سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۲۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۷
تلویزیون باید دست به کار شود و هرچه زودتر تمهیدات ویژه‌ای را برای برنامه‌سازان درنظر بگیرد تا آنقدر مهمانان تلویزیونی برای تلویزیون "نرخ" تعیین نکنند و دستمزدهای نجومی برای چند دقیقه حضور در یک برنامه رد و بدل نشود.

شعار سال: یکی از موضوعاتی که تلویزیون باید بعد از ضابطه‌مند کردن حضور سلبریتی‌ها به عنوان مجری، ورود جدی داشته باشد، حضور مهمانان تلویزیونی است. اولاً مهمانانی در برنامه‌های تلویزیونی حضور پیدا نکنند که بعدها شائبه‌‌هایی ایجاد شود. مصداق بارز آن زوج فضای مجازی برنامه «هزار راه نرفته» و حتی دیگر برنامه‌ها که بارها اتفاق افتاده است. ثانیاً چه لزومی دارد برای یک برنامه مناسبتی، جُنگ و حتی تاکشو یک بازیگر، فوتبالیست و یا کارشناس دعوت شود و دستمزد ده تا بیست میلیون‌ تومانی دریافت کند.



حتماً قاب تلویزیون به چهره‌تر شدن آن چهره کمک بیشتری می‌کند و اینجا کسانی به عنوان واسطه حضور دارند که به محض تماس تلفنی با آن بازیگر به عنوان مدیر برنامه یا اصطلاحاً واسطه‌، رقم‌های بالایی را برای چند دقیقه مهمانی تلویزیونی پیشنهاد می‌دهند. تهیه‌کنندگان و اسپانسرها هم برای مطرح کردن برنامه، تبلیغ یا آگهی خودشان حتماً نیازمند حضور این چهره‌ها هستند. برای همین ساده‌ترین و پیش‌پاافتاده‌ترین جنگ‌های شبانه تلویزیونی هم در صورتی می‌توانند این چهره‌ها را برای برنامه‌های خودشان داشته باشند که اسپانسری، حمایت‌شان کند.

پول هم نباشد، چهره‌های شناخته شده یا می‌گویند سَرِ کارند و یا دغدغه دیگری را برای نیامدن مطرح می‌کنند. البته برخی از هنرمندان هم به خاطر دوست داشتن مخاطب تلویزیون، در ازای مبالغ پایین و حتی هدیه‌های دیگری غیر از پول می‌پذیرند مهمان تلویزیون بشوند. خوشبختانه امروز برخی از شبکه‌ها پیش‌قدم شدند و طرح حضور مردم معمولی و مهمان‌های کمتر شناخته شده را اجرا می‌کنند. چون قطعاً حضور مهمان‌های معمولی هرچه قدر هم که باشد به پای چهره‌های شناخته شده نمی‌رسد.


با این تفاسیر مشخص می‌شود که بازیگران وقتی جلوی دوربین سریال یا فیلم سینمایی نیستند و یا به قولی بیشتر مهمانی‌های تلویزیونی و یا تبلیغاتی را می‌پذیرند چون دستمزد مهمان شدن بیش از بازیگری برایشان مقرون به صرفه است. در این بیشتر تهیه‌کنندگان تاکشوها و برنامه‌های مناسبتی قبول دارند که چنین مبالغی رد و بدل می‌شود اما ناگزیرند چون اولاً اسپانسرها اصرار دارند در این صورت سرمایه‌گذاری می‌کنند و از طرفی دیگر معتقدند برنامه‌شان این‌گونه در کانون توجهات قرار می‌گیرد. اما واقعاً برنامه‌سازی بر مبنای سلبریتی‌محوری جلو می‌رود و می‌تواند در جامعه تأثیرگذار باشد؟

امروز کدام برنامه با این سبک و سیاق توانسته ماندگار بماند؟ و چقدر این هنرمند مطلب دارد که گاهی اوقات هم همزمان به چند شبکه تلویزیونی می‌رود و مهمان می‌شود. آیا شایسته نیست ما به جای پرداخت این دستمزدهای هنگفت، به کارشناسان‌، صاحب‌نظران و تحلیل‌گران برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی دستمزد پرداخت کنیم که محتوای غنی در اختیار مخاطب قرار می‌دهند ولی بیش از توجه به این اساتید و کارشناسان، چهره‌ها بیشتر مورد حمایت و پشتیبانی مالی قرار می‌گیرند. چهره‌هایی که به واسطه بازی در فیلم و سریال یا بازی در فلان تیم فوتبالی شناخته شدند و چه محتوا و دانشی می‌توانند در اختیار مخاطب قرار دهند که تلویزیون حاضر است بهای سنگینی برای دعوت او به تلویزیون پرداخت کند؟


چند روز گذشته برخی از رسانه‌ها در کنار پرداختن به ضیافت‌های تلویزیونی و دستمزدهای آن‌چنانی برخی از بازیگران و فوتبالیست‌ها،‌ نام برنامه «شوتبال»- شبکه نسیم را آوردند که بشار رسن بازیکن پرسپولیس، هُمام طارق بازیکن استقبال، علی علیپور بازیکن پرسپولیس، گادوین منشا بازیکن استقلال و... هرکدام برای اینکه در مسابقه «شوتبال» شرکت کنند؛ نفری 10 میلیون تومان دستمزد گرفته‌اند. مقداد مومن‌نژاد تهیه‌کننده این برنامه این دستمزدها را تکذیب کرد و گفت: چنین دستمزدهایی صحت ندارد؛ چرا که اصلاً چنین بودجه‌ای را نداریم و نمی‌توانیم پرداخت کنیم. ما به مهمانان‌مان چه فوتبالیست و بازیگر و چه مردمی که به عنوان شرکت‌کننده در برنامه حضور دارند کارت هدیه می‌دهیم. تا به امروز هم بالاترین کارت هدیه‌ای که عمدتاً به بازیگران داده شده،‌ 5 میلیون تومان بوده است. حتی ما به چند بازیکن فوتبال شاخص، یک میلیون تومان هم کارت هدیه‌ داده‌ایم.

وی افزود: به هر حال مهمان برنامه ما یک روز کامل وقت می‌گذارد و مسابقه می‌دهد؛ حتماً بایستی کارت هدیه‌ای برای او درنظر بگیریم. اما هیچ‌وقت از طرف مقابل(مهمان برنامه) مبلغی پیشنهاد نشده که آیا ما بپذیریم یا خیر؟ بودجه عجیب و غریبی نداریم که مبالغ عجیب و غریب هم پرداخت کنیم. دعوت‌کنندگان «شوتبال» هم می‌دانند چه کسانی را دعوت کنند چنین دستمزدهایی پرداخت نشود. چون نمی‌توانیم دستمزدهای نجومی بدهیم و مهمانان ما هم می‌دانند به کدام برنامه می‌روند و چقدر بودجه دارد.


تهیه‌کننده برنامه «شوتبال» در پاسخ به شبهه‌ای که برای حضور بیرانوند دروازه‌بان پرسپولیس در این برنامه مطرح شده که گویا دستمزد 50 میلیون تومانی پیشنهاد داده و از آنجایی که برنامه توانایی پرداخت چنین مبلغی را نداشته نهایتاً به برنامه نیامده است، خاطرنشان کرد: اصلاً این طور نیست ما با بیرانوند برای حضور در برنامه صحبت کردیم ولی به جهت مشغله‌های او در بازی‌های لیگ نتوانست به «شوتبال» بیاید و اصلاً به بحث دستمزد و این حرف‌ها نرسید. حتی شجاع خلیل‌زاده هم صحبت کردیم او هم درگیر بازی‌های لیگ بود و ربطی به این مبالغ ندارد.

لازم است حتماً تلویزیون برای برنامه‌های خود سقفی را درنظر بگیرد تا مهمانان تلویزیونی هم از این فرصت و شرایط سوء استفاده نکنند و هم بیش از چهره، ‌تهیه‌کنندگان، نویسندگان و مجریان طرح به ابعاد دیگر برنامه‌سازی برای جذب مخاطب توجه داشته باشند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 10 خرداد 98، کد مطلب: 2022552: www.tasnimnews.com



اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین