پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۱۳۷۹۹
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۲
یک استاد دانشگاه گفت: عامل اصلی کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر، عرضه گسترده ارز توسط سوداگران بزرگ اقتصادی است که به دلیل تحولات مربوط به سیاست خارجی و از ترس سقوط نرخ دلار اقدام به فروش گسترده ارز خود در بازار کردند.

شعار سال: کامران صداقت درباره تحولات بازار ارز و دلایل کاهش نرخ طلا و سایر انواع ارز در بازار، اظهار داشت: کاهش نرخ دلار به دلیل افزایش عرضه و غلبه فروشندگان بر خریداران بوده است.

این کارشناس بازار ارز ادامه داد: افزایش عرضه ارز در بازار به دلیل شوک سیاسی ناشی از اخبار مربوط به سفر هیأت‌های خارجی از جمله نخست وزیر ژاپن به ایران بوده است.

وی اضافه کرد: تحت تأثیر این شوک سیاسی، هم عرضه فیزیکی دلار و سایر انواع ارز در بازار افزایش یافت و هم فضای ذهنی و روانی زمینه افت قیمت‌ها را فراهم کرد.

این استاد دانشگاه گفت: بیشترین فروش ارز در روزهای گذشته از سوی سوداگران بزرگ اقتصادی صورت گرفته که از ترس سقوط قیمت دلار اقدام به عرضه گسترده این ارز در بازار کردند.

این کارشناس بازار ارز یادآور شد: پس از افزایش عرضه توسط سوداگران بزرگ ارزی، دارندگان دلارهای خانگی نیز ارزهای خود را برای فروش روانه بازار کردند.

وی درباره نرخ واقعی دلار گفت: بر اساس واقعیت اقتصادی، نرخ واقعی دلار حدود هشت هزار تومان است و نرخ موجود (حدود ۱۳ هزار تومان) ماهیت سوداگرانه داشته و واقعی نیست.

صداقت با بیان اینکه در بلندمدت نرخ دلار به سوی قیمت واقعی خود یعنی هشت هزار تومان حرکت خواهد کرد، گفت: به دلیل شرایط کنونی اقتصادی نمی‌توان با سرعت به سوی این قیمت واقعی حرکت کرد.

وی خاطرنشان کرد: قیمت واقعی هشت هزار تومانی برای دلار در زمانی محقق خواهد شد که جدا از مسائل مربوط به تحریم‌ها، بتوانیم طرح رونق تولید را در داخل کشور اجرا، وام‌های کم بهره اعطا و نرخ سود بانکی را کاهش دهیم که این موضوع به سیاست‌های پولی و بانکی در آینده بستگی دارد.

قیمت واقعی هشت هزار تومانی برای دلار در زمانی محقق خواهد شد که جدا از مسائل مربوط به تحریم‌ها، بتوانیم طرح رونق تولید را در داخل کشور اجرا، وام‌های کم بهره اعطا و نرخ سود بانکی را کاهش دهیم که این موضوع به سیاست‌های پولی و بانکی در آینده بستگی دارد.

این کارشناس بازار ارز درباره افزایش نرخ ارز در سامانه نیما و نزدیک شدن به قیمت ارز در بازار آزاد گفت: قیمت ارز در آینده همچنان چند نرخی باقی خواهد ماند و زمینه برای تک نرخی شدن فراهم نیست زیرا به طور کامل، امکان کنترل بر عرضه ارز توسط صادرکنندگان و همچنین واردکنندگان وجود ندارد.

نرخ دلار و سایر انواع ارز در هفته‌های اخیر روندی نزولی به خود گرفته که البته در روزهای گذشته شتاب آن بیشتر شده است.

نرخ دلار که تا حدود ۱۵ هزار تومان بالا رفته بود در روزهای اخیر به کانال ۱۲ هزار تومانی سقوط کرده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 24 خرداد 98، کد مطلب: 83350988:www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین