پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۲۵۸۰
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳
دور آخر سفرهای پرشمار بهاری درحالی دیروز به پایان رسید که باز هم جاده‌های شمال کشور شاهد ترافیک‌های سنگین چندین ساعته بود. با این‌همه، برخی شواهد نیز خبر از اقبال مردم به مقاصد غربی کشور می‌داد؛ مقاصدی که اگرچه پیش از این نیز در لیست بسته‌های سفر آژانس‌های گردشگری وجود داشتند، اما امسال در میان مردمی که سفرهای انفرادی را ترجیح می‌دادند نیز به‌عنوان مقاصدی غیرسنتی و مقاصد جدید، نسبتا با توجه بیشتری روبه‌رو‌ شد.

شعار سالبه باور کارشناسان، اگرچه بیشتر سفرها به مقاصد غربی کشور از استان‌ها و مناطق همجوار آنها بوده و مبادی دورتر همچنان آشنایی لازم را با این استان‌ها ندارند، اما این مقاصد با توجه به آب و هوای ایده‌آل در روزهای پایانی بهار از گردشگران بیشتری پذیرایی کردند.

تلاش دولتی برای توسعه

اما ولی‌الله تیموری، معاون گردشگری کشور، این اقبال سفرها نسبت به محور غربی کشور را از نتایج اقدامات سازمان متبوعش می‌دانند: «از ۹ماه قبل درباره محور گردشگری غرب کشور با راه‌اندازی قطار گردشگری و همچنین برنامه‌ریزی‌های مشترک با نهاد ژاپنی جایکا، در ۹ استان غربی اقداماتی انجام داده‌ایم و همین امر توجه‌ها را بیش از پیش به این منطقه جلب کرده است.» به باور وی، این محور هنوز در مرحله توسعه است و به بلوغ نرسیده. تیموری در پاسخ به برخی انتقادات از نحوه خدمات گردشگری، به ویژه در حوزه اقامت، به خبرنگار ما می‌گوید: «بی‌شک اشکالاتی وجود دارد که به تدریج باید مرتفع شود. در گام نخست ما باید مردم را به این مقاصد دعوت کنیم و پس از آن کم‌کم به آموزش میزبانان بومی بپردازیم

به گفته معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور، در مرحله توسعه بازار همین معرفی خدمات اهمیت پیدا می‌کند: «باید به مردم نشان دهیم به غیر از شمال مقاصد دیگری هم برای سفر وجود دارند. به این ترتیب مردم بیشتر به این مقاصد سفر می‌کنند و جریان سفر به آنها، باثبات‌تر می‌شود.» تیموری معتقد است با توجه به جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، قومی و فرهنگی این محور، این مقاصد پتانسیل جذب بیشتر گردشگر را دارند و به این ترتیب مقاصد جدیدی شکل خواهند گرفت. او البته یادآور می‌شود که نهادهای مرتبط در امر گردشگری در این محور، نشست‌هایی را برای هماهنگی بیشتر برگزار می‌کنند تا به تدریج خدمات‌رسانی و بازاریابی در این بخش بهبود یابد. معاون گردشگری باور دارد که تا به حال این مقاصد و سفر به آنها نه اولویت مسوولان بوده و نه اولویت مردم اما حالا این اتفاق گام به گام در حال رخ دادن است. او البته بر نقش آژانس‌های گردشگری و بخش خصوصی نیز تاکید می‌کند و می‌گوید که از آژانس‌ها نیز برای تعریف تور در محور موردبحث دعوت شده است.

این جریان، جدید نیست

کردستان، آذربایجان غربی، همدان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، چهارمحال‌وبختیاری، آذربایجان شرقی و کهکیلویه و بویراحمد، ۹استانی هستند که درخصوص توسعه به‌عنوان مقاصدی برای گردشگران داخلی و بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته‌اند. البته در تعطیلات اخیر، تنها برخی از این استان‌ها از جمله کردستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری و لرستان تعداد بیشتری از گردشگران را به خود جلب کردند. با این همه، برخی از برگزارکنندگان تورهای داخلی بر این باورند که سفر به این مناطق با تورهای گردشگری چیز جدیدی نیست و پیش از این نیز هر سال و در تعطیلات خردادماه، به فراخور تعداد روزهای تعطیلات، انجام می‌شده است. سهند عقدایی، یکی از مدیران آژانس‌های طبیعت‌گردی، در این خصوص به خبرنگار ما می‌گوید: «در این ایام از سال، معمولا تقاضا برای ییلاقات کوهستانی وجود دارد و ما هم امسال به روال همیشه تورهایی را برای آبشارهای لرستان و دامنه‌های زاگرس و... تعریف کرده بودیم.» به باور وی، اقدامات اخیر سازمان میراث فرهنگی تاثیر خاصی دست کم در فعالیت تورها و تقاضای آنها نداشته است. عقدایی البته خاطرنشان می‌کند که از آژانس‌ وی به‌صورت مشخص برای تعریف بسته‌های سفر برای غرب کشور درخواستی از سوی سازمان میراث فرهنگی نشده است.

هجوم گردشگران داخلی به برخی مقاصد سنتی، حالا سال‌ها است که به چالش اصلی در تعطیلاتی نظیر تعطیلات خردادماه تبدیل شده؛ امری که نه تنها لزوم ساماندهی و توزیع تعطیلات را یادآوری می‌کند، بلکه به اهمیت توزیع مکانی سفر نیز اشاره دارد. با این همه بسیاری از مردم هنوز با مقاصد دیگری نظیر مقاصد غربی کشور آشنایی ندارند و گمان می‌کنند آن خدماتی را که انتظار دارند، نمی‌توانند در این مقاصد دریافت کنند؛ موضوعی که البته دور از ذهن نیست. برخی شواهد از چالش‌های عمده در امر خدمت‌رسانی به گردشگران در مقاصد جدید از جمله ۹ استان مورد اشاره در غرب کشور حکایت دارند. نبود زیرساخت‌های اقامتی کافی، نبود خدمات خوراکی و بهداشتی مناسب، نبود نیروی آموزش‌دیده برای پذیرایی از گردشگران و... تنها بخشی از این چالش‌ها هستند. اگرچه مسوولان بر این باورند که تنها با جریان سفر گردشگران به این مقاصد می‌توان به تدریج این چالش‌ها را شناسایی و آنها را رفع کرد، اما کارشناسان تاکید می‌کنند چنانچه این دو موضوع به‌صورت همزمان با هم دنبال نشوند، امکان آن وجود دارد که گردشگران از یک مقصد گریزان شوند و حتی تبلیغات منفی را نیز به همراه داشته باشد. به نظر می‌رسد تلاش برای توسعه محور گردشگری غرب باید سرعت بیشتری بگیرد و در این امر، حرکت بخش دولتی و خصوصی استان‌ها در کنار هم بیشتر اهمیت پیدا می‌کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 18خرداد 98، کد خبر: 3533582، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین