پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۳۳۰۵
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱
جوجه فلامینگوهای خاکستری که این روزها در خورهای شمال شرق شادگان سر از تخم درآورده‌اند، ‌بعضی‌هایشان تا سال بعد هم همین اطراف می‌مانند و آنها که قدرت پرواز پیدا می‌کنند به همراه دیگر فلامینگوهای بالغ، دسته دسته پرمی‌کشند و مهاجرت می‌کنند. جوجه‌هایی که ماندگار شده‌اند بالغ می‌شوند و سال بعد در همین روزها زادآوری می‌کنند و دوباره همین داستان ماندن و رفتن تکرار می‌شود. امسال اما این ماندن و سر از تخم درآوردن حساب دیگری دارد؛ حسابش بیشتر از سال‌های قبل است.

شعار سال: آبگیری تالاب بین‌المللی شادگان در اوایل بهار امسال و پرآب شدن 90درصد از این اکوسیستم تالابی، فلامینگوهای منتظر جوجه را بیشتر به شادگان و « خور گوبان» کشانده است؛ فلامینگوهای بالغ سفید و صورتی که دسته‌دسته به آرامی پرواز می‌کنند و روی لانه‌های گلی‌شان فرود می‌آیند. همهمه‌ای که این پرندگان ایجاد کرده‌اند شادگان و خورهای آبادان را به بهشتی زیبا و دیدنی تبدیل کرده است. شادگان سال‌ها بود که چنین ضیافتی برای پرندگان به پا نکرده بود، اما حالا میزبان انبوه فلامینگوهای دوست‌داشتنی و جوجه‌هایی است که تازه سر از تخم درآورده‌اند.

بازگشت فلامینگوها به زیستگاه امن خور گوبان

خور گوبان، بخشی از تالاب شادگان استان خوزستان است که فلامینگوها، بیشتر این نقطه را برای جوجه‌آوری انتخاب می‌کنند. هر جفت فلامینگو، یک تا سه جوجه می‌‌گذارد که اگر وضعیت زیستگاه، امن و مناسب باشد تا 85درصد به ثمر می‌نشیند اما اگر زیستگاه وضعیت خوبی نداشته باشد، این جوجه‌آوری تا 40درصد موفقیت‌آمیز خواهد بود. خور گوبان، ‌امسال وضعیت مطلوبی دارد.

آنگونه که عادل مولا، ‌معاون محیط طبیعی اداره کل محیط‌زیست خوزستان به همشهری می‌گوید :آبگیری خوب شادگان و بارندگی‌های انجام شده در ابتدای سال‌جاری، مسیرهای تردد صیادان و شکارچیان را که از چند سال قبل ایجاد و خشک شده بودند، پرآب کرده و شکارچیان و بعضی از صیادان محلی دیگر همانند گذشته دسترسی راحتی به زیستگاه فلامینگوها ندارند و حالا خور گوبان، امن و ایمن است.

آب به داد فلامینگوها رسید

معاون محیط طبیعی خوزستان می‌گوید: امسال، بخت با این پرنده یار بوده که مسیرهای دسترسی شکارچیان و صیادان سودجو به لانه‌اش، صعب و سخت شده است. آنگونه که مولا به همشهری می‌گوید: حتی شکارچیان به تخم‌های فلامینگو‌ها هم رحم نکرده و آنها را جمع‌آوری می‌کنند و در بازار می‌‌فروشند.

رضا نیک‌فلک، ‌فعال محیط‌زیست خوزستان نیز به همشهری می‌گوید: «به جز تخم فلامینگوها، خود این پرنده هم در بازارهای منطقه همچون بازار شادگان به فروش می‌رسد و هیچ برخوردی هم صورت نمی‌گیرد. تنها گاهی مواقع به‌دلیل اقدامات فعالان محیط‌زیست، برخوردهایی با متخلفین و شکارچیان انجام می‌شود که دائمی نیست

به گفته نیک‌فلک، نبود پاسگاه محیط‌بانی فعال در محدوده تالاب شادگان، میزان شکار و صید انواع پرندگان ازجمله فلامینگو‌ها را زیاد کرده است. مولا نیز با تأیید شکار فلامینگوها به تشکیل چند پرونده قضایی در این خصوص اشاره کرده و تأکید می‌کند که مؤثرترین کار برای مبارزه با شکارچیان، فرهنگسازی‌ است.

اما حسن آقاشیرمحمدی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست خوزستان به همشهری می‌گوید: «برخورد فلامینگوها با تیر برق، یکی از عوامل تلف شدن آنهاست. در بخشی از مسیر تردد این پرنده، جاده قرار دارد و فلامینگوهایی که در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند با تیرهای برق نصب شده در جاده برخورد کرده و تلف می‌شوند

شادگان و خورهای اطراف حالا بهشت پرندگان مهاجر و جوجه‌آور است اما معلوم نیست این تالاب‌ها تا چه زمانی آب دارند تا بتوانند فلامینگوها و جوجه‌هایشان را میزبانی کنند.

حلقه‌گذاری جوجه فلامینگوهای تازه متولد شده

معاون محیط طبیعی خوزستان می‌گوید: «براساس سرشماری انجام شده در ‌ماه جاری 3400قطعه فلامینگو بالغ و 2800جوجه فلامینگو یا فلامینگوی نابالغ در این منطقه شمارش شده است. حدود 50قطعه جوجه نیز حلقه‌گذاری شده‌اند و حلقه‌هایی دور پای آنها بسته شده که شامل کدهای اطلاعاتی است و منتظر می‌مانیم تا سال بعد که برآوردی از بازگشت دوباره فلامینگوهای حلقه‌گذاری شده داشته باشیم.» به گفته مولا تا آنجا که بررسی‌ها نشان داده معمولا فلامینگوها سال بعد، به مکانی بر می‌گردندکه در آنجا متولد شده‌اند. خور گوبان، کلونی اصلی حضور فلامینگوهاست، اما به این معنا نیست که در دیگر نقاط خوزستان و تالاب شادگان، ‌این پرنده‌های زیبای سفید و صورتی، لانه‌سازی‌ نمی‌کنند. خور کویرین هم که در راستای خور گوبان قرار دارد، ‌منطقه مطلوب دیگری برای فلامینگوهاست. با این وجود آبگیری شادگان و وضعیت خور گوبان، تراکم این گونه را در این منطقه افزایش داده؛ به‌گونه‌ای که سال قبل حدود 1800تا 2200قطعه فلامینگو وارد گوبان شدند اما امسال افزایش چشمگیری داشته‌اند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار 21خرداد 98، کد خبر: 58709، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین