پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۱۲۹۶۴
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۰
حضور ناگهانی ظریف در یک مدرسه متوسطه اول و همراه‌شدنش با دانش‌آموزان ۱۴ ساله، برای تشکل‌های دانشجویی عجیب بود. «وقت‌ندارم»‌های ظریف، در پاسخ به دعوت معلم یک مدرسه در منطقه ۱ تهران رنگ باخت. ظریف برای دیدن ماموریت دانش‌آموزان تا میدان تجریش رفت، اما برای دیدن ماموریت دانشجویان و تلاش آن‌ها برای نجات کشور از باتلاق برجام، هیچ‌وقت به دانشگاه‌ها نرفته. انگار ظریف، شنیدن نظرات دانش‌آموزان ۱۴ ساله را به دیدگاه‌های تخصصی دانشجویان و اساتید ترجیح می‌دهد.

شعار سال: یکشنبه ۱۹ خرداد، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با حضور در یکی از مدارس مقطع متوسطه اول تهران (مدرسه علامه‌حلی ۳) تیتر یک خبرگزاری‌ها شد. مدرسه‌ای که هدف بازدید ظریف از آن، همکاری با برگزاری آزمون پایان‌ترم دانش‌آموزان پایه هشتم این مدرسه به نام «ماموریت من» بود که به موضوع تحریم‌ها وخروج آمریکا از برجام پرداخته بود. ماموریت دانش‌آموزان در این آزمون، طراحی یک بسته سیاستی برای مقابله با تحریم‌ها بود. ظریف برای دیدن ماموریت دانش‌آموزان تا میدان تجریش رفت، اما برای دیدن ماموریت دانشجویان و تلاش آن‌ها برای نجات کشور از باتلاق برجام، هیچ‌وقت به دانشگاه‌ها نرفته. انگار ظریف، شنیدن نظرات دانش‌آموزان ۱۴ ساله را به دیدگاه‌های تخصصی دانشجویان و اساتید ترجیح می‌دهد.

حضور مسئولین کشور در دانشگاه‌ها و پاسخ به سوالات و عملکردشان، همیشه دغدغه دانشجویان بوده، اما عدم قبول دعوت دانشگاه‌ها توسط محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و حضور او در یکی از مدارس تهران یک پرسش قدیمی را زنده کرد: چرا وزیر امور خارجه کشور در طی این سال‌ها هیچ وقت در فضای نخبگانی و بین دانشجویان جهت پاسخ به سوال‌هایشان حضور پیدا نکرده؟ دانشجویانی که با دعوت رسمی از آقای وزیر خواستار رفع ابهام‌های موجود درباره سیاست‌های خارجی و توافق هسته‌ای و پاسخ به پرسش‌ها بوده‌اند. ظریف، اما به جای شنیدن سوالات چالش‌برانگیز دانشجویان، در فضایی متفاوت شنونده نظرات قابل توجه، اما احتمالا کارشناسی‌نشده‌ی دانش‌آموزان بود.

چرا ظریف مدرسه را به دانشگاه ترجیح می‌دهد؟ / ۹ دعوت بی‌پاسخ دانشجویان از آقای وزیر!

دانشجویان در این ۶ سال که از عمر وزارت ظریف می‌گذرد، بار‌ها او را برای حضور و پاسخگویی به دانشگاه‌ها دعوت کرده‌اند. اما پاسخ او به این دعوت‌ها، بی‌اعتنایی بوده. به بهانه حضور ظریف در یک مدرسه، به بازخوانی دعوت‌های دانشجویان از ظریف پرداخته‌ایم. دعوت‌هایی که همیشه با جای خالی مدعو و بی‌توجهی او همراه می‌شوند.

پس از لوزان: دو دعوت

۱۳ فروردین توافقی ثبت شد و بیانیه‌ای تحت عنوان بیانیه لوزان توسط فدریکا موگرینی، نماینده عالیاتحادیه اروپادرسیاست خارجیو امور امنیتی قرائت شد. با این وجود این بیانیه باعث شد که اولین دعوت رسمی دانشجویان از ظریف توسط بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) جهت حضور در بین دانشجویان و پاسخ به پرسش‌های آن‌ها در ۱۶ فروردین ۹۴ صورت بگیرد؛ دعوتی که از جانب ظریف، بی‌پاسخ ماند.

در پی بیانیه لوزان سوئیس و ابهام‌های آن جامعه دانشگاهی کشور ساکت نماند و در ۱۹ فروردین ماه سال ۹۴ بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران طی نامه‌ای از محمد جواد ظریف –که او را «فرزند انقلاب» خوانده‌بود- برای حضور در دانشگاه دعوت کرد و به ابراز نگرانی جامعه دانشگاهی کشور در این رابطه پرداخت. در بخشی از این نامه آمده بود:«نگرانی‌ها از آنجا بیشتر می‌شود که بسیاری از دانشجویان احساس می‌کنند، با تعهدات پذیرفته شده توسط ایران در مذاکرات سوئیس احتمالا نه چرخ سانترفیوز‌ها بچرخد و نه چرخ کارخانه‌ها؛ زیرا که معتقدند این نوع تفکر کاملا غلط، عقیم و بی فایده است و با دادن آدرس اشتباه به مردم و بالا بردن دروغین انتظارات از نقش تعلیق تحریم‌ها بر معیشت آنان، آسیب‌های جدی به اقتصاد مردم و صنعت هسته‌ای کشور وارد می‌شود.»

چرا ظریف مدرسه را به دانشگاه ترجیح می‌دهد؟ / ۹ دعوت بی‌پاسخ دانشجویان از آقای وزیر!


دعوت بسیج از ظریف پس از برجام

پس از امضای رسمی «برجام» و بعد از بی جواب ماندن دعوت‌های قبلی دانشجویان از محمد جواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه و سرپرست گروه مذاکره کننده برای پاسخگویی در خصوص ابهامات فراوان توافق هسته ای، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ نیز با نامه‌ای رسمی از آقای وزیر دعوت کرد، ولی این دعوت هم راه به جایی نبرد و همچنان ابهامات باقی ماند.

چرا ظریف مدرسه را به دانشگاه ترجیح می‌دهد؟ / ۹ دعوت بی‌پاسخ دانشجویان از آقای وزیر!


«وقت ندارم»، پاسخ ظریف به یک دانشجو

پس از فاجعه منا در حج ۹۴ و انفعال دستگاه دیپلماسی، و سکوت وزارت امور خارجه درباره این فاجعه و ورود مستقیم رهبر انقلاب به این مسئله، در حاشیه مراسم ترحیم حاج محمدرحیم آقایی‌پور، معاون مدیرکل امور مجلس وزارت خارجه از جان‌باختگان فاجعه منا که با حضور محمد جواد ظریف همراه بود نماینده تشکل‌های دانشجویی از آقای ظریف درخواست کرد تا برای پاسخ به سؤالات دانشجویان، به دانشگاه امام صادق (ع) بیاید، اما همانند گذشته جواب آقای ظریف منفی بود و گفت: «وقت ندارم.»

بعد از کشتار مردم بی‌گناه یمن، سرکوب انقلابیون بحرین، حمله به سفارت ایران در لبنان، فاجعه منا، حمایت از کشتار مسلمانان نیجریه، افزایش تولید نفت برای ضربه زدن به اقتصاد ایران، حمایت همه‌جانبه از ترویست‌ها در عراق و سوریه، اعدام شیخ نمر و... توسط عربستان و سکوت همیشگی وزارت امور خارجه، بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) برای بار دوم در سال ۹۴ به صورت رسمی طی نامه‌ای که در آن پرسش‌ها و دلایل دعوت را بیان کرده بود از محمد جواد ظریف دعوت کرد. در بخشی از این نامه آمده است:

«جا دارد از شما سوال کنیم شعار انتخاباتی رئیس جمهور مبنی بر برگرداندن عزت به پاسورت ایرانی چه شد؟ تا کی باید نظاره‌گر توهین سران حقیر برخی دوَل غربی و عربی به مردم عزیز ایران اسلامی- که علمدار مقاومت و مبارزه با استکبارند- باشیم؟ تعالیم دین مبین اسلام می‌گوید که اگر در برابر مستکبرین سستی و نرمی به خرج دهید، آن‌ها پرروتر می‌شوند و با بی‌شرمی تمام به جنایت‌هایشان ادامه خواهند داد.»

پاسخ مثبت ظریف به دعوت مسئولین یک دانشگاه

پس سکوت شش ساله وزیر امور خارجه درباره سیاست خارجی ایران و عدم توجه به دعوت‌های مکرر تشکل‌های دانشجویی جهت حضور در دانشگاه‌ها و پاسخ به سوالات دانشجویان، محمدجواد ظریف سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۷ به دعوت دانشگاه امیرکبیر برای شرکت در مراسم تقدیر از اساتید دانشگاه به مناسبت روز معلم در تالار اجتماعات این دانشگاه حضور پیدا کرد که این مراسم با حاشیه‌هایی همراه بود. تعدادی از دانشجویان در هنگام ورود ظریف به دانشگاه، در جلوی ساختمان تالار اجتماعات این دانشگاه، تابلو نوشته‌هایی در دست داشتند و بعضا به سیاست‌های دستگاه دیپلماسی کشور در ارتباط با مسائل منطقه و برجام انتقاداتی را مطرح کرده بودند.

آقای ظریف! چرا دانشجویان را نامحرم می‌دانید؟

عدم پاسخگویی محمد جواد ظریف علی‌رغم دعوت‌های پی در پی تشکل‌های دانشجویی باز هم باعث نشد که جامعه دانشجویی سکوت کند و این بار بسیج دانشجویی دانشگاه شریف در تاریخ ۱۰ بهمن ماه ۹۷ جهت حضور در دانشگاه از او دعوت کرد، ولی بی توجهی ظریف به فضای دانشجویی همچنان ادامه دار بود به گونه‌ای که پویا سلیمانی مسئول واحد سیاسی بسیج دانشجویی داتشگاه شریف در توییتی خطاب به ظریف نوشت:چرا دانشجویان را نامحرم می‌دانید؟

چرا ظریف مدرسه را به دانشگاه ترجیح می‌دهد؟ / ۹ دعوت بی‌پاسخ دانشجویان از آقای وزیر!


۸ اسفند ۹۷ دوباره دعوت نامه‌ای از طرف بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف منتشر شد. نامه‌ای که در آن ضمن تاکید بر لزوم پاسخگویی مسئولین نسبت به عملکردشان از محمد جواد ظریف دعوت شده بود تا در دانشگاه صنعتی شریف حضور پیدا کند.
چرا ظریف مدرسه را به دانشگاه ترجیح می‌دهد؟ / ۹ دعوت بی‌پاسخ دانشجویان از آقای وزیر!

در پی دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه شریف از ظریف جهت حضور در این دانشگاه و پاسخگویی نسبت به عملکردش، کمپینی توسط ۳۰۰ دانشجوی این دانشگاه با انتشار اسامی ایجاد شد، ولی باز هم سکوت همیشگی و معنا دار آقای وزیر امور خارجه ادامه داشت.

سکوت، سکوت و باز هم سکوت!

دعوت دانشگاه شریف از محمد جواد ظریف آخرین دعوت تشکل‌های دانشجویی از او نبود و ۴ روز بعد، یعنی ۱۲ اسفند ۹۷، بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پرشکی تهران طی نامه‌ای از او جهت حضور در دانشگاه و پاسخ به پرسش‌های دانشجویان در باره بحث برجام و FATF دعوت کرد؛ ولی آقای وزیر سیاست سکوت و عدم توجه خود به دعوت‌ها را با قدرت ادامه داد و حاضر به حضور در جمع دانشجویی نشد.


چرا ظریف مدرسه را به دانشگاه ترجیح می‌دهد؟ / ۹ دعوت بی‌پاسخ دانشجویان از آقای وزیر!

دانشگاه نه، مدرسه‌ آری!

دعوت‌های مکرر دانشجویان از ظریف و بی‌اعتنایی او. این، یک سناریوی تکراری برای تشکل‌های دانشجویی است. ظریف در این سال‌ها چندباری در دانشگاه‌ها به بهانه‌های مختلف حاضر شده اما هرگز دعوت تشکل‌های دانشجویی را نپذیرفته. آقای وزیر در تمام این سال‌ها ترجیح داده از کنار پرسش‌های دانشجویان با همان لبخند همیشگی بگذرد. دانشجویان هم به چنین وضعیتی عادت کرده‌اند و انتظار پاسخگویی از وزیر امور خارجه ندارند. اما حضور ناگهانی ظریف در یک مدرسه متوسطه اول و همراه‌شدنش با دانش‌آموزان ۱۴ ساله، برای تشکل‌های دانشجویی عجیب بود. «وقت‌ندارم»‌های ظریف، در پاسخ به دعوت معلم یک مدرسه در منطقه ۱ تهران رنگ باخت. به نظر می‌رسد ظریف ارزش و اعتبار خاصی برای پرسش‌های دانشجویان قائل نیست. دانش‌آموزان ۱۴ ساله‌ای که روز ۱۹ خرداد با ظریف سلفی گرفتند و خندیدند، احتمالا نمی‌دانند که ده سال بعد، وقتی دانشجو شوند، باید برای دیدن ظریف و شنیدن نظرات او، دوندگی‌های بی‌امانی را تجربه کنند. مردانی از جنس ظریف، حرف‌های دانش‌آموزی را بر نظرات دانشجویی ترجیح می‌دهند و این، حقیقت عجیب این روز‌های دستگاه دیپلماسی کشور است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار 20خرداد 98، کد خبر: 769597، www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین