پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۲۱۴۷۹۶
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸
افزایش قیمت مسکن و به تبع آن افزایش قیمت اجاره بها و رهن خانه باعث شده بسیاری از خانواده‌هایی که توان پرداخت رهن و اجاره را ندارند، به زندگی در کانکس روی بیاورند.
شعارسال: اقتصاد که زیر و رو شد و قیمت‌ها که سر به فلک کشید، قیمت اجاره و رهن مسکن نیز به اوج رسید و قیمت خانه به قیمت ویلا رسید و در این بین آه از نهاد مستاجران درآمد. از ابتدای سال گذشته افزایش قیمت مسکن با شیب زیاد آغاز شد، کسی گمان نمی‌کرد در طول کمتر از ۶ ماه بازار مسکن این چنین افسار گسیخته زیر و رو شود. خبرها حاکی است که برخی خانواده‌ها در این شرایط به علت عدم ناتوانی در پرداخت هزینه اجاره و رهن، به کانکس نشینی روی آورده‌اند.

قیمت کانکس برای فروش متغیر است و بسته به وضعیت کانکس از متری ۱۰۰ هزار تومان تا متری ۱ میلیون تومان به فروش می رسد. برای اجاره البته محل استقرار کانکس در قیمت تاثیرگذار است، برخی صاحبخانه‌ها کانکس‌ها در حیاط خانه و برخی دیگر روی پشت بام منزل گذاشته‌اند و آن را به افرادی که می‌خواهند در آن زندگی کنند، اجاره می‌دهند. در این صورت مبلغی دیگر روی قیمت اجاره کانکس می‌آید. اجاره آن تا ماهیانه ۵۰۰ هزار تومان هم گزارش شده است. نکته عجیب اینکه به علت افزایش هزینه‌های زندگی در حیاط برخی مجتمع‌های کوچک از کانکس استفاده می‌شود تا اجاره آن بخشی از هزینه‌های ساکنان را جبران کند.

مهدی سلطان محمدی تحلیلگر بازار مسکن به رویداد۲۴ می‌گوید: قیمت مسکن از سال گذشته به صورت صعودی به یکباره بالا رفت؛ قیمت مسکن و خودرو و آهن آلات تا ۱۰۰ درصد و بیشتر افزایش داشته است و در این شرایط افرادی که توانایی پرداخت نرخ‌های جدید زندگی در تهران و شهر‌های بزرگ را نداشته باشند از شهر‌ها خارج شده و در خانه‌هایی با کیفیت پایین‌تر یا در اطراف شهر‌ها مستقر خواهند شد.

او می‌گوید: پدیده کانکس نشینی و اجاره زمین امسال زیادتر شده، اما این اتفاق موضوع تازه‌ای نیست، زیرا به دلیل وضعیت بحرانی برخی از خانواده‌ها از گذشته به چنین زندگی‌ای روی آورده‌اند.

سلطان محمدی ادامه می‌دهد: حاشیه نشینی و کانکس نشینی به کمیت مسکن برنمی‌گردد؛ یعنی نمی‌توان گفت: خانه نیست، زیرا در حال حاضر ۲۵ میلیون مسکن برای خانوار‌ها در کشور وجود دارد. مسئله اینجاست که مسکن به صورت عادلانه در کشور توزیع نشده و انتظارات افراد را برآورده نکرده است و افراد توان پرداخت قیمت مسکن در شرایط جدید را ندارند.

او می‌گوید: ضرورت دارد در برنامه ریزی دولت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و تعیین تکلیف آن‌ها در اولویت قرار گیرد. بسیاری از پروژه‌های مسکن مهر در حال حاضر قابل سکونت نیست هر چند مردم آن را خریداری کرده‌اند تا به عنوان یک سرمایه داشته باشند، اما اشتباهات در برنامه‌ریزی و جانمایی و عدم زیرساخت مناسب (آب، برق، گاز، تلفن) و ایجاد راه‌های ارتباطی و حمل و نقل باعث شده نتوانند حتی مسکن مهر خود را اجاره دهند.

سلطان محمدی می‌گوید: مسکن مهر بهتر از کانکس نشینی است، اما این شرایط نیز برای مردم ایجاد نشده است. علاوه بر این در حال حاضر بیش از ۳ میلیون مهاجر افغان در ایران حضور دارند که دارای مسکن مناسب نیستند و دولت هم تعهدی برای این منظور ندارد و برخی از آن‌ها در آلونک‌های روستایی زندگی می‌کنند و اغلب در روستا‌هایی ساکن هستند که نزدیک به شهر‌های بزرگ است.

به گزارش رویداد۲۴ آنگونه که وزیر مسکن گزارش داده، حدود ١٩ میلیون نفر در ایران، بدمسکن هستند و این افراد در وضعیت‌های غیرقابل تصوری در حاشیه کلانشهر‌های کشور مشغول به زندگی هستند. در شرایطی که بیشترین بار فشار روی طبقه ضعیف و آسیب پذیر قرار گرفته، حسن روحانی رئیس جمهور گفته قرار است کارمندان دولت را خانه‌دار کند!

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 29 خرداد 1398 ، کدخبر: 178576 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین