پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۴۸۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹
نشریه اسرائیلی هاآرتص امروز در گزارشی تحلیلی به نقل از منابع اطلاعاتی اسرائیلی و غربی مدعی شده که ایران ممکن است به زودی تنش‌های خود را با ایالات متحده احتمالا از مسیر هدف قرار دادن مرز اسرائیل افزایش دهد.
شعارسال: نشریه اسرائیلی هاآرتص امروز در گزارشی تحلیلی به نقل از منابع اطلاعاتی اسرائیلی و غربی مدعی شده که ایران ممکن است به زودی تنش های خود را با ایالات متحده احتمالا از مسیر هدف قرار دادن مرز اسرائیل افزایش دهد.

به گفته این نشریه، این منابع اطلاعاتی می گویند، تهران از شکست خود برای مجبور کردن آمریکایی ها به بازنگری تحریم های شدید که علیه ایران و شرکت هایی که با جمهوری اسلامی کار می کنند و منجر به ایجاد بحران اقتصادی شده، ناامید است. در نتیجه احتمال دارد ایرانیان با هدف وخیم تر کردن شرایط بحران منطقه ای و اجبار فوری دولت ترامپ برای بازبینی گام های خود، دست به ایجاد تحریک در مرزهای اسرائیل بزنند.

هاآرتص بیان کرده، بر پایه ارزیابی های صورت گرفته در اسرائیل و غرب، ایران مشغول بازی با زمان بوده و امیدوار است، در نهایت دونالد ترامپ در انتخابات سال 2020 از انتخاب دوباره به عنوان رئیس جمهور باز بماند؛ موضوعی که منجر به معتدل شدن رهیافت واشنگتن در خصوص ایران و برنامه هسته ای آن خواهد شد.

این نشریه با تکرار ادعای آمریکایی ها مبنی بر دخالت ایران در حمله به نفت کش ها در دریای عمان و همچنین حمایت مستقیم از حملات به خطوط لوله نفت عربستان توسط حوثی ها بیان کرده که این اقدامات نشان دهنده یک تغییر در رویکرد تهران است: اجبار آمریکا به بازگشت به میز مذاکره.

این مطلب همچنین بیان کرده که در قبال این اقدامات ایالات متحده در تلاش است از هرگونه وارد شدن به بازی تهدید ایران خودداری کند و در برابر همه این مسائل تنها به اعزام هزار نیروی جدید به منطقه بسنده کرده است. اما به خاطر آن که سرعت رشد بحران اندک است ـ به گفته هاآرتص ـ شاید ایران تصمیم به تشدید و وخیم تر کردن آن بگیرد؛ برای نمونه، اقدام به کشاندن اسرائیل به قلب و مرکز بحران و تحولات.

هاآرتص حتی سناریوی این اقدام را نیز خود تدوین کرده و بیان می کند: انتظار می رود که سناریوی یک درگیری غیر مستقیم شامل یکی از گروه های شیعه مورد حمایت ایران نظیر گروه های حاضر در جنوب سوریه، یا عملیاتی از سوی حزب الله در جنوب لبنان در کار باشد.

رئیس جمهور اسرائیل روز گذشته بیان کرد: ما به حزب الله هشدار می دهیم که لبنان را تبدیل به مجری دستورکارهای ایران و به لبنان هم هشدار می دهیم خود را سکوی حملات ایران به اسرائیل نکند. ما دوست نداریم وارد جنگ شویم. اما ارتش ما آماده پاسخ گویی به هر تهدید در قالب هر سناریویی است.

این در حالی است که ارتش اسرائیل این هفته دو مانور از پیش طراحی شده را انجام خواهد داد که به گفته هاآرتص نیروهای فعال و ذخیره را شامل می شود. همچنین در این مانور قرار است نیروی هوایی اسرائیل توان خود برای مقابله با سامانه های پیشرفته دفاع موشکی s-300 و s-400 را آزمون کند.

همچنین کابینه امنیتی اسرائیل نیز این هفته در اقدامی نادر در میانه دو انتخابات، دوباره قرار است تشکیل جلسه دهد که یکی از آنها امروز (چهارشنبه) بعدازظهر خواهد بود.

نکته جالب در مورد این گزارش هاآرتص اما، آن است که همین نشریه چندی قبل در گزارشی به دلایل سکوت اسرائیل در قبال حوادث اخیر در منطقه خاورمیانه پرداخته بود.

این نشریه در آن گزارش بیان کرده بود که ظاهرا از همکاران کابینه نتانیاهو خواسته شده در این مورد اظهارنظری نداشته باشند و چون بسیاری از این اعضا منتظر مقام‌های ارشد در دولت آتی هستند، سیاست سکوت فعلا به شکلی موثر و راحت پیاده می شود. منافع اسرائیل ظاهرا شفاف بوده و امیدوار است، آمریکا فشار بر ایران را ادامه دهد؛ اما خود در اقدامی نادر از توفان به دور ماند. اسرائیل نمی خواهد متهم به آن شود که دولت ترامپ را برای تقابل مستقیم با ایران تشویق می کند.

اکنون این گزارش تحلیلی هاآرتص به نظر در ادامه خطی است که این روزها واشنگتن برای مقصر نشان دادن ایران در حوادث منطقه و تحولات امنیتی آن دنبال می کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی تابناک ، تاریخ انتشار: 29 خرداد 1398 ، کدخبر: 906533 ، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
0
0
ایران باید هوشمندانه آمریکا رو درگیر کنه تا این کشور برای مذاکرات پایا پای آماده بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین