پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۴۰۰۲
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۱
قریب به ۴۷۰۰ کودک در شهر به زباله گردی اشتغال دارند. شغلی که در آن از هیچگونه حمایت اجتماعی ای برخوردار نیستند. بیش از ۷۰ درصد این کودکان به نحوی مورد آزار و خشونت قرار گرفته‌اند. مطابق پژوهشی که توسط انجمن حمایت از حقوق کودکان در شهر تهران انجام شده، سهم این کودکان از کل ارزش زباله های قابل بازیافت شهر تهران کمتر از سه درصد است.
شعار سال: قریب به ۴۷۰۰ کودک در شهر به زباله گردی اشتغال دارند. شغلی که در آن از هیچگونه حمایت اجتماعی ای برخوردار نیستند. بیش از ۷۰ درصد این کودکان به نحوی مورد آزار و خشونت قرار گرفته‌اند.

کودکان زباله گرد، واژه رنج آور  که هر روز مصادیق آن را در خیابانهای شهر میبینیم. کودکانی که بجای حضور در فرآیند آموزش و توانمند شدن و حضور در کنار خانواده خود تا نیمه های شب در لابلای زباله های شهر به دنبال کسب معاش هستند. معاشی که نظام بازار خودتنظیم گر آنرا از ایشان دریغ کرده است و کودکی آنان را به یغما برده است.

سهم این کودکان برای اینهمه تلاش و سختی چیست؟ مطابق پژوهشی که توسط انجمن حمایت از حقوق کودکان در شهر تهران انجام شده، سهم این کودکان از کل ارزش زباله های قابل بازیافت شهر تهران کمتر از سه درصد است. قریب به ۴۷۰۰ کودک در شهر به زباله گردی اشتغال دارند. شغلی که در آن از هیچگونه حمایت اجتماعی ای برخوردار نیستند. بیش از ۷۰ درصد این کودکان به نحوی از انحا مورد آزار و خشونت قرارگرفته اند.

این پژوهش با هدف حذف کار زباله گردی کودکان آغاز شد. گرچه این حذف به واسطه پیچیدگی موضوع نیاز به مشارکت گسترده ای دارد اما انجمن بر آن است که این امر شدنی است و لازم است به گونه نیز صورت پذیرد که کودکان درگیر در این کار، نیز آسیبی نبینند. بدین واسطه چاره اندیشی برای حذف کار زباله گردی کودکان به مشارکتی مستمر و گسترده بین نهادی های مدنی و نهادهای مسوول مثل شورای شهر، شهرداری و وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی نیاز دارد. البته با توجه به اینکه درصد بالایی از این کودکان اهل افغانستان هستند همکاری نهادهای بین المللی مانند یونیسف و نهادهای محلی در محل تولد آنان نیز لازم است.( که البته کار را کمی پیچیده تر می کند)  آنچه مسلم است آن است که این کودکان لازم است در سریع تر زمان ممکن به آغوش خانواده های خود بازگردند و در چرخه آموزش و توانمندسازی وارد شوند. چه کودکان ایرانی و چه کودکان افغانستانی.

یک نکته برای حمایت از این کودکان منابع مالی است. با توجه به سهم اندک این کودکان از ارزش زباله های شهر ، پیشنهاد مشخص آن است که سه درصد از منابع حاصل از زباله که با اصلاح اندکی در نظام مدیریت پسماند و تغییر مناسبات در آن می تواند حاصل شود به این حمایت تخصیص داده شود. کودکان زیر ۱۵ سال با حمایت های لازم سریع تر به دامن خانواده خود بازگردند و حمایت های لازم نیز از این محل برای حمایت از خانواده های آنها صورت پذیرد و کودکان بالای ۱۵ سال نیز از این چرخه خارج شوند و بنا به خواست خود یا سرپرست اشان دوره های مهارت آموزی در زمینه های مختلف را طی کنند و در صورت تمایل و امکان به محل زندگی قبلی خود بروند و یا در کارهای متناسب با سن و توان و تخصیص که یاد گرفته اند با شرایط خاص( مثل کار نیمه وقت و با پوششهای حمایتی از قبیل بیمه) مشغول به کار گردند. آنچه که مسلم است براساس قانون کار جمهوری اسلامی، کنوانسیون حقوق کودک و همچنین مقاوله نامه محو فوری بدترین اشکال کار کودک، کار زباله گردی برای تمامی افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است.

* مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبر آنلاین ،تاریخ انتشار:23خرداد1398،کدخبر:1269578،www.khabaronline.ir



اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین