پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۳۶۸۹
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۶
تیم ملی والیبال ایران اگر بتواند در این هفته بردهای بیشتری کسب کند، در میزبانی هفته آینده راه کمی برای حضور در فینال لیگ ملت‌های والیبال در پیش خواهد داشت. اتفاقی که اگر رخ دهد، نتیجه‌ای تاریخی محسوب می‌شود.والیبال ایران و کانادا طی سال‌های اخیر رقابت نزدیکی با هم داشته‌اند. جایگاه دو تیم هم، با قرار گرفتن در رده‌های ششم و هشتم رده‌بندی جهانی، بسیار نزدیک است.

شعار سال: تیم ملی والیبال ایران امروز، در سومین هفته از مسابقات لیگ ملت‌های والیبال، در نخستین بازی میزبان کاناداست.

والیبال ایران و کانادا طی سال‌های اخیر رقابت نزدیکی با هم داشته‌اند. جایگاه دو تیم هم، با قرار گرفتن در رده‌های ششم و هشتم رده‌بندی جهانی، بسیار نزدیک است.

در آمریکای شمالی، والیبال کانادا در طول تاریخ کاملاً تحت تاثیر قدرت کوبا و آمریکا بوده است. این تیم در مسابقات قهرمانی این منطقه فقط یک بار در سال 2015 صاحب مدال طلا شد که آن هم در شرایطی به دست آمد که آمریکا از شرکت در مسابقات انصراف داده بود و کوبا نیز به دلیل تصمیمات فدراسیون والیبال این کشور، دیگر نشانی از آن قدرت سابق خود نداشت.

بزرگ‌ترین افتخار بین‌المللی کانادا، کسب مدال برنز لیگ جهانی 2017 است. این مدال در نخستین سال حضور استفان آنتیگا روی نیمکت تیم ملی کانادا به دست آمد، اما آنتیگا حالا از کانادا رفته و هدایت این تیم دوباره به گلن هوگ رسیده است.

هوگ پیش از این در سال‌های 2006 تا 2016 هم هدایت تیم ملی کانادا را بر عهده داشت و رسیدن به مقام پنجمی بازی‌های المپیک ریو بزرگ‌ترین دستاورد او بود. این مربی 60 ساله در دوران بازیگری خود برای تیم ملی کانادا بازی می‌کرد و در المپیک 1984 لس‌آنجلس نیز به میدان رفت.

دو پسر گلن هوگ هم والیبال بازی می‌کنند که از میان آنها نیکلاس کاپیتان و ستاره تیم ملی کانادا محسوب می‌شود.

کانادا در شش مسابقه نخست خود در لیگ ملت‌ها، پرتغال، استرالیا، آلمان و آرژانتین را شکست داد و مقابل بلغارستان و صربستان باخت تا با چهار برد و 12 امتیاز در رده ششم جدول رده‌بندی قرار بگیرد.

تاریخچه رویارویی تیم‌های ملی والیبال ایران و کانادا

تیم‌های ملی والیبال ایران و کانادا پنج بار در طول تاریخ به مصاف هم رفته‌اند که سهم ایران دو پیروزی بوده است. نخستین رویارویی دو تیم در رقابت‌های انتخابی المپیک 2004 آتن بود که آن بازی با برتری سه بر صفر کانادا به پایان رسید. گرچه در نهایت هم هیچ‌کدام از دو تیم سهمیه المپیک را در آن دوره به دست نیاوردند.

نخستین پیروزی ایران بر کانادا در رقابت‌های انتخابی المپیک رقم خورد. این اتفاق در مسابقات انتخابی بازی‌های المپیک 2016 رخ داد ولی این بار برخلاف سال 2004، هر دو تیم توانستند سهمیه المپیک بگیرند و در نهایت هم به صورت مشترک در رده پنجم المپیک قرار گرفتند.

ایران و کانادا در سال 2018 نیز دو بار به مصاف هم رفتند. در لیگ ملت‌ها ایران پیروز شد، اما در قهرمانی جهان نتیجه را به حریف خود واگذار کرد.

نخستین بلیت‌فروشی واقعی برای زنان والیبال‌دوست

اما نکته مهم در مسابقات امروز تنها مصاف ایران و کانادا نیست. امروز برای نخستین بار زنان شهر ارومیه می‌توانند بدون هیچ حاشیه و تنشی وارد ورزشگاه شوند و به تماشای مسابقه‌ای بنشینند که رشته نخست و محبوب در شهرشان است.

این اتفاقی است که نه تنها برای ارومیه بلکه در ورزش ایران نیز رخدادی نو و تازه است، چرا که تا به امروز زنان برای حضور در ورزشگاه همیشه مشکل داشته‌اند. اگر هم در این مدت زنی به ورزشگاهی رفته یا با محدودیت و دعوا بوده یا با لیست گزینشی. این بار اما ماجرا تغییر کرد و بلیت‌فروشی به طور استاندارد انجام شد و زنان هم توانستند با خرید بلیت به ورزشگاه بیایند.

البته اگر تا لحظه ورود این زنان اتفاق جدیدی رخ ندهد و مسئولی حس نکند که ورود زنان به یک ورزشگاه، باعث جریحه‌دار شدن احساسات کسی می‌شود. طبق آمار اداره کل ورزش استان آذربایجان غربی، 10 درصد ظرفیت سالن الغدیر، امروز در دست زنان است.

پیش‌بینی فینالیست شدن والیبال ایران بعد از شش سال

تیم ملی والیبال ایران به گفته کارشناسان باید در دو هفته آینده مسابقات حدود 10 امتیاز کسب کند، این یعنی برد در سه تا چهار بازی. در این صورت هفته آخر مسابقات در کشور بلغارستان به نوعی بازی تدارکاتی محسوب می‌شود و با همین امتیازات ایران می‌تواند به دور بعدی رقابت‌ها، یعنی فینال، برود.

در این صورت دو اتفاق بزرگ برای والیبال کشور رقم می‌خورد. نخست اینکه شاگردان کولاکوویچ برای نخستین بار می‌توانند حضور در فینال رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال را بعد از شش سال تجربه کنند. از سوی دیگر، والیبال ایران در هفته آخر میتواند به ستاره‌های جوان تیمش فرصت خودنمایی بیشتری دهد تا در میدانی بزرگ وارد مسابقه شوند و تجربه بیشتری کسب کنند.

از طرف دیگر، حضور در فینال لیگ ملت‌ها، در سالی که همه کشورهای دنیا برای رقابت در انتخابی المپیک می‌جنگند، خود به تنهایی درسی بزرگ پیش از حضور در میدان بزرگ سهمیه المپیک 2020 خواهد بود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری اعتماد آنلاین، تاریخ انتشار 24خرداد 98، کد خبر: 312332، www.etemadonline.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین