پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۱۲۶۴۴
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷
یک کارشناس بازار پول و سرمایه گفت: امسال سال «رونق تولید» نام گرفته و طبیعتا بیشترین تسهیلات بانکی باید به بخش‌های تولیدی نظیر صنعت و معدن و کشاورزی اختصاص یابد در حالی که اینگونه نبوده و بخش خدمات بیشترین تسهیلات را دریافت کرده است.
شعارسال: بر اساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی در فروردین ماه امسال تعداد ۱۸۸ هزار و ۶۵۰ فقره تسهیلات به بخش‌های اقتصادی پرداخت شده است. همچنین کل تسهیلات پرداختی به بخش‌های اقتصادی در فروردین ماه سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۳۴ هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته بیش از ۳۲ درصد افزایش داشته است.

بر همین اساس، بیشترین میزان تسهیلات پرداختی در فروردین امسال در بخش خدمات بوده است، به طوری که بانک‌ها و موسسات اعتباری ۱۵.۲ هزار میلیارد تومان معادل ۴۴.۷ درصد از کل تسهیلات خود را به این بخش اختصاص داده‌اند و بخش صنعت و معدن نیز با ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافتی ۳۰ درصد از کل تسهیلات پرداختی توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری را به خود اختصاص داده است.

آمار و ارقام ارائه شده از اینرو حائز اهمیت است که بخش خدمات همچنان صدرنشین دریافت تسهیلات بانکی است در حالی که این مسئله در کشورهای پیشرفته بالعکس بوده و بیشترین تسهیلات را در این کشورها بخش تولید که موتور محرکه اقتصاد است دریافت می‌کند، اما چرا بخش تولید در بخش تسهیلات همچنان مهجور مانده است؟

در همین ارتباط محمدمهدی رییس‌زاده، کارشناس بازار پول و سرمایه درباره میزان وام های پرداخت شده به بخش های مختلف اقتصادی در کشور به خبرنگار اقتصاد۲۴ گفت: بانک مرکزی به صورت کلی همواره آماری را منتشر می‌کند که بیانگر میزان پرداخت تسهیلات بانکی به بخش‌های اقتصادی است. امسال سال «رونق تولید» نام گرفته و طبیعتا باید بیشترین تسهیلات به بخش‌های تولیدی نظیر صنعت و معدن و کشاورزی اختصاص یابد در حالی که اینگونه نبوده و بخش خدمات بیشترین تسهیلات را دریافت کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تسهیلات بانکی به بخش‌های اقتصادی در این گزارش، راضی کننده بوده است یا خیر؟ عنوان کرد: در کشور ما اشتغال در صنایع کوچک متوقف شده و هیچ رونقی در آن مشاهده نمی‌شود این در حالی که ما در سال رونق تولید قرار داریم.

رییس زاده در پاسخ به این سوال چرا که گرایش بانک ها در ارائه تسهیلات در کشور، به جای بخش تولید به بخش خدمات معطوف شده است؟ بیان کرد: به دلیل شرایط نابسامان و وخیم اقتصادی که حوزه تولید نیز درگیر آن است و مشکلاتی که برای بخش تولید در بازگردان وام‌ها به وجود آمده و در نتیجه آن معوقات بانکی شکل گرفته است، این علاقه‌مندی در سیستم بانکی وجود ندارد. از سوی دیگر با کاهش ارزش پولی ملی به خصوص در یک سال اخیر، مشکلات بسیاری در زمینه تامین سرمایه در گردش در بخش تولید به وجود آمده است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: با توجه به آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی، بخش کشاورزی یکی از پایین ترین رده‌ها در بین بخش های اقتصادی در زمینه دریافت تسهیلات بشمار می‌آید در حالی که باید به این بخش توجه ویژه ای داشت چرا که از بخش‌های زیرساختی و اساسی در کشور محسوب می شود. بخش کشاورزی ما از نظر خصوصی بودن در اولویت اول قرار دارد. همچنین بسیاری از تولیدات بخش کشاورزی، مواد اولیه بسیاری از بخش‌های صنعت را شامل می شود.

وی افزود: به طور مثال اگر تولید پنبه در کشور افزایش یابد کمکی بزرگی به رونق صنعت نساجی کشور ما است در غیر این صورت مجبور به واردات می شویم و به دنبال آن مشکلات بسیاری گریبانگیر ما خواهد بود.

رئیس زاده در ادامه با بیان اینکه بخش کشاورزی در کشور بخش مظلومی است، تصریح کرد: امروز کشاورزان ما در زمین خورد شده کار می‌کنند که خود یک مشکل ساختاری به‌شمار می‌آید. از زمانی که در کشور اصلاحات ارضی شکل گرفت و زمین های بزرگ تقسیم و مالکان متعدد پیدا کردند، بنیه مالی کشاورزان نیز تضعیف شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد۲۴، تاریخ انتشار: 19 خرداد 1398 ، کدخبر: 98930 ، www.eghtesaad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین