پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۳۴۳۸
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۸
«تشکیل کارگروه هماهنگی ساخت داخل» و ایجاد پل ارتباطی میان بخش‌های مختلف صنعتی به واسطه سامانه «نیاز» در دستور کار متولیان صنعتی قرار گرفت. سردرگمی بنگاه‌های تولیدی به دلیل موازی کاری‌های به وجود آمده و عدم هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف در دولت موجب شد تا این کارگروه برای تسریع و هم افزایی بیشتر در بخش‌های مختلف ایجاد شود تا به این طریق زمینه برای شفاف‌سازی در بنگاه‌های تولیدی فراهم شود.

شعار سال: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته این وزارتخانه سعی دارد تا در ابتدای امر کارگروه هماهنگی ساخت داخل را در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل داده و پس از آن و برای از بین بردن موازی‌کاری‌های موجود در سایر بخش‌های دولتی این کارگروه را به سایر بخش‌ها تسری دهد. در دومین گام نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد پل ارتباطی میان بخش‌های مختلف تولیدی و شناسایی توانمندی‌های داخلی در شرایط تحریم را پیش‌بینی کرده؛ طرحی که براساس آن قرار است تمام دستگاه‌ها، واحدهای تولیدی و شرکت‌های داخلی، نیازهای وارداتی که هم اکنون در کشور تولید نمی‌شود را در سامانه «نیاز» اعلام و شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز علمی و تحقیقاتی و سرمایه‌گذاران برای تولید وارد عمل شوند. در این خصوص نیز برگزاری «نمایشگاه ساخت داخل و رونق تولید» در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته تا به این طریق بنگاه‌های تولیدی و شرکت‌های دانش بنیان رو در روی یکدیگر قرار گیرند و این امکان به وجود آید تا از مشکلات و توانمندی‌های یکدیگر مطلع شوند. به گفته معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال حاضر ۲۰۰ شرکت بزرگ تولیدی که به دلیل اجرای تحریم‌های بین‌المللی در اجرای فرآیند تولید با مشکل کمبود قطعه یا ماشین‌آلات مواجه شده‌اند شناسایی شده تا مشخص شود که چه میزان از نیاز این شرکت‌ها به واردات، حیاتی و استراتژیک است. سعید زرندی در کمیته هماهنگی صنعت که با حضور معاونان این وزارتخانه برگزار شد، درخصوص دلایل «تشکیل کارگروه هماهنگی ساخت داخل» عنوان کرد: جهت انسجام و عدم موازی کاری، باید در موضوع توسعه و تعمیق ساخت داخل تمرکز صورت گیرد و با تشکیل این کارگروه در معاونت امور صنایع، شاهد سرعت گرفتن این پروژه خواهیم بود. ورود شهرک‌های صنعتی برای رفع نیاز بنگاه‌های تولیدی یکی دیگر از مواردی است که در راه‌اندازی این کارگروه دیده شده است، به‌طوری که به گفته معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت،‌ تاکنون بخشی از نیاز بنگاه‌های تولیدی از طریق واردات تامین می‌شد که در حال حاضر بنگاه‌های تولیدی برای تامین برخی از این مواد با موانعی روبه‌رو شده‌اند که برای رفع این مشکل شهرک‌های صنعتی و واحدهای توانمند به میدان آمده‌اند تا بخشی از نیاز بنگاه‌های تولیدی را به قطعه یا ماشین آلات برطرف کنند. راه‌اندازی «سامانه نیاز» یکی دیگر از برنامه‌هایی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت سعی دارد تا با اجرایی کردن آن در جریان کمبودهای بنگاه‌های تولیدی قرار گیرد. در این خصوص نیز این وزارتخانه در حال حاضر از بنگاه‌های تولیدی خواسته تا اعلام کنند که بیشترین اثرپذیری آنها از تحریم‌ها در کدام بخش است؛ در این خصوص نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال راه اندازی سامانه «نیاز» است تا بنگاه‌ها خواسته خود را در این سامانه اعلام کنند و این وزارتخانه نیز فراخور توان خود نسبت به برآورد آنها اقدام کند. به گفته معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت «سامانه نیاز» به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد و همه دستگاه ها، واحدهای تولیدی و شرکت ها، نیازهای وارداتی که در حال حاضر در کشور تولید نمی‌شود را اعلام و شرکت‌های دانش بنیان، مراکز علمی و تحقیقاتی و سرمایه‌گذاران برای تولید وارد عمل می‌شوند.

تعامل رو در روی تولیدکنندگان

برگزاری «نمایشگاه ساخت داخل و رونق تولید» یکی دیگر از گام‌هایی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور بررسی میزان توانمندی واحدهای تولیدی در دستور کار خود قرار داده است. نمایشگاهی که به گفته معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت همزمان با روز صنعت، معدن و تجارت برگزار خواهد شد و هدف از برگزاری آن ایجاد هم‌افزایی بخش صنعت و دانشگاه و در راستای تامین نیاز داخلی انواع قطعات و ماشین آلات مورد نیاز کشور است.

زرندی در این خصوص توضیح داد: در «طرح ملی همصدا برای ساخت داخل و رونق تولید» رفع خلأ‌ها و تامین نیازهای بخش صنعت و سایر بخش‌های اقتصادی کشور اعم از کشاورزی، نفت و گاز، راه و شهر‌سازی و...؛ از طریق به‌کارگیری توان داخلی در بومی‌سازی اقلام کالایی مورد نیاز دنبال می‌شود. وی تصریح کرد: «نمایشگاه ساخت داخل و رونق تولید» می‌تواند زمینه ساز همکاری مشترک دو بخش علمی و تولیدی کشور و تحقق بخش اهداف بزرگ «نهضت ساخت داخل» باشد و شرکت‌ها و مجموعه‌های صنعتی می‌توانند نیازهای خود را برای تامین انواع قطعات و ماشین‌آلات در این نمایشگاه معرفی کنند و شرکت‌های توانمند، دانش بنیان و فناور نیز با نیازهای صنعتی کشور بهتر از پیش آشنا می‌شوند. به گفته معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، به ثمر نشستن «طرح ملی همصدا» و برقراری ارتباط سازنده و هم‌افزایی واقعی میان صنعت و دانشگاه، امروز جزو اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت است؛ چراکه تبدیل تهدیدات به فرصت‌ها و کاهش هزینه‌های تحریم زمانی عینیت پیدا می‌کند که ما در تامین بسیاری از نیازها خودکفا شویم و در عمل ظرفیت‌های بالای دانشگاهی و علمی خود را به سوی صنعت و تولید سوق دهیم.

گام‌های بعدی

در این جلسه همچنین مقرر شد تا ۲۰ کالای با ارزبری بالا از سوی معاونت آموزش، پژوهش و فناوری این وزارتخانه شناسایی شود تا شرایط برای داخلی‌سازی این محصولات با مراکز علمی و پژوهشی فراهم شود. برات قبادیان معاون آموزش،پژوهش و فناوری با اشاره به اینکه موضوع ساخت داخل، فرصت مناسبی برای مراکز پژوهشی، علمی و شرکت‌های فناوری است عنوان کرد: طرح «تاپ» به دنبال ارتباط موثرتر صنعت با دانشگاه تهیه شده و با همکاری دانشگاه‌ها تولید برخی محصولات وارداتی را با اولویت ارزبری دنبال می‌کنیم. محسن صالحی نیا، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی نیز در این نشست اعلام کرد پتانسیل و ظرفیت‌های واحدهای فعال برای تولید برخی از کالاهای وارداتی شناسایی می‌شود. فرشاد مقیمی معاون امور صنایع این وزارتخانه نیز با اشاره به اینکه قانون استفاده حداکثری از توان داخل در جهت توسعه و تعمیق ساخت داخل بسیار موثر است وباید با جدیت بیشتری اجرای آن دنبال شود عنوان کرد: در هر رشته فعالیت،نسبت به شناسایی قطعات و کالاهای وارداتی اقدام شده است. در این نشست، صادق نجفی مشاور وزیر صنعت،معدن و تجارت نیز گفت: سرعت در این اقدام بسیار اهمیت دارد تا تولید دچار وقفه نشود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 22خرداد 98، کد خبر: 3535231، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین