پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۱۳۱۲۶
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲
اولین کار در انجام پایان‌نامه تعیین موضوع پایان‌نامه است. با توجه به اینکه جدید و خلاقانه بودن موضوع پایان‌نامه و اجتناب از تکرار مطالعات و تحقیقات انجام‌یافته و همچنین جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی مسئله مهمی است، لازم است که تمامی دانشجویان قبل از انتخاب قطعی موضوع و تدوین پروپوزال از عدم تکراری بودن موضوع پایان‌نامه خود اطمینان حاصل کنند. برای همهٔ ما معمولاً اولین سؤالی که پیش می‌آید این است که از کجا باید تکراری بودن یا نبودن موضوع یک پایان‌نامه را جستجو کرد؟
شعار سال :اولین کار در انجام پایان‌نامه تعیین موضوع پایان‌نامه است. با توجه به اینکه جدید و خلاقانه بودن موضوع پایان‌نامه و اجتناب از تکرار مطالعات و تحقیقات انجام‌یافته و همچنین جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی مسئله مهمی است، لازم است که تمامی دانشجویان قبل از انتخاب قطعی موضوع و تدوین پروپوزال از عدم تکراری بودن موضوع پایان‌نامه خود اطمینان حاصل کنند. برای همهٔ ما معمولاً اولین سؤالی که پیش می‌آید این است که از کجا باید تکراری بودن یا نبودن موضوع یک پایان‌نامه را جستجو کرد؟
در پاسخ به این سؤال مسیرهایی برای دست‌یابی شما وجود دارد که با مراجعه به آن‌ها می‌توانید اطمینان پیدا کنید که موضوع انتخابی شما قبلاً مورد پژوهش قرار نگرفته باشد، از جمله: جستجو در اصلی‌ترین منبع پایان‌نامه‌های فارسی یعنی وب‌سایت ایرانداک، مراجعه به شبکه سیمرغ (نوسا)، جستجو در سیستم یکپارچه کتابخانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی (سیکا)، جستجو در طرح‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی. سایر پایگاه‌هایی که می‌توانید با استفاده از آن اطلاعات مقالات و پایان‌نامه‌ها را جستجو کنید در پایگاه پژوهیار، بخش سایت‌های حمایت شده  می‌توانید بیابید.
در این مقاله قصد داریم روش جستجو در مورد پایان‌نامه‌ها و مقالات سایت ایرانداک (irandoc) را به شما آموزش دهیم.
سایت پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، که در میان پژوهشگران به سایت ایرانداک مشهور است، راه‌اندازی شده است تا راهنمای محققان و دانشجویان عزیز در انتخاب موضوع باشد. دانشجو می‌بایست قبل از تصویب پروپوزال با استعلام از سایت ایرانداک مطمئن شود که قبلاً در دانشگاه دیگری این موضوع پایان‌نامه کار نشده است. کلیهٔ دانشجویان دورهٔ کارشناسی ارشد و دکتری می‌بایست با مراجعه به این سایت از جدید بودن موضوع خود مطمئن شوند.
برای استفاده از این سایت می‌بایست مراحل زیر را طی نمود:
اطمینان از تکراری نبودن موضوع پایان نامه
         مراجعه به آدرس اینترنتی سایت ایرانداک به آدرس: http://www.irandoc.ac.ir
        گزینه پایگاه‌های اطلاعاتی  را انتخاب کنید و سپس روی گزینه در رکورد اطلاعات علمی کشور کلیک کنید. در این بخش می‌توانید در میان بیش از ۷۸۰۰۰۰ رکورد کتابشناختی به جستجو بپردازید.
        نکته ۱: در قسمت سمت راست بالای سایت مکانی برای جستجو وجود دارد که بسیاری از دانشجویان فکر می‌کنند در همین‌جا باید به دنبال کلیدواژه‌های موضوع خود بگردند. که این اشتباه است زیرا هیچ پایان‌نامه‌ای در آنجا نمی‌یابند و فقط مطالب موجود در پایگاه اینترنتی را مورد جستجو قرار می‌دهند.
        نکته ۲: اگر قبلاً در این سایت ثبت‌نام کرده‌اید کافی است نام کاربری و کلمهٔ عبور خود را وارد نموده و اگر تاکنون در سایت ثبت‌نام نکرده‌اید بر روی آدرس اینترنتی مستقیم ثبت‌نام http://ganj.irandoc.ac.ir/register کلیک کنید و مراحل ثبت‌نام را طی کنید.
     
  با ورود به سایت در نوار بالا ۵ گزینهٔ جستجو  می‌بینید. این ۵ گزینه شامل جستجو ساده، جستجوی پیشرفته، جستجوی حرفه‌ای، میز کا، پرسش‌های متداول و تماس با ما پایگاه است. در وسط صفحه نیز قسمتی به نام عبارت جستجو وجود دارد که با کلیک بر روی هریک از این‌ها می‌توانید به جستجوی موضوع خود بپردازید.
اطمینان از تکراری نبودن موضوع پایان نامه
سامانه مفید دیگری که در پیدا کردن پیشینه پژوهش به شما کمک می‌کند، سامانه‌ی پیشینه پژوهش ایرانداک است. هدف از تشکیل این سامانه پرهیز از تکرار و یافتن پیشینه پژوهش در بانک اطلاعاتی این سامانه است. برای اطلاع از نحوه استفاده از این سامانه این بخش را بخوانید.
سخن آخر

با انجام نکات مطرح‌شده شما می‌توانید به‌راحتی از پیشینه‌ی موضوع پژوهش خود، به‌ویژه در پایان‌نامه‌ها و رساله‌های انجام‌شده در کشور آگاهی یابید و از دوباره کاری پرهیز کنید. درنهایت با یک موضوع قابل‌قبول کار انجام پایان‌نامه خود را آغاز کنید.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت پژوهیار،تاریخ انتشار:13بهمن 1395،کدخبر:--،blog.pajoohyar.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین