پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۳۶۷۵
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۷
حدود دو هفته پیش، دو نفر متهم به شکار غیرمجاز طی تعقیب و گریز با محیط‌بانان پارک ملی خَبر استان کرمان بر اثر تصادف جان خود را از دست دادند.فرمانده یگان محیط زیست کشور از انتقال پرونده محیط‌بانان متهم به قتل عمد در استان کرمان به دادسرای نظامی هرمزگان خبر داد.

شعارسال: فرمانده یگان محیط زیست کشور از انتقال پرونده محیط‌بانان متهم به قتل عمد در استان کرمان به دادسرای نظامی هرمزگان خبر داد.

 حدود دو هفته پیش، دو نفر متهم به شکار غیرمجاز طی تعقیب و گریز با محیط‌بانان پارک ملی خَبر استان کرمان بر اثر تصادف جان خود را از دست دادند. بر اساس اظهارات یگان محیط زیست کشور، ماجرا از این قرار است که در تاریخ ۱۱ خردادماه، محیط‌بانان منطقه خبر، یک دستگاه خودرو سمند و یک دستگاه موتورسیکلت را شناسایی کردند که در حال پروژکتورکشی برای شکار آهو بودند که بلافاصله نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. در حین تعقیب و گریز، راکبان موتورسیکلت (شکارچیان)، به سمت محیط‌بانان تیراندازی کردند که بر اثر این اتفاق دو نفر از محیط‌بانان زخمی شدند و شیشه ماشین متعلق به اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان نیز شکسته شد.

پس از تیراندازی شکارچیان، موتورسیکلت در حال فرار، تعادل خود را از دست داد و واژگون شد. محیط‌بانان بلافاصله با نیروهای امداد تماس گرفتند اما به دلیل صدمات وارده، هر دو شکارچی متاسفانه فوت کردند. به دنبال شکایت خانواده شکارچیان فوت‌شده‌، سه محیط‌بان و یک همیار محیط زیست حاضر در عملیات، متهم به قتل عمد هستند و در حال حاضر در بازداشت به سرمی‌برند.

سرهنگ جمشید محبت‌خانی فرمانده یگان محیط زیست کشور در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت پرونده محیط‌بانان کرمانی متهم به قتل عمد، با اشاره به اینکه پرونده در حال رسیدگی است و مجرم بودن محیط‌بانان به هیچ‌وجه احراز نشده است، گفت: اتهام قتل عمد بر مبنای شکایت خانواده دو شکارچی است که در حین فرار به دلیل واژگون شدن موتورسیکلت‌شان، جان خود را از دست دادند؛. خانواده این دو فرد که برادر هم بودند؛ ادعا دارند که دو فرد متهم به شکار غیرمجاز عمداً توسط خودروی محیط‌بانان زیر گرفته شده‌اند و برای همین هم شکایت کرده‌اند.

وی ادامه داد: بر اساس شکایت خانواده شکارچیان، اتهام محیط‌بانان قتل عمد است اما این به این معنا نیست که حکم همین باشد. نماینده حقوقی محیط زیست استان کرمان پیگیر روند رسیدگی به پرونده است و خواسته یگان محیط زیست آن است که هیچ حقی از طرفین تضییع نشود.

فرمانده یگان محیط زیست با بیان اینکه پرونده محیط‌بانان کرمان به دادسرای نظامی استان هرمزگان منتقل شد، تصریح کرد: از آنجا که تعقیب دو فرد متهم به شکار غیرمجاز در پارک ملی خبر استان کرمان شروع شده و تا مرز هرمزگان ادامه داشته است؛ پرونده این اتفاق به دادسرای نظامی استان هرمزگان منتقل شد.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد وضعیت جسمی محیط‌بانان بازداشت‌شده، گفت: در این تعقیب و گریز هیچ‌گونه تیری از سوی محیط‌بانان به سمت دو فرد متهم به شکار غیرمجاز شلیک نشده اما شکارچیان به سمت محیط‌بانان تیراندازی کرده بودند که موجب شد دو نفر از محیط‌بانان از ناحیه سر، صورت و دست زخمی شوند. در چند روز اخیر، من بارها با محیط‌بانان زخمی صحبت کردم تا از بهبود کامل آنها اطمینان حاصل کنم. در حال حاضر هم در بند نظامی‌ها بازداشت هستند.

فرمانده یگان محیط زیست کشور ضمن ابراز ناراحتی از فوت دو شکارچی غیر مجاز در حین عملیات در پارک خبر، گفت: در آن منطقه ساختار اجتماعی به شکل قبیله‌ای و عشیره‌ای است و در این ساختار یک خانواده دو فرزند خود را از دست داده است. بسیار اتفاق ناگواری است هم من و هم محیط‌بانان بخاطر این اتفاق ناراحت هستیم و تسلیت می گوییم. ای کاهش به جایی برسیم که هیچ شکارچی نداشته باشیم، آن زمان ما هم به محیط‌بانان می‌گوییم اسلحه‌هایتان را جمع کنید. کاش به آن روز برسیم.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار : 24 خرداد 98، کد خبر: 98032310628،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین