پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۱۲۲۹۷
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۲
رئیس دانشگاه خواجه‌نصیر با بیان اینکه نباید مباحث فرهنگی در دانشگاه‌ها را حراستی و امنیتی کنیم، خاطر نشان کرد: برخی توقع دارند وظیفه حراست این است که باید در حوزه مباحث فرهنگی دانشگاه‌ها وارد و آن را ساماندهی کند در حالی که با بگیر و ببند نمی‌توان مسائل فرهنگ در دانشگاه‌ها را حل کرد.

شعارسال: رئیس دانشگاه خواجه‌نصیر با بیان اینکه نباید مباحث فرهنگی در دانشگاه‌ها را حراستی و امنیتی کنیم، خاطر نشان کرد: برخی توقع دارند وظیفه حراست این است که باید در حوزه مباحث فرهنگی دانشگاه‌ها وارد و آن را ساماندهی کند در حالی که با بگیر و ببند نمی‌توان مسائل فرهنگ در دانشگاه‌ها را حل کرد.

دکتر علی خاکی صدیق  ضمن بیان این مطلب نقش اساتید و اعضای هیأت علمی در تقویت روحیه خودباوری و تقویت فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها را بسیار مؤثر عنوان کرد و گفت: ما یکسری فعالیت‌هایی در دانشگاه‌ها در حوزه مسائل فرهنگی به صورت اداری انجام می‌دهیم. در واقع این فعالیت‌ها به صورت مختلف نظیر آئین‌نامه، دستورالعمل و شیوه نامه در قالب کانون‌های فرهنگی، تشکل‌های دانشجویی، مراسم‌های مذهبی با متولی نهاد نمایندگی رهبری و… در قالب فعالیت‌های فرهنگی به صورت مرتب اجرایی می‌شود. اما به نظر من نقش تک تک اعضای هیأت علمی در حوزه توسعه و تأثیرگذاری فعالیت‌های فرهنگی بسیار مهم‌تر است.

وی در ادامه تصریح کرد: اعضای هیأت علمی در رونق فعالیت‌های فرهنگی و به خصوص تقویت روحیه خودباوری در دانشگاه‌ها نقشی بسیار مهم‌تر می‌توانند ایفا و امید به آینده را تقویت کنند اما این مشارکت باید از سوی همه اساتید اتفاق بیفتد و به فرد خاصی محدود نمی‌شود و همه باید در حوزه‌های فرهنگی مشارکت داشته باشند.

رئیس دانشگاه خواجه‌نصیر همچنین خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیشتر افراد حضور در فعالیت‌های فرهنگی را به مؤسسات و نهادهای سازمانی حواله می‌دهند در حالی که فرهنگ یک فعالیت عمومی است و تمامی تک تک اعضای علمی باید در این زمینه دغدغه داشته باشند.

نباید مباحث فرهنگی در دانشگاه‌ها را حراستی و امنیتی کنیم

دکتر خاکی صدیق با بیان اینکه نباید مباحث فرهنگی در دانشگاه‌ها را حراستی و امنیتی کنیم، گفت: با بگیر و ببند و برخوردهای امنیتی نمی‌توان مسائل فرهنگ در دانشگاه‌ها را حل و در حوزه فرهنگی دانشگاه‌ها فعالیت کرد. در واقع فعالیت فرهنگی موضوعی است که هر فردی به خصوص اعضای هیأت علمی باید از خود شروع کنند و در این عرصه مشارکت داشته باشند.

به گفته وی، در خصوص برخورد حراستی در امور فرهنگی دانشگاه‌ها اگر موضوعی نظیر حجاب را مطرح می‌کنیم ما برای رعایت این موضوع در دانشگاه‌ها یکسری مقررات داریم که موظف به رعایت آن هستیم اما فراتر از آن اگر بخواهیم نظرات خود در این حوزه را از طریق حراست در دانشگاه اعمال کنیم، این درست نیست. در حال حاضر برخی چنین توقعی دارند و فکر می‌کنند که وظیفه حراست است که در حوزه مباحث فرهنگی دانشگاه‌ها وارد و آن را ساماندهی کنند در حالی که به نظر من این توقع درست نیست چرا که حراست شرح و وظایف مشخص و قانونی دارد که باید آن را انجام دهند و فراتر از آن نمی‌تواند کاری را انجام دهد.

رئیس دانشگاه خواجه‌نصیر با بیان اینکه حضور در فعالیت‌های فرهنگی باید به صورت خودجوش اتفاق بیفتد، گفت: مسئله فرهنگ در دانشگاه‌ها را اگر به معنی خودباوری اخلاق حرفه‌ای و امید به آینده تعریف کنیم این امر جز با مشارکت همه اعضای هیأت علمی به خصوص افرادی دغدغه‌مند امکان‌پذیر نیست و نهادهای فرهنگی موجود در دانشگاه‌ها وظایف خود را در این زمینه به خوبی انجام می‌دهند. اما حضور صرف این نهادها در مباحث فرهنگی کافی نیست. باید در کنار این نهادها اعضای هیأت علمی نیز ورود پیدا کنند تا بتوانند این موضوع را تقویت کنند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار:17 خرداد 1398 ، کدخبر:98031205599 ،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین