از این واحدها، می‌توان پی برد که به چه نحوی از این واحد بهره گیری شده است.

یکی از واحد‌های پارک علم و فناوری در استان مازندران دایر است که در این گزارش به فعالیت‌های مهم و عمده این واحد می‌پردازیم.

پارک علم و فناوری گیلان مجموعه‌ای تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که به عنوان یکی از مهمترین ساختار‌های مؤثر در اقتصاد دانش بنیان، محیطی مناسب برای استقرار، رشد، توسعه و شکوفایی مؤسسات و شرکت‌های دانش بنیان را فراهم می‌آورد و شرکت‌هایی فناور مستقر در آن در تعامل سازنده با دانشگاه‌ها و سایر مؤسسات پژوهشی و فناوری به فعالیت‌های فنّاورانه می‌پردازند.

علی باستی، رئیس پارک علم و فناوری گیلان می‌گوید: این پارک یکی از قدیمی ترین پارک‌های علم و فناوری در کشور است که بالغ بر ۳۰۰ واحد فناور هسته در مرکز رشد این پارک وجود دارد.

باستی می‌افزاید: پارک علم و فناوری گیلان مجری برگزاری نمایشگاه فن بازار سالانه کشور است در دی ماه سال گذشته ۱۹ نمایشگاه فن بازار گذشته با کمک معاونت علمی و فناور‌ی ریاست جمهوری برگزار شد.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان معتقد است در این نمایشگاه دستاورد‌های دانشگاه‌ها، مجموعه وزارت علوم و شرکت‌های دانش بنیان زیر مجموعه این سازمان حضور داشتند که با، بازرخورد روبه رو شدیم.

وی می‌گوید: وظیفه پارک علم و فناوری گیلان ترویج کار آفرینی، توسعه کسب و کار بر مبنای دانش، به همین خاطر سال گذشته برنامه‌ای در سراسر شهرستان‌های گیلان با کمک فرمانداری برگزار شد عنوان این برنامه بود «رویداد دانایی تا دارایی» در ۶ شهرستان به صورت گسترده برگزار کردیم هر کدوم از این رویداد‌ها در چهار هفته بر پا شد، در این ویداد برای فارغ التحصیلان دانشجویان علاقمندان به کسب و کار کارگاه‌های آموزشی برگزار کردیم.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان معتقد است در کنار این برنامه‌های انجام شده راه اندازی طرح جامعه ۳۰ هکتاری پارک علم و فناوری گیلان را کلید زده شد در این پارک مراکز رشد، موسسات، شتاب دهنده ها، صندوق‌های سرمایه گذار برای راه اندازی کسب کار قرار دارند.


باستی می‌افزاید: طرح جامعه ۳۰ هکتاری با ساخت اولین ساختمان مرکز رشد آغاز شد و مجوز راه اندازی ۵ شرکت در این فضا گرفته ایم.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان می‌گوید: تعداد از شهرستان‌های استان مجوز راه اندازی فعالیت مرکز رشد را نداشتند که با برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای فارغ التحصیلان توانستیم مجوز مراکز رشد را بگیریم.

وی می‌افزاید: هم اکنون در حال راه اندازی مرکز رشد مشترک بین پارک علم و فناوری گیلان و دانشگاه آزاد لاهیجان هستیم با توجه به اینکه در شهر لاهیجان فارغ التحصیلان و دانشجویان زیادی فعالیت دارند واین موضوع برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است.

باستی می‌افزاید: یکسری از بخش‌های پارک علم و فناوری مربوط به فعالیت شرکت‌های دانش بنیان است که این شرکت‌ها ایده و محصول داشتند، اما فضا کسب و کار را برای آن‌ها وجود نداشت. با سفری که معاون فناوری رئیس جمهور به گیلان داشت با کمکی که از او توانستیم تعدادی سوله در اختیار این شرکت‌های قرار دهیم.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان می‌گوید: طی مذاکراتی که با ادارات دولتی داشتیم قرار شد از ظرفیت خالی سوله‌های این ارکان‌ها و امکانات آن‌ها جهت راه اندازی کسب و کار استفاده کنیم.

وی معتقد است صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی گیلان به منظور رشد و توسعه اکوسیستم استارتاپ ما راه اندازی می‌شود و همچنین در حال راه اندازی اولین مرکز نوآوری صنایع خلاق و نوآوری گیلان هستیم و به بحث صنایع خلاق و فناوری نرم اشاره می‌کند.


رئیس پارک علم و فناوری گیلان با اشاره به صنایع خلاق و فناوری نرم می‌افزاید: این صنایع می‌تواند شامل تولید محتوا، تولید بازی‌های کامپیوتری، کردشگری و ... باشد.

باستی در ادامه با اشاره اثرات تحریم بر روی دانش کشور می‌افزاید: دانش، جریانی است که قابل تحریم نیست، ظرفیت‌های خوبی در کشور داریم هرچند تحریم‌ها در انتقال فناوری مشکلاتی را ایجا می‌کند، اما با استفاده از ظرفیت‌های موجود می‌تواند باعث پیشرفت کشور شود اهمیتی که به تولید داخل داده می‌شود اتفاقات خوبی برای شرکت‌های فناور ما محصولاتشان داشته است دوران گذشته کمتر شاهد این موضوع بوده ایم، یکی از مزایای تحریم، تقویت تولیدکنندگان داخلی شده است.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار : 16 خرداد 98، کد خبر:768546 ،www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین