پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۳۴۴۴
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۳
مدیر سازمان تعاون روستایی یزد از مسئولان شرکت‌های تعاونی استان خواست به نمایندگی از اداره کل غله، خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان را برای تولید آرد با کیفیت مدیریت کنند و به هیچ‌وجه بخش خصوصی استان هم مجاز به خرید گندم مازاد بر مصرف گندم‌کاران نیست.

شعارسال: یدالله جوادپور با اشاره به این‌که گندم کالای راهبردی است، افزود: تسهیل در خرید محصول و پرداخت به‌موقع هزینه‌ها به تولید‌کنندگان می‌تواند دست دلالان را در خرید گندم کوتاه کند. وی اظهار داشت: هم‌اکنون ۱۲ شرکت تعاونی آماده خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان با نرخ تضمینی از قرار کیلویی یک‌هزار و ۷۴۰ تومان است.

کشاورزان بهای گندم را ۴۸ ساعته دریافت می‌کنند

این مسئول ارشد تعاونی روستایی یزد با بیان این‌که بهای گندم خریداری به کشاورزان ۴۸ ساعته پرداخت می‌شود، ادامه داد: با توجه به شرایط آب و هوایی، مبارزه به‌موقع با علف‌های هرز، آفت سن گندم و عدم سرمازدگی و گرمازدگی گندم، محصول تولیدی از کیفیت بالایی برخوردار است.

جوادپور پیش‌بینی کرد که امسال ۲۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شود که سهم خرید گندم شهرستان ابرکوه هشت‌هزار و ۵۰۰ تن است. مدیر سازمان تعاون روستایی یزد با تأکید بر این‌که ظرفیت سیلوی استان افزون‌بر ۸۵ هزار تن است، خاطرنشان کرد: ظرفیت خوبی برای خرید گندم وجود دارد و از این بابت مشکلی نداریم.

وی با اشاره به فصل برداشت محصول گندم افزود: عمده مراکز خرید شرکت‌های تعاونی روستایی در شهرستان‌های ابرکوه و خاتم مستقر است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد هم اوایل اردیبهشت‌ماه گذشته گفته بود، پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری از ۱۱ هزار هکتار اراضی زیرکشت گندم ۴۰ هزار تن محصول برداشت شود.

سیدجمال سجادی‌پور با بیان این‌که پارسال از سوی سازمان تعاون روستایی استان، هفت‌هزار و ۵۰۰ تن محصول گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به ارزش ۱۰۵ میلیارد ریال خریداری شد، افزود: چهارهزار و ۱۶۰ تن آن مربوط به ابرکوه است و این شهرستان برای پنجمین سال متوالی رتبه نخست خرید گندم استان را کسب کرده بود.

اختصاص ۱۴هزار و ۳۵۰ هکتار به کاشت گندم، جو و دانه‌روغنی

همچنین مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد گفته بود: در سال زراعی جاری با اجرای روش‌های نوین آبیاری به‌ویژه طرح نواری ۱۴ هزار و ۳۵۰ هکتار از زمین‌های استان به کاشت گندم، جو و دانه روغنی کلزا اختصاص دارد.

محمدعلی حاتمی‌زاده افزود: از این میزان سطح زیرکشت ۱۱ هزار هکتار آن به گندم اختصاص دارد که به شیوه مکانیزه کشت‌شده است. این مسئول بخش کشاورزی یزد با اشاره به این‌که ابرکوه، خاتم و بهاباد از مناطق عمده کاشت محصول گندم و جوست، افزود: سطح زیرکشت این دو محصول نسبت به پارسال افزون‌بر ۱۰ درصد کاهش دارد.

وی تغییر الگوی کشت و تداوم دو دهه پدیده خشک‌سالی، کمبود آب و افت سطح منابع آب‌های زیرزمینی را علت کاهش سطح زیرکشت بیان کرد. پارسال یک‌هزار و ۲۳۰ هکتار طرح آبیاری نوین به شیوه تیپ (نواری) در بخش زراعی و به خصوص سبزی و صیفی اجرا شده است. همچنان کشاورزان با اجرای طرح‌های آبیاری نوین در مزارع و افزایش کارایی و راندمان آبیاری در بخش کشاورزی، برداشت آب را مدیریت کنند. اراضی قابل کشاورزی استان ۱۷۰ هزار هکتار است که به‌علت کمبود آب و تداوم دو دهه پدیده خشک‌سالی، ۱۱۶ هزار هکتار آن به کشت محصولات کشاورزی اختصاص دارد. تعداد بهره‌برداران بخش کشاورزی یزد حدود ۷۰ هزار نفر است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 21خرداد1398 ، کدخبر: 69030: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین