پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۳۰۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰
از تلاش آلمان برای حفظ تواق هسته ای آن هم در کمتر از یک ماه مانده به پایان مهلت تعیین شده از سوی ایران در هفتم جولای (شانزدهم تیرماه) تا میانجیگری در تنش های اخیر ایران و آمریکا، از مهم ترین مواردی است که خبرگزاری ها و روزنامه های مهم آلمان و بین المللی در تحلیل و بازتاب سفر وزیر امور خارجه آلمان به تهران ارائه کردند.

شعار سال : هایکو ماس وزیر خارجه آلمان، شامگاه یکشنبه ۲۰ خرداد (دهم ژوئن) وارد ایران شد. سخنگوی وزارت خارجه آلمان اعلام کرد دیدار او از تهران بخشی از سفر وزیر امور خارجه به خاورمیانه است و ماس در این سفر درباره نقش تهران در منطقه پرتنش خاورمیانه و توافق هسته‌ای گفت وگو می‌کند.

وزیر امور خارجه آلمان در فضایی برای نجات توافق هسته‌ای به ایران سفر کرده که برلین و دیگر اعضای اتحادیه اروپا به دلیل افزایش تنش‌ها بین ایران و آمریکا و همچنین اقدام متقابل تهران در موضوع برجام احساس نگرانی می‌کنند. سفر او بازتاب‌های متفاوتی در رسانه‌های آلمانی و جهانی داشت که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد:

خبرگزاری دویچه وله نوشت:

دولت دونالد ترامپ با خروج از برجام خواهان انزوای کامل جمهوری اسلامی است و طبعاً از سفر هیأت‌های غربی به ایران ناخرسند است. آلمان در هماهنگی و توافق با کشورهای بریتانیا و فرانسه، مصمم است که به رغم خروج آمریکا از برجام به این توافق پراهمیت وفادار بماند. وزیر خارجه آلمان برای ابلاغ همین پیام به تهران رفت و قصد داشت مسئولان ایران را به "آرامش، خردمندی و تنش‌زدایی" فرا بخواند و از آنها بخواهد که همچنان در برجام باقی بمانند.

هدف ماس به ویژه آن است که دولتمردان ایرانی را متقاعد کند که با راه افتادن اینستکس، یعنی سازوکاری تازه و مستقل برای دور زدن تحریم‌های آمریکا، همکاری کشورهای عمده اروپایی با ایران نتایج مفید و مؤثری به بار خواهد آورد.

فیشر رئیس آلمانی سازوکار اینستکس نیز وزیر خارجه آلمان را در این سفر همراهی کرد. او با همتایان ایرانی خود و تعدادی از مقامات اقتصادی کشور دیدار و رایزنی کرد.

تروئیکای اروپایی مخصوصاً آلمان با تمام وجود نگران یک جرقه تازه به انبار باروت خاورمیانه است. برخلاف دولت ترامپ که در تمام مناقشات خاورمیانه دنبال یک «معامله بزرگ» و حل یک شبه بحران است، اروپایی‌ها ترجیح می‌دهند به «معاملات کوچک» و حل و فصل تدریجی منازعات فکر کنند. در حالی که آمریکا می‌کوشد با ترکیب فشار و تهدید، تهران را به پای میز «معامله بزرگ» بکشاند، هدف آلمان این است که ضمن حفظ برجام، تنش‌ها در سوریه و یمن را کاهش داده و فعالیت‌های موشکی ایران را کمی مهار کند.

روزنامه فرانکفورتر آلگماینه:

ماس کوشید بدون چون و چرا از بالا گرفتن تنش‌ها جلوگیری کند. برای آلمان امنیت منطقه بسیار حائز اهمیت است و ایران نقش مهمی در این امنیت خواهد داشت.

روزنامه بیلد:

سفر ماس به ایران همچون مأموریتی غیر ممکن است و این سفر مطمئناً از دشوارترین سفرهای وی در سمت وزارت امور خارجه آلمان است.

روزنامه زوددویچه سایتونگ:

اگر چه اکنون نجات توافق هسته‌ای کار بسیار دشواری بود؛ اما نمی‌توان از نتایج خوب چنین سفرهایی هم چشم پوشید. این تلاش هم مهم است و هم اقدامی صحیح.

نشریه تاگس شاو:

نشریه آلمانی تاگس شاو، سفر وزیر خارجه آلمان به تهران را مهمترین روز در کمتر از یک ماه زمان باقی مانده از مهلت ایران به اتحادیه اروپا برای انجام تعهدات برجامی اش نامید. تاگش شاو در گزارشی که روز دوشنبه در ارتباط با سفر «هایکو ماس» به ایران نوشت شرایط دیدار وی با مقامات ایران را دشوار ارزیابی کرد.
به نوشته این نشریه آلمانی هدف از سفر ماس به تهران یافتن راهی برای نجات توافق هسته‌ای برجام است.

روزنامه هندلزبلات:

اگر اروپایی‌ها واکنش مناسب و درخوری نشان ندهند؛ ایران گام به گام از توافق هسته‌ای خارج می‌شود. به نظر می‌رسد که سفر ماس به منظور نشان دادن تعهد اروپایی‌ها به حفظ برجام و جلوگیری از خروج تهران از این توافق مهم بین المللی صورت گرفته باشد. تهران همچنین حاضر به گفت وگو درباره برنامه موشکی اش نیست.

خبرگزاری الجزیره:

سفر ماس نتایج مهمی را در پی داشت. آلمان اعلام کرد که یک سیستم پرداخت اروپایی در مقابل تحریم‌های آمریکایی علیه ایران و برای نجات قرارداد هسته‌ای تاریخی برجام و نهایتاً جلوگیری از افزایش تنش‌های ایالات متحده و ایران ارائه خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز:

آلمان می‌خواهد تعهدات خود در برجام را برآورده سازد، اما در عین حال ماس تاکید کرد که "ما نمی‌توانیم معجزه کنیم".

روزنامه دی ولت آلمان:

ماس از ایران خواست تا در توافق هسته‌ای باقی بماند، چرا که این امر به نفع برلین نیز هست.

هفته‌نامهٔ خبری دی تسایت:

تهران تا ۷ جولای به طرفین غربی برجام فرصت داده است. تا آن زمان، چین، روسیه، آلمان، فرانسه و انگلیس باید مزایای اقتصادی وعده داده شده به ایران را در توافق تضمین کنند و در نتیجه در خنثی ساختن تحریم‌های ایالات متحده گامی بردارند. اگر این اتفاق نیافتد، دولت ایران قصد دارد غنی سازی اورانیوم را در گام بعدی به بالاتر از حد مجاز ۳.۷ درصد ببرد. سفر ماس گامی مهمی در حفظ این توافق مهم بین المللی بود.

روزنامه واشنگتن پست:

ماس معتقد است که تشدید تنش غیر قابل کنترل در منطقه با منافع برلین در تضاد است و اقدام نظامی هم نمی‌تواند کمکی به چنین وضعیتی کند. "آلمان، فرانسه و انگلیس خواهان حمایت از این توافق هستند و برای جلوگیری از شکست آن تلاش‌هایشان را گسترش می‌دهند.

شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 21خرداد1398 ، کدخبر: 83348022: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
0
0
ایران بدون حمایت دیگر کشورها هم میتونه از پس امریکابربیاد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین