پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۳۴۴۰
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۵۴
قریب به ۷۷ درصد از شرکت‌ها حداقل از یک اپلیکیشن مبتنی بر کلاد یا فضای ابری برای امور خود بهره می‌برند یا دست‌کم، بخشی از زیرساخت‌های پردازشی خود را در فضای ابری مدیریت می‌کنند. برآوردها حاکی از آن است که میزان سرمایه‌گذاری جهانی در حوزه فضای ابری یا همان کلاد تا سال ۲۰۲۱به ۵۶۵ میلیارد دلار خواهد رسید که این نشان‌دهنده رشد استفاده از این تکنولوژی در جهان است.بسیاری از شرکت‌ها هنوز به شناخت و درکی از ارزش‌ها و مزیت‌های فضای ابری دست نیافته‌اند و در برابر آن همچنان مقاومت می‌کنند. این در حالی است که حرکت به این سمت، نوآوری بیشتر، افزایش چابکی کسب‌وکارها، اثربخشی بیشتر کارها و کاهش هزینه‌ها را به‌دنبال خواهد داشت.

شعار سال: بسیاری از شرکت‌ها هنوز به شناخت و درکی از ارزش‌ها و مزیت‌های فضای ابری دست نیافته‌اند و در برابر آن همچنان مقاومت می‌کنند. این در حالی است که حرکت به این سمت، نوآوری بیشتر، افزایش چابکی کسب‌وکارها، اثربخشی بیشتر کارها و کاهش هزینه‌ها را به‌دنبال خواهد داشت. شرکت Accenture پژوهشی را به‌صورت سالانه روی ۲۰۰ مدیر ارشد حوزه آی‌تی در سراسر جهان انجام می‌دهد تا میزان استفاده و بهره‌برداری آنها از فناوری فضای ابری و همچنین میزان برآورده شدن انتظاراتشان را مشخص کند. در این پژوهش چهار جنبه از این فناوری لحاظ شده که شامل صرفه‌جویی در هزینه‌ها، تسریع در عرضه محصول به بازار، توانمندسازی کسب‌وکار و ارتقای سطح خدمات می‌شوند. همانند دیگر حوزه‌های تکنولوژی، دستیابی به فواید و مزیت‌های مورد انتظار فضای ابری کمی‌ زمانبر است به‌گونه‌ای‌که این مساله به متغیرهای بسیاری بستگی دارد. بسیاری از شرکت‌ها عنوان کردند که به برخی از نتایج مورد انتظار دست یافتند درحالی‌که ۴ درصد از آنها اعلام کردند به اهداف خود دست نیافتند. با اینکه اغلب شرکت‌ها اعلام کردند که تا حدودی به نتایج موردنظر دست یافتند اما به‌طور میانگین، تنها ۳۵ درصد از شرکت‌ها در گزارش خود آوردند که به تمامی ‌انتظارات خود در چهار بعد هزینه، تسریع در عرضه محصول به بازار، توانمندسازی کسب‌وکار و سطح خدمات دست یافتند.

پذیرش فضای ابری

با نگاهی به نتایج میزان پذیرش فضای ابری توسط شرکت‌ها، می‌توان دریافت آن دسته از شرکت‌هایی که به‌طور گسترده از فضای ابری استفاده می‌کنند، تمایل بیشتری به ارائه گزارش‌هایی درخصوص دستیابی به اهداف مدنظرشان از طریق فضای ابری دارند. با این حال، کمتر از ۵۰ درصد این شرکت‌ها اعلام کردند که انتظاراتشان در زمینه فضای ابری به‌طور کامل محقق شده است. برای آن‌دسته از شرکت‌هایی که تا حدودی به استفاده از فضای ابری روی آوردند یا در آغاز راه استفاده از این فناوری هستند (یک سال یا کمتر)، نمی‌توان اطلاعات دقیقی را درخصوص دستیابی آنها به مزیت‌های فضای ابری ارائه کرد. به‌طور کل، تقریبا ۳۰ درصد از شرکت‌ها گزارش دادند که به اهداف مدنظر دست یافتند. همچنین، ۱۸ درصد از شرکت‌هایی که به تازگی استفاده از فضای ابری را در دستور کار خود قرار دادند، اعلام کردند توانستند به اهداف موردنظر خود در زمینه تسریع در عرضه محصول به بازار دست یابند.

تاثیر مدل رایانش ابری بر دستیابی به اهداف

مدل فضای ابری مورد استفاده در سازمان‌ها، تاثیر مستقیمی ‌بر دستیابی به اهداف مدنظر آنها دارد. شرکت‌هایی که از فضای ابری خصوصی استفاده می‌کنند، در برابر رقبای خود که از فضای ابری عمومی یا هیبریدی (ترکیبی از خصوصی و عمومی) بهره می‌برند، کمتر به اهداف مدنظرشان دست می‌یابند. همچنین کاربران فضای ابری خصوصی با چالش‌های بیشتری در دستیابی به اهدافشان در زمینه‌هایی همچون صرفه‌جویی در هزینه‌ها و ارتقای سطح خدمات مواجهند. بیش از نیمی‌از کاربران فضای ابری عمومی‌ (۵۴ درصد) گزارش دادند که به انتظارات خود در زمینه صرفه‌جویی در هزینه‌ها دست یافتند، درحالی‌که تنها ۲۸ درصد از آنها به اهداف خود در زمینه تسریع در عرضه محصول به بازار دست یافتند.این پژوهش روی شرکت‌هایی با حجم درآمدی متفاوت انجام شد: ۱ تا ۵ میلیارد دلار (شرکت‌های کوچک)، ۵ تا ۱۰ میلیارد دلار (شرکت‌های متوسط) و بیش از ۱۰ میلیارد دلار (شرکت‌های بزرگ). حجم درآمدی شرکت‌ها تفاوت چندانی را در دستیابی به اهداف مورد نظر ایجاد نکرد به‌طوری که بین ۳۳ تا ۳۶ درصد شرکت‌ها اعلام کردند که انتظاراتشان به‌طور کامل محقق شده است. نکته قابل‌توجه مرتبط با شرکت‌های بزرگ در زمینه ارتقای سطح خدمات آنجا بود که تنها ۲۸ درصد از شرکت‌ها اعلام کردند که به‌طور کامل به اهدافشان دست یافتند. این در حالی است که ۹۸ درصد از این شرکت‌ها اعلام کردند حداقل بخشی از انتظاراتشان محقق شده است.

رضایت از طریق نتایج فضای ابری

درحالی‌که ۹۸ درصد از شرکت‌ها اعلام کردند که تا حدودی به اهداف مدنظر خود دست یافتند، اما کمتر از نیمی ‌از آنها از نتایج حاصله رضایت کامل داشتند که عبارت «بسیار راضی» را برای آن ثبت کردند. بسیاری از شرکت‌های مورد بررسی، تا حدودی به بخشی از انتظارات خود از فضای ابری دست یافتند. با در نظر گرفتن این نکته، میزان رضایتمندی مدیران مورد ارزیابی قرار گرفت. به‌طور کل، افراد شرکت‌کننده در این پژوهش اعلام کردند که اگرچه انتظاراتشان به‌طور کامل محقق نشد، اما تا حدودی به اهداف مد نظر از فضای ابری دست یافتند. نتایج نشان داد که ۹۳ درصد از مدیران «راضی» بودند، ۴۹ درصد «بسیار راضی» بودند و ۴۴ درصد نیز نسبت به استفاده از فضای ابری رضایت نسبی داشتند و حداقل انتظارات آنها برآورده شد. در بخش مربوط به صرفه‌جویی هزینه‌ها بیشترین نارضایتی مشاهده شد، به گونه‌ای که ۱۱ درصد اعلام کردند که انتظاراتشان محقق نشد. میزان نارضایتی در محقق شدن انتظارات در زمینه‌های دیگری همچون توانمندسازی کسب‌وکار و تسریع در عرضه محصول به بازار نیز به ترتیب برابر با ۸ و ۷ درصد برآورد شد. این میزان برای جنبه دیگر فضای ابری یعنی ارتقای سطح خدمات برابر با ۴ درصد عنوان شد.

استقبال از فضای ابری

میزان رضایت کاربران با در نظر گرفتن میزان پذیرش فضای ابری نشان می‌دهد افرادی که در آغاز راه استفاده از فضای ابری قرار دارند حدود ۸۸ درصد، افرادی که به‌طور معمولی از فضای ابری استفاده می‌کنند نزدیک به ۹۲ درصد و افرادی که به‌طور مداوم از این فضا استفاده می‌کنند ۹۷ درصد از استفاده از این ظرفیت رضایت دارند. از سوی دیگر، تنها ۳۳ درصد از افرادی که در آغاز راه استفاده از فضای ابری قرار دارند، ۴۰ درصد از افرادی که به‌طور معمولی از فضای ابری استفاده می‌کنند و ۵۴ درصد از افرادی که به‌طور مداوم از این فضا استفاده می‌کنند، نسبت به استفاده از فضای ابری رضایت کامل دارند. همچنین، نتایج مربوط به جنبه تسریع در عرضه محصول به بازار در افراد تازه‌وارد به حوزه ابری نشان می‌دهد که تنها ۲۱ درصد نسبت به استفاده از این فضا رضایت دارند و از هر هفت نفر، یک نفر (۱۵ درصد) ناراضی هستند. جالب آنکه بیش از نیمی ‌از شرکت‌هایی که به‌طور معمولی (۵۲ درصد) و به‌طور مداوم (۵۶ درصد) از فضای ابری استفاده می‌کردند، اعلام کردند که نسبت به دستیابی به جنبه تسریع در عرضه محصول به بازار فضای ابری رضایت کامل دارند. پاسخ کاربرانی که به‌طور معمولی از فضای ابری استفاده می‌کردند، جالب بود به‌طوری‌که بیش از نیمی ‌از آنها رضایت کامل داشتند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 22خرداد 98، کد خبر: 3535141، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین