پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۱۴۷۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱
چهار میلیارد و ۵۶۴ میلیون یورو از ابتدای امسال تا ۲۸ خرداد در سامانه نیما عرضه شده که برای تامین کالاهای وارداتی مورد نیاز کشور اختصاص یافته است.
شعار سال: چهار میلیارد و ۵۶۴ میلیون یورو از ابتدای امسال تا ۲۸ خرداد در سامانه نیما عرضه شده که برای تامین کالاهای وارداتی مورد نیاز کشور اختصاص یافته است.

روند عرضه ارز صادراتی در سامانه نیما صعودی بوده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که در هفته‌های اخیر و پس از اعلام سیاست‌های جدید بانک مرکزی درباره روند بازگشت ارز، میزان ارز عرضه شده در سامانه نیما افزایش یافته است.

سامانه نیما از سال گذشته پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد و صادرکنندگان و واردکنندگان باید معاملات ارزی خود را در بستر این سامانه به ثبت برسانند.

میانگین نرخ فروش هر یورو در بازار نیما از ابتدای امسال تاکنون نیز ۱۲ هزار و ۴۷۷ تومان بوده است.

فراز و نشیب فروش ارز در نیما

میزان فروش ارز در سامانه نیما در فروردین امسال حدود یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون یورو و در اردیبهشت امسال دو میلیارد و ۱۶۱ میلیون یورو بوده است.

از اول تا ۲۸ خرداد امسال نیز یک میلیارد و ۱۳۳ میلیون یورو در سامانه نیما به فروش رسیده است.

بررسی‌های ایرنا نشان می‌دهد که بیشترین معاملات ارز در سامانه نیما از ابتدای امسال تا ۲۸ خرداد مربوط به روزهای ۱۱ و ۱۸ اردیبهشت بود که در هر کدام ۱۴۰ میلیون حواله یورو به فروش رسیده است.

در ۲۶ فروردین نیز ۱۳۶ میلیون یورو ارز در سامانه نیما برای فروش عرضه شد.

بیشترین میزان فروش ارز در خرداد ا مسال به هشتم ماه جاری اختصاص داشت که در آن روز ۱۱۰ میلیون یورو به فروش رسید.

پایین‌ترین میزان فروش ارز نیمایی از ابتدای امسال تاکنون مربوط به ۶ اردیبهشت است که در آن هیچ معامله‌ای انجام نشد. کمترین حجم فروش ارز نیمایی در خرداد امسال نیز در دوم این ماه ثبت شد که طی آن دو میلیون یورو به مشتریان واگذار شد.

افزایش عرضه ارز صادراتی در نیما

در سامانه نیما حواله‌های ارزی عرضه می‌شود که واردکنندگان می‌توانند از طریق آن به واردات محصولات مورد نیاز اقدام کنند.

بسته سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۹۸ و نحوه رفع تعهد ارز صادراتی سال ۱۳۹۷ صادرکنندگان چندی پیش توسط بانک مرکزی ابلاغ شده است.

در سیاستگذاری‌های جدید، صادرکنندگانی که بیش از ۷۰ درصد از ارز ناشی از صادرات را در سامانه نیما عرضه کرده‌اند، تشویق می‌شوند.

بر اساس سیاست‌های جدید، میزان بازگشت ارز پتروشیمی‌ها به چرخه اقتصادی در سال ۱۳۹۸ شامل حداقل ۶۰ درصد در سامانه نیما، حداکثر ۱۰ درصد اسکناس و بقیه واردات در مقابل صادرات خود تعیین شده است.

سایر صادرکنندگان باید حداقل ۵۰ درصد ارز خود را در سامانه نیما عرضه کنند و حداکثر تا ۲۰ درصد به صورت اسکناس و بقیه واردات در مقابل صادرات خود یا سایر اشخاص نسبت به برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی اقدام کنند.

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی هفته گذشته درباره بازگشت ارز ناشی از صادرات گفت: خوشبختانه در ماه‌های اخیر وضع بازگشت ارز صادراتی بهبود یافته و صادرکنندگان عزم خود را برای بازگرداندن این ارز جزم کردند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ انتشار: 29 خرداد 1398، کدخبر: 83359585 ، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
0
0
چرا قمیت ارز پایین نمیاد پس مگه چقدر نیار به ارز در کشور وجود داره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین