پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۲۸۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱
تپه باستان چغاگاوانه اسلام آباد غرب هم داستان های خودش را دارد. یک روز به بهانه وجود علف های هرز و نبود بودجه، تپه را به اتش می کشند و روزی دیگر، طرح روگذر تقاطع غیر همسطح را با وجود نارضایتی اقشار مختلف کلید می زنند.خودشان هم سردرگم هستند و صدای اقشار گوناگون مردم را هم دراورده اند. مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه از شهردار اسلام آباد غرب خواست با توجه به این که عرصه و حریم تپه 8 هزار ساله چغاگاوانه در سال 67 در موقعیت اضطراری جنگ تعیین شده، پیش از هر گونه اقدام عمرانی کارشناسان پژوهشکده باستان‌شناسی در محل حضور یابند و گمانه‌زنی و مطالعات لازم را انجام دهند و ... . داستان پیگیری برای حل مشکلات تپه باستانی چغاگاوانه همانند اسم جهانی اش، از شهر بیرون رفته و در سطخ استان و ملی ، مطرح شده است.

شعارسال: خبرهای رسیده حاکی از آن است که دیشب در بخشی از تپه باستانی چغاگاوانه در محدوده میدان امام خمینی(ره) آتش سوزی رخ داده است. تپه باستانی که این روز‌ها آبستن حوادث گوناگون است.حوادثی که بدلیل عدم درک جایگاه واقعی تپه، وجود تضارب آرا و نگاه به مسئله صرفا از دیدگاه خاص و کم توجهی به جامع تگری منجرذ به افزایش هم فهمی ها ، کمبود امکانات و بودجه در اختیار برای حفاظت از تپه رخ داده و می دهد.

دست به دامن استاندار شدن مردم و کارشناسان، برای حفط چغاگاوانه + از داستان آتش در تپه باستانی و تقاطع غیر همسطح روگذر

تابستان که می آید آتش سوزی هم زیاد می شود ، افزایش این آتش سوزی ها که امسال به دلیل بارندگی های مطلوب سبب رویش پوشش گیاهی و علف های هرز فراوانی شده ، آمادگی آتش نشانی و گوش به زنگ بودن این سازمان را در جهت خاموش کردن سریع و مهار آتش در مناطق مختلف شهر اسلام آباد غرب می طلبد . چند روز پیش آتش سوزی تپه ی چغاگاوانه سبب شد ، دودی سیاه سراسر شهر اسلام آباد غرب را فراگیرد و آتش سوزی علف های هرز اطراف این تپه تاریخی سبب به خطر افتادان مغازه های مغازه داران اطراف این تپه شد که اقدام به موقع آتش نشانی باعث شد خیلی زود این آتش سوزی مهار شود ، اما نکته ای که باید به آن توجه داشت و همگان نیز با آن هم عقیده هستند لزوم زیباسازی و توجه بیشتر به این تپه تاریخی جهت جلوگیری از وقوع حوادث مشابه است .

شهرداری اسلام آباد غرب قصد دارد تا پل روگذری را از محدوده تپه 8 هزار ساله چغاگاوانه عبور دهد. این امر که با مخالفت کسبه و برخی کارشناسان حوزه‌های مختلف از جمله میراث فرهنگی رو به‌روست فاقد تأییده کمیسیون ماده 5 و طرح اتاف (پیوست فرهنگی- اجتماعی) همچنین رضایت و تأییده سازمان میراث فرهنگی و شورای عالی معماری و شهرسازی است.

مخالین این طرح می گویند که طول خیابان طالقانی و شهید چمران در محور احداث پروژه مناسب نیست و همین امر باعث می‌شود که خود به خود ورودی و خروجی این روگذر دارای ترافیک شود، این در حالی است که در میدان فعلی دارای «راه در رو» هست و برای همین هرگز شاهد ترافیک سنگین در سطح شهرستان نیستیم. از سوی دیگر احداث این روگذر ورودی قدیمی و اصلی بازار شهر (جنوب به شمال) را مسدود می‌کند و همین امر باعث می‌شود که ترافیک خطی این شهرستان، منطقه‌ای و چند نقطه شود که مدیریت آن را دشوار خواهد کرد.

دست به دامن استاندار شدن مردم و کارشناسان، برای حفط چغاگاوانه + از داستان آتش در تپه باستانی و تقاطع غیر همسطح روگذر

از سویی در 10 خرداد 98 و در پاسخ به نامه 8288/128/972 شهرداری در خصوص احداث پل روگذر در مجاورت تپه تاریخی چغاگاوانه مرکز شهر اسلام آباد غرب، امید قادری مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه بر اساس نظر کارشناسان باستان شناس به علی حمیدی تبار شهردار اسلام آباد غرب تأکید کرده است که هرچند محل احداث پل با فاصله اندک در خارج از عرضه فعلی این اثر است اما در زمان تصویب نقشه عرصه و حریم این تپه در سال ۱۳۶۷ به صورت اضطراری و بدون گمانه‌زنی‌های لازم اقدام به تهیه نقشه مذکور شده است.

دست به دامن استاندار شدن مردم و کارشناسان، برای حفط چغاگاوانه + از داستان آتش در تپه باستانی و تقاطع غیر همسطح روگذر

او در این نامه به گزارش صفحه 6 مشاور طرح شهرداری (مهندسین آرشکو) استناد می‌کند که در عمق ۴ الی ۵ متر به بقایای ساختمانی و استخوان اشاره کرده است. از این رو مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه احتمال گسترده بودن عرصه بیشتر از محدوده مشخص شده فعلی در نقشه مورد استناد به مورخ ۱۴ آبان ۶۸ به امضای دکتر محمدحسن محبی معاون حفظ و احیای وقت سازمان میراث فرهنگی را متصور شده و افزوده است: تاکنون در این محدوده مطالعات باستان شناسی صورت نگرفته است بنابراین لازم است قبل از اجرای پروژه مطالعات و بررسی علمی در قالب برنامه گمانه‌زنی با هماهنگی پژوهشکده باستان‌شناسی جهت جلوگیری از توقف پروژه در صورت برخورد احتمالی به آثار تاریخی به انجام رسد. او همچنین در این نامه از شهرداری خواسته تا قبل از اجرای مقدمات مطالعاتی پیش گفته از هرگونه حفاری و اقدام و عمرانی خودداری و دستورات لازم جهت هماهنگی با پذیرش پژوهشکده باستان‌شناسی صورت بگیرد.

در نامه به استاندار:طرح شهرداری پیوست فرهنگی- اجتماعی ندارد

این درحالی است که برخی از فعالان اجتماعی، جامعه نظام مهندسی، معماران، اساتید دانشگاه، باستان‌شناسان، عمرانی‌ها، تاریخ شناسان، حقوق‌دانان، جامعه‌شناسانهنرمندان، روزنامه‌نگاران، و... در نامه ای خطاب به باوند استاندار کرمانشاه اعلام کردند:

جناب آقای مهندس بازوند

استاندار پرتوان و تلاشگر استان کرمانشاه

سلام علیکم

اینجانبان امضا کنندگان ذیل به استحضار می‌رساند اخیرا طرحی در اسلام آباد بر سرزبان ها افتاده است که جامعه مهندسان، جامعه شناسان، جغرافیدانان، مردم شناسان، روشنفکران، رسانه ها، طرفداران زیست محیطی، باستان شناسان و دوست داران میراث فرهنگی، اقتصاد دانان، و کاسبان و مغازه داران و نیز بسیاری از مردم عادی را چنان نگران ساخته که در طول شش ماه گذشته نقدها و نامه ها پیرامون آن منتشر شد.

طرح عبارت است از احداث روگذر و حذف میدان امام خمینی در مرکز شهر اسلام آباد که متاسفانه شهردار محترم بدون توجه به مطالعات اجتماعی و فرهنگی که می بایست پیوست چنین طرح‌هایی باشد و نیز بی‌توجه به نظرات و پیشنهادات سمن‌ها و فعالان اجتماعی و دانشگاهیان و فرهنگیان و ارباب خرد و اندیشه، با اصرار و ابرام خاصی در پی تصویب و اجرای آن است که دلیل این اصرار با توجه به این اعتراضات و انتقادات گسترده و راه حلهای جایگزینی که کم هزینه تر نیز می باشد برای اهل فن نامشخص و مبهم است.

ضمن پیوست تعدادی از این یادداشت‌ها از حضرتعالی استدعا دارد دستور فرمایید تا مطالعه فرهنگی و اجتماعی طرح و نشست‌های متعدد با صاحب نظران اجرای طرح متوقف شود. قطعا چنانچه جنابعالی دستور فرمایید نمایندگانی از منتقدان طرح جهت توضیحات بیشتر به محضرتان شرفیاب خواهند شد.

با احترام :جمعی از معترضان طرح

 

کسبه:فقط مسایل ترافیکی را مد نظر داشتید

از سویی برخی از کسبه هم در نامه‌ای به شهردار اسلام آباد غرب که رونوشت آن به امام جمعه، فرماندار، نماینده مجلس، اعضای شورای شهر، اداره صنعت و معدن و تجارت و اتحادیه اصناف شهر اسلام آباد ارسال شده است، اعلام کرده‌اند:

شهرداری محترم اسلام آباد غرب

سلام علیکم،

احتراماً اینجانبان امضاکنندگان ذیل کسبه محدوده میدان امام خمینی(ره) نکاتی را به استحضار آن مقام محترم می‌رسانیم:

۱) چند روزی است خبری مبنی بر احداث تقاطع غیرهمسطح در میدان امام در سطح شهر پیچیده و خبر از آن می‌دهد که جنابعالی و رئیس شورای شهر شورای اسلامی شهر «آقای پرویز رزم دیده» از متولیان می‌باشید.

۲) این امر و خبر‌ها حاکی از آن است که شما شخصا جنبه ترافیکی مسئله را مد نظر داشته‌اید آن هم ترافیک یک خیابان را. حال شایان ذکر است اجرای چنین طرح‌هایی مستلزم در نظر گرفتن مسائل زیست محیطی- تاریخی- اجتماعی- فرهنگی -اقتصادی آن است.

۳) اجرای این طرح باعث عدم رونق بیشتر مغازه داران این مهم می‌شود. چون راه‌های دسترسی عابران و شهروندان پیاده را سخت و گاهی غیرممکن می‌سازد. این بدان معناست که هم ارزش ملک‌های تجاری کاهش زیادی خواهد داشت و هم درآمد‌ها را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

لذا ما اجرای این طرح را بر ضرر منافع اقتصادی شهر می‌دانیم و خواهان اجرای طرح دیگری و به شکل دیگری در این محدوده هستیم. در ضمن عدم رضایت خود را در این خصوص اعلام می‌داریم.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اسکان نیوز، تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸، کدخبر: ۲۰۲۸۴: www.eskannews.com/ سایر منابع.

اخبار مرتبط
برچسب ها: استان کرمانشاه ، آتش سوزی در تپه چغاگاوانه ، شهردار اسلام آباد غرب ، تپه چغاگاوانه ، تپه های باستانی ، امید قادری ، استاندار کرمانشاه ، شعارسال98 ، آتش سوزی ، مطالبه گری ، بخش اعظمی از چغاگاوانه مدفون است ، چغاگاوانه در مسیر باستانی ساسانی ، آثار ارزشمند چغاگاوانه ، نمونه لوح های گلی کشف شده در چغاگاوانه ، ساخت و سازها در اطراف چغاگاوانه ، چیاگاوانه تپه‌ای باز مانده از تاریخ ایران باستان ، جابجایی تاریخ کشاورزی جهان بر اساس یافته های چغاگاوانه ، آثار تاریخی شهرستان اسلام آبادغرب ، از تپه چغاگاوانه تا آتشکده پلنگرد ، آتشکده میل میله گه ، بافت روستای پلنگرد ، پل روگذر شهرداری در چغاگاوانه ، علی حمیدی تبار شهردار اسلام آباد غرب ، تاکیدات علی حمیدی تبار شهردار اسلام آباد غرب به احداث پل روگذر در چغاگاوانه ، علی حمیدی تبار شهردار یا نابودگر تاریح ، شرکت مهندسین مشاور آرشکو ، دکتر محمدحسن محبی ، احداث روگذر و حذف میدان امام خمینی در مرکز شهر اسلام آباد ، پرویز رزم دیده رئیس شورای شهر ، پرویز رزم دیده ردیس شورا یا نابودگر تاریخ ، تپه باستانی چغاگاوانه ، جهانبخش حیدری فرماندار اسلام‌آباد غرب ، جهانبخش حیدری فرماندار اسلام‌آباد غرب یا نابودگر تاریخ ، ئاروینیاوا ، زبان مردم اسلام‌آباد غرب کردی کلهری ، نقشه چغاگاوانه ، نقشه روگذر غیرهم سطح در کنار چغاگاوانه ، علل مخالفت اجرای طرح روگذر در جغاگاوانه ، نقشه شیپ فایل محدوده شهر اسلام آبادغرب ، طرح جامع اسلام آباد غرب 1399
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
0
1
نقشه جامع شهر اسلام اباد غرب را می توانید از سایت متا دیتا بیس، دانلود کنید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین