پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۴۲۳۷
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۸
سوئیس جایگاه بیستم را در "تبعیض‌های جنسیتی" در جهان دارد و پس از کشورهای ثروتمند نروژ، فنلاند، فرانسه و آلمان قرار می‌گیرد.

شعار سال: هزاران زن سوئیسی روز جمعه (24 خرداد) در اعتراض به "نابرابری جنسیتی" در این کشور دست به اعتصاب و تظاهرات زدند.

به نقل از "فاکس"، زنان بنفش‌پوش سوئیسی دست از کار کشیدند و در تظاهرات خود خواستار دستمزد و حقوق (قوانین) برابر با مردان شدند.

معترضان رنگ بنفش را برای خود انتخاب کرده‌اند و اکثر آنها لباس و دست نوشته‌هایی به این رنگ در دست داشتند.


این اتفاق را می‌توان تکرار تاریخ دانست. 28 سال قبل در چنین روزی، زنان کشور سوئیس در اعتصاب و تظاهراتی مشابه خواستار اصلاح قانون اساسی سوئیس در "برابری جنسیتی" شدند. در آن زمان زنان شاغل سوئیس یک سوم مردان حقوق و مزایا دریافت می‌کردند. جنبش سال 1991، باعث تصویب "قانون برابری جنسیتی" در سال 1996 شد. این قانون از زنان در برابر تبعیض و تعصب‌های جنسیتی حمایت می‌کرد.

براساس قانون مصوب 1996 زنان در برابر تبعیض‌های مربوط دوران حاملگی، وضعیت تأهل و سایر مشکلات مربوط به جنسیت زنانه، شرایط بهتری پیدا کردند.

سوئیس از آخرین کشورهای اروپایی است، که حق رای برای زنان را به رسمیت شناخت. فنلاند، نروژ، دانمارک،آلمان، روسیه و لهستان زودتر از سوئیس حق رای را به زنان دادند. سوئیس در این زمینه از کشورهای آسیایی هند، چین، ایران نیز عقب تر است.

در سال گذشته نیز پارلمان سوئیس، "قانون پرداخت برابر" را تصویب کرد که براساس آن شرکت‌های 100 نفره و بزرگتر از آن موظف به مطالعه در مشارکت کار زنان و مردان و اختلاف دستمزد دریافتی توسط آنها هستند. اما منتقدان بر این باورند که قانون مصوب به خوبی اجرایی نمی‌شود و نظارت کافی بر روی شرکت‌های متخلف وجود ندارد.


براساس گزارش "اختلاف جنسیت" مجمع جهانی اقتصاد سال 2018، سوئیس جایگاه بیستم در "تبعیض‌های جنسیتی" در جهان را داراست و پس از کشورهای ثروتمند نروژ، فنلاند، فرانسه و آلمان قرار می‌گیرد. آمریکا نیز در رتبه پنجاه ‌و یکم این فهرست قرار می‌گیرند.

"اداره آمار فدرال" سوئیس نیز در گزارش سال 2016 خود نوشت: زنان شاغل بخشِ خصوصی در این کشور یک پنجم مردان درآمد دارند.

اینک زنان بنفش‌پوش سوئیس، خواستار اقدامات بیشتر در راستای بهبود شرایط هستند.


به گزارش بنگاه خبری سوئیس این تظاهرات ساعت 3:24 دقیقه بعدازظهر به وقت محلی آغاز شد. بنا بر محاسبات، میزان کنونی اختلاف دستمزد روزانه زنان و مردان در این کشور معادل دستمزد مردان از این ساعت به بعد محسوب می‌شود.

روی پلاکاردی که برخی از معترضان در دست داشتند، نوشته شده بود: «آقایان، شما اتو کنید


گاردین نیز نوشت: پارلمان سوئیس در شهر "برن" برای احترام به این جنبش 15 دقیقه کار خود را متوقف کرد. در شهر "بازل" سوئیس نیز شرکت آرایشی- بهداشتی "روشه" مشتی گره کرده را با نورپردازی روی ساختمان شرکت خود به نمایش درآورد. معترضان نام برخی از خیابان‌ها را به احترام زنان تغییر دادند. روزنامه سوئیسی "تمپس" نیز بخشی را برای نگارش سرمقاله‌ توسط زنان خالی گذاشت.

نمایی از ساختمان آرایشی- بهداشتی روشه در حمایت از جنبش زنانه سوئیس


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی خبری عصر ایران، تاریخ 26 خرداد 98، کد مطلب: 673356:www.asriran.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین