پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۴۹۹۲
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
تلاش های دولت وفاق ملی لیبی برای حل سیاسی بحران این کشور با کارشکنی فرمانده ارتش ملی لیبی تحت حمایت عربستان و امارات رو به رو شده است.اخیراً دولت وفاق ملی لیبی طرحی را برای حل بحران کنونی این کشور ارائه داده است که با مخالفت ارتش ملی لیبی رو به رو شده است. ارتش ملی لیبی تاکید کرده است که قبل از پایان یافتن عملیات نظامی در این کشور و به اصطلاح از بین رفتن گروه های مسلح در پایتخت لیبی که با دولت وفاق ملی متحد هستند هیچ پایانی برای بحران سیاسی این کشور متصور نخواهد بود.

شعار سال: تلاش های فایز السراج رئیس شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی برای حل بحران این کشور از طریق راهکارهای سیاسی با سنگ اندازی های خلیفه حفتر فرمانده ارتش ملی لیبی که از حمایت عربستان و امارات برای ایجاد یک نظام دیکتاتوری دیگر در لیبی به جای معمر قذافی دیکتاتور سابق این کشور و نظیر حاکمیت نظامیان در مصر و ریاست ژنرال عبدالفتاح السیسی بر این کشور رو به رو شده است.

اخیراً دولت وفاق ملی لیبی طرحی را برای حل بحران کنونی این کشور ارائه داده است که با مخالفت ارتش ملی لیبی رو به رو شده است. ارتش ملی لیبی تاکید کرده است که قبل از پایان یافتن عملیات نظامی در این کشور و به اصطلاح از بین رفتن گروه های مسلح در پایتخت لیبی که با دولت وفاق ملی متحد هستند هیچ پایانی برای بحران سیاسی این کشور متصور نخواهد بود.

طرح ابتکاری که السراج در نشست خبری در طرابلس اعلام کرد هفت بند دارد که مبتنی بر برگزاری مجمع ملی با مشارکت نمایندگانی از همه مناطق لیبی است تا زمینه برگزاری انتخابات همزمان پارلمانی و ریاست جمهوری پیش از پایان سال ۲۰۱۹ فراهم شود. بر اساس پیشنهاد فایز السراج، مجمع ملی لیبی باید کمیته ملی برای آشتی تشکیل دهد.

اجرای قوانین عفو عمومی و عدالت انتقالی با هماهنگی نمایندگی سازمان ملل، از جمله دیگر بندهای طرح پیشنهادی السراج است. وی تاکید کرد که همه کسانی که خواهان راه حل مسالمت آمیز و دموکراتیک هستند و به حقوق شهروندی باور دارند، می توانند در مجمع ملی مشارکت کنند. در مجمع ملی باید درباره نقشه راه مرحله آینده تصمیم گیری شود. بحران لیبی راه حل نظامی ندارد. اجازه نخواهیم داد امید ملت لیبی را سرقت کنند. هیچ کسی نخواهد توانست مانع از ادامه مبارزه ما شود.

طرابلس پایتخت لیبی از چهارم آوریل یعنی حدود ۲ ماه پیش شاهد لشکر کشی نیروهای وابسته به خلیفه حفتر است چرا که حفتر به صورت ساده انگارانه فکر می کرد با لشکر کشی به این شهر می تواند در عرض چند روز کنترل آن را به دست بگیرد چرا که از سوی عربستان و امارات و مصر حمایت سیاسی و تسلیحاتی میشود اما تاکنون نیروهای حفتر نتوانسته اند پیشرفتی در طرابلس محقق سازند زیرا با مقاومت نیروهای دولت وفاق ملی که توسط جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده رو به رو هستند.

در همین حال فایز السراج تلاش می کند تا از طریق کانال های دیپلماتیک بحران کنونی در این کشور را پایان بخشد چرا که جنگ در طرابلس باعث عقب ماندن کشور و کشته و آواره شدن تعدادی زیادی از مردم لیبی شده است. سراج حتی به تازگی به عربستان سفر کرده و در جریان دیدار با محمد بن سلمان ولی عهد این کشور تاکید کرد که لیبی منتظر اقدام عملی عربستان برای توقف خونریزی‌ها است و ریاض باید بین متجاوز و قربانی تفاوت قائل شود و عملاً در جلوگیری از ریخته شدن خون مردم لیبی نقش بسزایی ایفا کند. این اولین دیدار سراج و یک مسؤول عربستانی از زمان حمله آوریل خلیفه حفتر به طرابلس محسوب می‌شود.

درست است که مقامات سعودی در ظاهر دَم از تلاش برای تحقق راه کار سیاسی در کشورهای منطقه از جمله لیبی می زنند اما عملاً و در پشت پرده با حمایت تسلیحاتی از حفتر وی را به لشکر کشی به طرابلس و ایجاد یک حاکمیت نظامی دیکتاتوری در این کشور برای ممانعت از انتقال روند براندازی نظام ها به کشورهای خاورمیانه به ویژه عربستان و امارات تشویق می کنند.

این در حالیست که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در آغاز حمله حفتر به طرابلس و لشکر کشی به این شهر به صورت شتابزده و ناپخته از حفتر و این اقدام تجاوزکارانه او حمایت کرد اما با گذشت زمان و محکومیت این اقدام در سطح جهانی، آمریکا نیز دیگر حرفی از حمایت به میان نیاورد.

مقامات آمریکایی به تازگی اعلام کرده اند که حمله حفتر به طرابلس بی فایده بوده و باید به روند سیاسی در این کشور بازگشت. برخی افراد تلاش داشتند تا کاخ سفید را قانع کنند که حفتر از جایگاه مردمی در این کشور برخوردار بوده و عملیات نظامی وی برای کنترل طرابلس تنها چند روز به طول خواهد انجامید اما گذشت زمان بی نتیجه بودن تمام این سیاستها را ثابت کرد.

مردم لیبی به ویژه ساکنان طرابلس هیچ علاقه ای به حضور نیروهای حفتر و به صورت کلی بازگشت حاکمیت نظامیان به این کشور ندارند چرا که تجربه تلخ دیکتاتوری قذافی را از سر گذرانده اند. طرابلسی ها با برگزاری تظاهرات در این شهر اعلام کرده اند که با لشکر کشی حفتر به پایتخت لیبی کاملاً مخالف هستند و از این اقدام حمایت نمی کنند.

شهروندان لیبی به کشورهای عربستان، مصر و امارات لفظ «محور شرارت» اطلاق می کنند و معتقدند که این کشورها در کنار فرانسه، دولت آمریکا را فریب داده و کاری کرده اند که آمریکا از حمله حفتر به طرابلس حمایت به عمل آورد.

عدم حمایت مردم لیبی از حفتر، شکست نظامی عملیات نیروهای ارتش ملی لیبی در طرابلس بعد از گذشت ۲ ماه، محکومیت حمله به طرابلس در سطح جامعه جهانی همه و همه باعث شده تا مقامات آمریکایی دیگر در زمینه حمایت از حفتر لب به سخن نگشایند و تنها نظاره گر اوضاع این کشور که به لطف عربستان و امارات مجدداً متشنج شده باشند.

در هر صورت باید گفت که اگر عربستان و امارات آن طور که در ظاهر اعلام می کنند طرفدار راه کار سیاسی در لیبی هستند (محمد بن سلمان ولی عهد عربستان به تازگی در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط مدعی شده که ریاض پیشتاز راه کار سیاسی بوده و طرفدار جنگ نیست) باید از طرح فایز السراج برای پایان دادن به بحران لیبی حمایت کرده و حفتر را وادار به پذیرش این طرح کنند در غیر این صورت درگیری ها در پایتخت لیبی هم چنان ادامه داشته و هیچ افقی برای پایان آن دیده نمی شود.

مردم لیبی بعد از براندازی نظام قذافی و پیروزی انقلاب در این کشور اکنون خواهان آرامش و بازسازی کشور و تحقق دموکراسی در لیبی از طریق برگزاری انتخابات هستند و دیگر تاب تحمل حاکمیت یک نظام دیکتاتور دیگر به جای قذافی که مجدداً اقدام به سرکوب مردم و خواسته های اصلاح طلبانه آنها کند، ندارند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 29خرداد 98، کد خبر: 4642840، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین